بانک‌ها، امنیت سایبری و نوآوری

از زمان ظهور اینترنت و ظهور انقلاب دیجیتال، چشم انداز صنعت مالی در جهان به شکل قابل توجهی تغییر کرده است. همانطور که رایانه‌ها در همه­‌ فعالیت‌های روزانه‌ ما اهمیت بیشتری پیدا کرده‌اند، مؤسسات مالی نیز همه‌ بخش‌های کسب‌وکار خود را با همین رویه تغییر داده­‌اند.

این پیشرفت‌ها در فناوری، مقررات و قوانین جدیدی را برای فعالیت‌های مالی ایجاد کرده و در عین حال امکان فعالیت‌های مجرمانه و سوءاستفاده­‌های مالی کلان را ممکن ساخته است. نگرانی فزاینده برای بانک‌ها و مؤسسات مالی این است که چگونه به انبوهی از نگرانی‌های امنیت سایبری و روندهای آن واکنش مؤثر نشان دهند. بانک‌ها از هک و خرابکاری‌­های مجرمانه گرفته تا آسیب‌پذیری‌ در زیرساخت‌های موجود و تلاش برای عدم افشای داده‌های محرمانه، با چالش‌های متنوعی مواجه هستند.

در مسیر دیجیتالی شدن

نیاز به امنیت سایبری قدرتمند

وظیفه حفاظت از حجم عظیم داده‌های حساس مشتری و دارایی‌ و سپرده بر عهده‌ی بانک‌هاست. با این حال، با افزایش پیچیدگی تهدیدات سایبری، حفاظت از این اطلاعات به یک چالش مهم تبدیل شده است. اقدامات امنیت سایبری برای جلوگیری از دسترسی‌های غیرمجاز، سرقت داده‌ها و کلاهبرداری مالی بسیار مهم است.

بانک‌ها باید روی فناوری‌های پیشرفته‌ای مانند رمزگذاری، احراز هویت چند مرحله‌ای و سیستم‌های تشخیص تقلب و کشف ناهنجاری سرمایه‌گذاری کنند تا بتوانند زیرساخت‌های خود را در برابر تهدیدات سایبری پیشرفته تقویت کنند.

نقش نوآوری

نوآوری نقشی محوری در توانایی بخشی به بانک‌ها برای انطباق، رشد و برآورده ساختن نیازهای در حال رشد مشتریان دارد. با این حال، نوآوری با خطرات امنیتی ذاتی همراه است. از آنجایی که بانک‌ها از فناوری‌های نوظهور مانند بانکداری تلفن همراه، هوش مصنوعی و بلاک چین استقبال می‌کنند، باید اطمینان حاصل کنند که اقدامات امنیت سایبری نیز با سرعت و دقت انجام می‌شوند.

در مسیر دیجیتالی شدن

نوآوری‌هایی در فناوری امنیت سایبری از جمله تشخیص ناهنجاری مبتنی بر یادگیری ماشین و تجزیه و تحلیل رفتاری، به بانک‌ها کمک می‌کند تا تهدیدات را در زمان واقعی شناسایی کرده و به آن‌ها پاسخ دهند. همچنین این امر انعطاف پذیری آن‌ها را در برابر حملات افزایش می‌دهد.

همکاری با شرکت‌های فین‌تک

ظهور شرکت‌های فین‌تک شیوه‌های سنتی بانکداری را متحول کرده است و بانک‌ها را مجبور به همکاری با این استارت‌آپ‌های نوآور کرده است. در حالی که چنین همکاری‌هایی فرصت‌های جدیدی را ارائه می‌دهند، چالش‌هایی را نیز برای امنیت سایبری طرح می‌کنند. بانک ها باید چارچوب‌های امنیتی قوی ایجاد کنند تا از داده‌های به اشتراک گذاشته شده مشتریان با شرکای فین تک خود محافظت کنند.

تلاش‌های مشترک می‌تواند منجر به توسعه راه‌حل‌های ایمن و یکپارچه، مانند شکل‌گیری پلت‌فرم‌های بانکداری باز شود که استانداردهای امنیتی را نیز افزایش می‌دهند.

رعایت مقررات

صنعت بانکداری تحت چارچوب‌های نظارتی سختگیرانه‌ای عمل می‌کند که برای تضمین ثبات مالی، حفاظت از منافع مشتریان و مبارزه با جرایم مالی طراحی شده‌اند. این مقررات استانداردهای امنیت سایبری و الزامات حفاظت از داده ها را در بر می گیرد. بانک‌ها باید در شیوه‌هایی که برای برقراری امنیت سایبری خود انجام می‌دهند، نوآوری کنند تا بتوانند با قوانین در حال تحول این حوزه همسو شوند. مانند مقررات حفاظت از داده‌های عمومی اتحادیه اروپا (GDPR) و دستورالعمل دوم خدمات پرداخت (PSD)

پذیرش اقدامات امنیتی نوآورانه به بانک‌ها کمک می‌کند تا ضمن حفظ شیوه‌های نوین و سخت‌گیرانه حفاظت از داده‌ها، بتوانند با قوانین جدید انطباق پیدا کنند.

اعتماد و تجربه مشتری

حفظ اعتماد مشتریان برای بانک ها مهم است. امنیت سایبری نقشی حیاتی در ایجاد و حفظ این اعتماد دارد. مشتریان از مؤسسات مالی و بانک‌ها آنها انتظار دارند که از اطلاعات شخصی و مالی آنها به بهترین شکل ممکن محافظت کنند. بانک‌هایی که امنیت سایبری را در اولویت قرار می‌دهند و تعهد خود را به حفاظت از داده‌ها نشان می دهند، از یک مزیت رقابتی بهره‌مند می‌شوند.

در مسیر دیجیتالی شدن

راه‌حل‌های نوآورانه امنیت سایبری، مانند احراز هویت بیومتریک، اینترنت‌بانک‌ها و اپلیکیشن‌های بانکداری  همراه ایمن و سیستم‌های تشخیص کلاهبرداری و کشف تقلب، تجربه مشتری را به راحتی و بدون به خطر انداختن امنیت او افزایش می‌دهند.

یک چشم انداز

به نظر می‌رسد امنیت سایبری و نوآوری در چشم انداز در حال تکامل بانک‌ها و مؤسسات مالی، در هم تنیده شده‌اند. از آنجایی که فناوری به تغییر شکل بانکداری سنتی ادامه می‌دهد، اقدامات امنیتی سایبری قوی برای محافظت از دارایی‌های مشتری، رعایت مقررات و تقویت اعتماد مشتریان برای بانک‌ها، امری ضروری است. بانک‌ها در ادامه بیش از همیشه می‌بایست از نوآوری برای تقویت دفاع خود در برابر تهدیدات سایبری نوظهور و در عین حال ارائه خدمات مالی یکپارچه، ایمن و مشتری محور استفاده کنند. شاید با ایجاد تعادل مناسب بین نوآوری و امنیت، بانک‌ها بتوانند عصر دیجیتال را طی کنند و آینده نوین صنعت مالی را با اطمینان رقم بزنند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.