بلاتکلیفی سامانه استعلام چک‌های در راه

سامانه استعلام چک‌های در راه بنا بر اعلام رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس باید تا ابتدای مهر عملیاتی می‌شد.

اصلاح قانون صدور چک، سوم آذر سال ۹۷ توسط رئیس جمهور وقت ابلاغ و بیست و یکم آذر همان سال لازم الاجرا شد که بر اساس این قانون تکالیفی بر عهده سیستم بانکی نهاده شده است.

اصلاح قانون چکی که بر اساس آخرین اطلاعات اعلامی سبب کاهش بیش از ۹۶ درصدی آمار زندانیان شد؛ موضوعی که مهران محرمیان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با تاکید به آن گفت: درخصوص کاهش قابل ملاحظه زندانیان در دو ماهه اول سال ۱۴۰۲، به‌طور متوسط در هر سه روز تنها یک نفر به جرم چک برگشتی وارد زندان شده است که این رقم در مقایسه با اردیبهشت‌ماه سال قبل کاهش ۴۳ درصدی را نشان می‌دهد. این در حالی است که در سال ۱۳۹۶ و پیش از تصویب و اجرایی شدن این قانون، تعداد زندانیان چک در هر روز بالغ بر ۱۰ نفر بوده است.

به گفته او، آمار زندانیان مرتبط با چک پس از تصویب قانون اصلاح قانون صدور چک در مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۷ و اجرایی شدن آن به صورت مرحله‌ای توسط بانک مرکزی و شبکه بانکی در سال‌های بعد از آن، به طور متوالی کاهشی بوده است. بر این اساس، یک سال پس از اجرای این قانون و در سال ۱۴۰۱، آمار زندانیان مرتبط با چک به یک نفر در هر دو روز رسید و در سال ۱۴۰۲ نیز این آمار به یک نفر در هر سه روز کاهش یافته است.

اما بر اساس قانون اصلاح قانون صدور چک باید از ابتدای سال ۱۴۰۱ استعلام پیامکی چک‌های در راه عملیاتی می‌شد اقدامی که عملیاتی هم شد، اما در نهایت به دلایلی فعالیت آن قطع شد.

چک‌های در راه، چک‌هایی هستند که صادر شده‌اند، اما تاریخ سررسید آن فرا نرسیده است.

موضوعی که در ۴ اسفند ۱۴۰۱ باشگاه خبرنگاران جوان آن را از مهران محرمیان معاون فنی بانک مرکزی پیگیری کرد و او گفت: اکنون در خصوص سیستم استعلام فقط بحث چک‌های در راه برقرار نیست که دلیل آن هم به سبب عدم دقت برخی از بانک‌ها بود که این قضیه را ما متوقف کردیم تا این عدم دقت بر طرف شود. به امید خدا با برنامه ریزی که بانک‌ها کردند فکر می‌کنم اوایل سال آینده این قضیه حل شود.

اوایل سال شد و خبری از راه اندازی سامانه استعلام چک های در راه نبود تا این که هفته اول تیر سخنگوی اجرای قانون چک، آمنه نادعلیزاده به رسانه ملی در خصوص راه اندازی این سامانه گفت: بانک‌ها متعهد شده بودند تا پایان فصل بهار مقدمات لازم را فراهم کنند. با پایان گرفتن اقدامات فنی فاز صحت سنجی داده‌ها آغاز خواهد شد. این اطلاعات مورد بررسی قرار می‌گیرد و بعد از آن می‌توانیم این قلم اطلاعاتی را به عنوان یک قلم استعلامی در اختیار مشتریان قرار دهیم.

با پایان فصل بهار باشگاه خبرنگاران جوان هم برای پیگیری آخرین وضعیت راه اندازی سامانه استعلام چک‌های در راه و فرآیند آن به سراغ بانک مرکزی رفت، اما پاسخی دریافت نکرد.

تا اینکه سرانجام در ۱۲ مرداد پس از دو وعده بدون سرانجام، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی محرمیان به رسانه ملی در خصوص زمان راه اندازی سامانه استعلام چک‌های صیادی در راه گفت: همکاران من اطلاعاتی که وجود دارد را به تفکیک و جزئیات چک می‌کنند تا مطمئن شوند داده‌های خطایی در سامانه وجود ندارد و به نظر می‌رسد این کار‌ها حدود دو الی سه هفته آینده به سرانجام برسد و سامانه عملیاتی شود.

وعده‌ای که اما باز هم عملیاتی نشد و در ۲ شهریور معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در جمع خبرنگاران مجدد یک وعده تازه در خصوص راه‌اندازی سامانه استعلام چک‌های در راه داد. او گفت: همکاران من اکنون مشغول پالایش اطلاعات هستند تا مطمئن شوند اطلاعات اشتباهی در مبالغ چک وجود ندارد و امیدوار هستیم ظرف چند روز آینده عملیاتی شود.

سامانه استعلام چک های در راه صیادی که خبری از آن شد و حالا رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به رسانه ملی گفته است: باید تا ابتدای مهر ماه مسئله چک در راه عملیاتی می‌شود.

اهمیت وجود امکان استعلام برای چک‌های صیادی در راهی که پیش از این نوری کارشناس امور بانکی در خصوص آن به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: سامانه استعلام چک‌های برگشتی و در راه اعلام می‌کند که فرد چه میزان چک برگشتی دارد و چقدر تا به امروز چک صادر کرده که هنوز سر رسید آن فرا نرسیده است. اگر بخش آیتم استعلام چک‌های در راه را داشته باشیم بسیار به ارزیابی اعتباری و کاهش ریسک دریافت چک‌های بلامحل کمک خواهد کرد.

حالا امروز مهرماه آغاز شد و باید منتظر ماند و دید سرانجام سامانه استعلام چک های صیادی در راه چه زمان در اختیار عموم قرار می‌گیرد؛ سامانه‌ای که می‌تواند کمک شایانی به زنجیره افزایش اعتبار چک ها کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.