در 20 سال فعالیت سپ چه گذشته است

آیا می‌دانستید شرکت سپ برای اولین بار خدمات پرداخت اینترنتی و پرداخت در بستر USSD را در ایران ارائه کرد.

شرکت “سپ” یا همان “پرداخت الکترونیک سامان” سابق، یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های پرداخت ایرانی است که در تیرماه سال 82 فعالیت خود را در جزیره کیش آغاز کرد و در شهریور ماه 84 مجوز PSP خود را از بانک مرکزی دریافت کرد. این شرکت که برای اولین بار خدمات پرداخت اینترنتی و پرداخت در بستر USSD را در ایران ارائه کرد حالا یک شرکت بزرگ 20 ساله شده است. ما در این گزارش، مروری می‌کنیم بر 20 سال فعالیت این شرکت و مهمترین محصولات و خدمات‌ آن؛

شرکت پرداخت الکترونیک سامان در تیر ماه سال 1382 با هدف ارائه خدمات پرداخت الکترونیک، فعالیت خود را در جزیره کیش آغاز کرد و پس از مدتی عنوان شرکت از «های کارت کیش «به «پرداخت الکترونیک سامان کیش» تغییر یافت. در سال 1383، شرکت پرداخت الکترونیک سامان، خدمات پرداخت اینترنتی در نظام بانکی کشور را برای اولین بار در کشور ارائه کرد و در شهریور 1384 مجوز PSP خود را از بانک مرکزی دریافت کرد. این مجموعه پس از 20 سال فعالیت به عنوان یـکی از خوشنـام‌ترین و بزرگ‌تـرین شرکـت‌های فعال در حوزه پرداخت کشـور، تیرماه 1401 در راستای افزایش سطح رضایت مخاطبان و استفاده از بروزترین فناوری‌های موجود در دنیا برای رفع نیازهای پرداختی این کشور اقدام به بازآفرینی برند خود کرد. شرکت پرداخت الکترونیک سامان با نام تجاری «سپ» -برگرفته از عبارت اختصاری انگلیسی  “Saman Electronic Payment”- با بهره‌مندی از مانیتورینگ مستقل و راه اندازی ITIL، به عنوان شرکتی نوآور و پیشرو در عرصه فناوری پرداخت الکترونیک ایران و جهان شناخته می‌شود.

فعالیت سپ

«سپ» تنها شرکت PSP  کشور است که با بهره‌گیری از سرمایه انسانی جوان و متخصص، ابزارهای نوین در صنعت پرداخت و فناوری‌های امنیتی در هر 3 ابزار اصلی پرداخت شامل کارت‌خوان، پرداخت اینترنتی و پرداخت با موبایل ( USSD و اپلیکیشن) در زمره ۳ شرکت برتر بازار قرار دارد.

افتخارات سپ

از جمله افتخارات سپ می‌‌توان به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی در کشور برای اولین بار اشاره کرد. همچنین این شرکت  اولین ارائه کننده خدمات پرداخت الکترونیک بر بستر USSD  از طریق کد *724# بود.

کسب رتبه سیزدهم برترین PSP جهان از بین 150 شرکت پرداخت  بر اساس گزارش نشریه نیلسون ریپورت سال 2021، کسب رتبه پانزدهم برترین PSP جهان از بین 150 شرکت پرداخت بر اساس گزارش نشریه نیلسون ریپورت، سال 2020 و یکی از برترین PSPهای ایران در تعداد تراکنش‌های کارتخوان، تعداد تراکنش‌های موبایلی و بیشترین مبلغ تراکنش‌­های موبایلی از افتخارات دیگر این شرکت است.

همچنین سپ با رای‌ مردمی، عنوان «برند محبوب ملی» در بخش «اپلیکیشن پرداخت» را دو دوره‌ی متوالی (98 و 99) کسب کرد.

2000 سرمایه انسانی

هم اکنون در سپ نزدیک به 2000 نفر نیروی انسانی در محیط کاری دوستانه مشغول به کار هستند. سرمایه‎هایی که شبانه روز به رفع نیاز مشتری و توسعه محصولات می‌پردازند.

دستاوردهای سپ حاصل کار تیمی مداوم، روحیه یادگیرنده و ساختار باثباتی است که از گذشته با این برند همراه بوده است. سپ دانشگاهی تمام عیار در صنعت پرداخت است، برندی که با کارکردن در آن می‌توان با افتخار آینده را ساخت. این آینده از نگاه سپ، متعلق به تلفن های همراه است. دستگاه های پرقدرتی که همه شکل های دیگر پول را کنار زده و بازی پرداخت را تغییر خواهند داد. در این مسیر سپ، قصد دارد هم چنان پیشتاز باقی بماند، راه حل های نو بیافریند و به انتخاب یگانه مردم و کسب وکارها در نیازهای وابسته به پرداخت تبدیل شود.

آماری از سپ

کارت‌خوان بیش از 1.300.000 دستگاه

پرداخت همراه: بیش از 13 میلیون دانلود اپلیکیشن 724

6500 مشتری فعال اینترنتی

11000 ترمینال فعال اینترنتی

صدور 7 میلیون کارت هدیه و سپ کارت با بیش از 3 میلیون کارت فعال

فعالیت سپ

کارت‌خوان‌های سپ

«سپ» با توجه به بسترهای متفاوت ارتباطی، دستگاه‌های کارت‌خوان مختلفی را با قابلیت‌های متنوعی ارائه کرده است تا امکان دسترسی راحت، امن و پرداخت آسان را برای پذیرندگان و مشتریان فراهم آورد. افزایش تعداد و ارتقاء شاخص اثربخشی دستگاه‌های کارت‌خوان، منجر به رضایت مشتریان و همکاری با بانک‌ها و فروشگاه‌های بزرگ کشور شده است.

درگاه اینترنتی سپ

«سپ» به عنوان نخستين ارائه‌دهنده خدمات پرداخت اینترنتی در نظام بانکی کشور، انتخاب نخست شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی، خصوصی و فروشگاه‌های معتبر اینترنتی جهت فروش آنلاین محصولات و خدمات به شمار می‌رود.

انواع درگاه پرداخت اینترنتی(IPG)، انواع راهکارهای پرداخت اینترنتی و سرویس‌های گزارشگیری جامع از قابلیت‌های درگاه اینترنتی سپ است.

پرداخت موبایلی سپ

تلاش سپ همواره بر این بوده است تا نوین‌ترین، آسان‌ترین و امن‌ترین روش‌های پرداخت را برای کاربران فراهم آورد. به همین منظور تلاش کرده است تا با تقویت ابزارهای پرداختی، همراه و همگام با تغییرات تکنولوژی رضایت هموطنان را کسب کند.

خدمات پرداخت تلفن همراه برای اولین بار از طریق فناوری USSD با شماره‌گیری کد #724* در سپ ایجاد شد. بعد از آن تهیه و انتشار اپلیکیشن «724» ویژه سیستم عامل Android  وiOS   با ارائه سرویس‌های متنوع میسر شد. ارائه سرویس پرداخت درون برنامه‌ای به دارندگان اپلیکیشن (SDK) و ارائه سرویس IVR به سازمان‌ها و پذیرندگان نیز از دیگر قابلیت‌های پرداخت موبایلی سپ هستند.

انواع کارت سپ

از جمله محصولات و خدمات شرکت پرداخت الکترونیک سامان، ارائه انواع کارت های خرید با مزایای متعدد تحت نظارت بانک مرکزی است. سپ با بهره مندی از تخصص نیروی انسانی متعهد در سراسر کشور ، سوییچ مستقل ، مرکز صدور و شخصی سازی کارت و … جامع ترین خدمات را به مشتریان ارائه نموده که تنوع خدمات و محصولات کارت های خرید سپ مورد استقبال بسیاری از سازمان ها و شرکت های دولتی و خصوصی قرار گرفته است.

باشگاه مشتریان بامن

“سپ” همواره بر آن بوده است با خدمات‌رسانی و در نظر گرفتن امتیازات ویژه برای مشتریان خود، رضایت آن‌ها را به دست آورد. به همین منظور با ایجاد «باشگاه مشتریان با من» توانسته است بهترین خدمات تخفیفی را به دارندگان کارت‌های عضو شتاب و سپ کارت به صورت گروهی و انفرادی ارائه دهد. در باشگاه بامن که در جهت تلفیق خدمات پرداخت و ارائه ارزش افزوده به مشتریان پایه‌گذاری شد، انواع صنوف مختلف و فروشگاه‌های اینترنتی در لیست فروشگاه‌های تخفیفی قرار دارند.

“بامن” نسل جدید باشگاه مشتریان، فعالیت خود را از سال 1398 آغاز کرده است. این باشگاه که بستری مناسب برای داشتن زندگی به‌صرفه و آسان را برای اعضای خود فراهم آورده است، به دو روش «تخفیف در لحظه» و «دریافت امتیازی ارزشمند به نام منکس» هزینه‌های سبد خرید کاربران را مدیریت می‌کند. با من علاوه بر کاهش چشم‌گیر هزینه‌ها، لذت خرید را نیز به اعضای خود هدیه می‌دهد.

کیف پول الکترونیکی

پرداخت الکترونیک سامان، از شرکت‌های پیشرو در ارائه خدمات کیف الکترونیکی پول است که محصولات متعددی را در قالب‌هایی چون اپلیکیشن موبایل، وب‌سرویس، پنل مدیریتی وAPI، به افراد، سازمان‌ها و گروه‌های متعدد با همکاری شرکت تجارت الکترونیک بهار به عنوان شریک استراتژیک عرضه می‌کند. زیرساخت فنی پویا و انعطاف پذیر که برپایه جدیدترین سیستم‌های مبتنی بر API طراحی شده است. این شرکت را به یکی از اولین مجموعه‌های ارائه دهنده راهکارهای منسجم مالی مبتنی بر اپلیکیشن‌های عمومی و اختصاصی موبایل تبدیل کرده است.

این زیرساخت، سپ را قادر ساخته است که کیف پول‌های اختصاصی را در کوتاه‌ترین زمان به صورت “بی‌نام” با ویژگی‌های منحصر به فرد مورد نظر کارفرمایان در اختیار آن‌ها قرار دهد. تمامی فرآیندهای لازم جهت مدیریت مشتری و کسب و کار، همکاری با بانک‌ها و ارائه دهندگان خدمات پرداخت، مدیریت سرویس‌ها و APIها، مدیریت قوانین کسب وکار، نظارت‌های همه جانبه، امنیت و ارتباطات بیرونی، بر مبنای این سیستم طراحی شده و در عمل، زیر ساخت فنی-بانکی شرکت را به یکی از قابلیت‌های محوری آن تبدیل کرده است.

پشتیبانی

شرکت پرداخت الکترونیک سامان (سپ) از 16 اسفند 1384 با اختصاص شماره تلفن 02184080 و ایجاد مرکز تماس در شهر تبریز، فرآیند پاسخگویی به مشتریان را راه‌اندازی کرد. بعدها با توسعه شرکت و افزایش پذیرندگان و مشتریان، در سال 1390 مرکز تماس تهران نیز تاسیس گردید .

یکی از مزیت‌های مرکز تماس سپ، وجود دو مرکز تماس در دو موقعیت جغرافیایی متفاوت بوده که باعث بهبود عملکرد و چرخه پاسخگویی شده است. دلیل اصلی این موضوع فعال بودن حتمی حداقل یکی از دو مرکز در زمان‌های بحرانی مانند زلزله، برف شدید، ترافیک سنگین، اغتشاش اجتماعی، قطعی‌های مکرر برق و … است.

ما در گزارش‌های بعدی عصربانک، خدمات و محصولات متنوع سپ را به طور کامل بررسی می‌کنیم.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.