از بانک دیجیتال سپهر تا شعب پرچم دار بانک صادرات

قائم‌مقام هلدینگ فناوری اطلاعات بانک با اشاره به توسعه بانک دیجیتال سپهر گفت: این اپلیکیشن قرار است جایگزین اپلیکیشن صاپ و سامانه شمس شود و علاوه بر ارائه خدمات بانکداری دیجیتال خرد، به ارائه خدمات سوپرمارکت مالی و خدمات بانکداری باز در فازهای بعدی بپردازد.

بانک صادرات با بیش از 40 میلیون مشتری یکی از بانک‌های بزرگ کشور محسوب می‌شود. این بانک، در سال 98 با الزام وزارت اقتصاد، سند تحول دیجیتال خود را تدوین کرد، به همین منظور هلدینگ فناوری و نوآوری صاد به عنوان بازوی اجرایی در حوزه تحول دیجیتال در کنار معاونت فناوری اطلاعات جهت توسعه و انجام پروژه‌­های استخراج شده آغاز به فعالیت کرد.

ما برای آشنایی با آخرین پروژه‌های هلدینگ صاد با محمدعلی بخشی‎زاده، قائم‌مقام هلدینگ فناوری اطلاعات بانک صادرات (صاد) گفت و گویی انجام دادیم:

محمدعلی بخشی‌زاده در گفت‌وگو با «عصر بانک» تصریح کرد: ایجاد هلدینگ صاد با هدف پیشبرد اهداف بانک در حوزه تحول دیجیتال، نهادینه‌­سازی دیجیتال و تفکر دیجیتال در ساختار و بدنه بانک بوده است. در این مسیر هلدینگ شرکت‌­های زیرمجموعه خود را جهت اجرایی کردن پروژه­‌های تحولی بانک ساختارمند کرد. در حال حاضر ذیل هلدینگ 8 شرکت در راستای فعالیت­‌های دیجیتال بانک ایجاد شده است و تاسیس 2 شرکت دیگر در حوزه های داده و هوش مصنوعی، همچنین مشاوره فنی در دستور کار قرار دارد که هرکدام با فلسفه وجودی بانک همسو است.

عملکرد صاد در یک سال گذشته

بخشی‌زاده به تشریح اقدامات صاد در یک سال گذشته پرداخت و گفت: در سند تدوین شده تحول دیجیتال بانک، ما حدود 30 پروژه را استخراج کردیم، که در این خصوص پروژه‌ها در قالب 13 کلان پروژه دسته‌بندی و هر پروژه با توجه به ماهیت، ساختار، نیازمندی و.. به یکی از شرکت­‌های زیرمجموعه سپرده شد، به عنوان مثال یکی از پروژه‌های ما طراحی باشگاه مشتریان، بازنگری شعب و طراحی شعب فلگ­شیپ (پرچم‌دار) است که در این خصوص این پروژه به شرکت تازه تاسیس شمین فناوری‌های نوین صاد محول شده و تاکنون پیشرفت‌های خیلی خوبی در این خصوص به دست آمده و تا اواسط زمستان از این پروژه رونمایی خواهد شد.

او همچنین به عملکرد هلدینگ در حوزه تحول دیجیتال اشاره کرد و گفت: در این خصوص ما اقدامات خاصی را انجام داده­ایم به عنوان مثال در یکی از شرکت­‌های زیرمجموعه هلدینگ که تخصص آن طراحی نرم ­افزارهای موبایلی است، شروع به طراحی و توسعه بانک دیجیتال سپهر کرده‌ایم که جایگزین اپلیکیشن صاپ و سامانه شمس خواهد شد و بسیاری از خدمات بانکی و غیر بانکی در قالب یک سوپر اپلیکیشن با عنوان بانک دیجیتال سپهر ارائه خواهد شد.

به گفته بخشی‌زاده،  این اپلیکیشن قرار است علاوه بر ارائه خدمات بانکداری دیجیتال خرد، به ارائه خدمات سوپرمارکت مالی و خدمات بانکداری باز در فازهای بعدی بپردازد. یکی دیگر از اقدامات اخیر بانک در حوزه مدیریت کانال بوده است، هدف از این پروژه این است که به عنوان یک ابزار توانمندساز بتواند زمان و هزینه انطباق فرآیندها و ایجاد سرویس‌های ارزش افزوده و ارائه آن در کانال‌های ارتباطی جدید را به حداقل برساند؛ اکنون بانک می‌تواند بیش از ۶۰ سرویس آنلاین ارائه دهد و هدف اصلی این است که بتوانیم با کمک همکاران این تعداد سرویس را به بیش از ۱۰۰ سرویس ارتقا دهیم.

اقدامات صاد در حوزه بانکداری باز

قائم‌مقام هلدینگ فناوری اطلاعات بانک صادرات با بیان اینکه یکی دیگر از اقدامات اخیر در حوزه بانکداری باز بوده است، تصریح کرد: در عصر تحول دیجیتال، بانک­‌ها به تنهایی قادر به پاسخگویی به نیازهای متنوع مشتریان نیستند، بنابراین نیاز به همکاری با فین‌تک‌ها و استارت­‌آپ­‌هایی که  در توسعه محصول چابک هستند، بیشتر می‌َشود. از طرفی مشتریان برای انجام امور بانکی و غیربانکی خود به برنامه‌های کاربردی متنوعی نیاز دارند. همچنین نوع کاربرد و سلیقه کاربران در استفاده از برنامه‌ها باهم متفاوت است، به‌طوری‌که همه این توانایی‌ها و قابلیت‌ها در بدنه بانک وجود ندارد، به همین منظور این نیاز را دربستر توسعه بانکداری باز برطرف می‌کنیم.

بانک دیجیتال سپهر

بخشی‌زاده تصریح کرد: ماموریت اصلی، راه‌اندازی و توسعه‌ی یک بازارگاه عرضه خدمات بانکداری باز و سامانه محصولات در بستری دیجیتال و محیطی مدیریت شده جهت دسترسی مشتریان و ذی‌نفعان به محصولات دیجیتالی است که تا اینجای کار ۴۰ شرکت در آن فعال هستند.

ارتقا سطح سواد دیجیتال بانک صادرات

او یکی از اهداف صاد را ارتقا سطح سواد دیجیتال بانک صادرات دانست و توضیح داد: در این خصوص ما آکادمی صاد را ایجاد کردیم که تا به اینجا فعالیت‌های خیلی خوبی داشته است. به عنوان مثال اخیراً دوره حاکمیت شرکتی را برای شرکت‌های زیرمجموعه‌ برگزار کردیم. دوره مدیریت پروژه نیز درحال برگزاری است و در نظر داریم در بانک نیز آموزش حوزه تحول دیجیتال را براساس نیاز کارکنان طراحی کنیم.

بانک صادرات در مسیر تحول دیجیتال

بخشی‌زاده با بیان اینکه مسیر تحول دیجیتال، نیاز به یک عزم و همدلی همگانی دارد، گفت: در حوزه تحول دیجیتال در هیچ جای دنیا  نمی­‌توان گفت مسیر به طور کامل طی شده و واقعا به تمامی اهداف خود رسیده است، حتی بزرگترین بانک‌های دنیا که در حوزه دیجیتال حرفی برای گفتن دارند بیش از ده­ سال در این مسیر حرکت کرده و شکست‌هایی نیز داشته‌اند، به عنوان مثال دی بی اس سنگاپور یکی از بانک‌های پیشرو در حوزه تحول دییجیتال است که از سال 2005 در این حوزه فعالیت جدی دارد و الان یکی از پیشگامان است، اما اگر در خصوص بانک صادرات بخواهیم واقع‌­بینانه به قضیه نگاه بکنیم، ریل­‌گذاری که در حوزه تحول دیجیتال برای بانک طراحی شده به درستی در حال طی شدن است.

به گفته این فعال حوزه بانکداری دیجیتال، طی دو سه سال اخیر در حوزه داده، هوش مصنوعی و زیرساخت‌ها در بانک کار جدی صورت نگرفته بود، اما در آینده نزدیک بانک صادرات در این حوزه‌­ها حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت و جز بانک‌های پیشرو در ارائه سرویس‌های با کیفیت دیجیتال و شخصی‌­سازی شده براساس نیاز مشتریان خواهد شد.

ظهور بانکداری امنی چنل در بانک صادرات

بخشی‌زاده به تحولات و تأثیر ظهور اینترنت بر بانکداری اشاره کرد و افزود: این امر موجب شده که بانکداری دیگر محدود به زمان و جغرافیا نباشد و مشتریان طی24ساعت شبانه روز به حساب‌های خود دسترسی داشته باشند، بانک صادرات نیز در ارائه خدمات از طریق کانال‌­های مختلفی بهره می­برد، یکی از ابتدایی­‌ترین کانال­‌های ارائه خدمت بانک، استفاده از ماشین­‌های بانکی در ابعاد و قابلیت­‌های مختلف است، کانال دیگر ارائه خدمت، شعب بانک است، که در نظر داریم برخی از شعب خود را در قالب شعب فلگ شیپ به مشتریان معرفی کنیم که در این شعب خدمات مشاوره‌ای به مشتریان ارائه می‌شود.

او افزود: همچنین بانک صادرات جهت ارائه خدمات الکترونیکی و سرویس‌های دیجیتال خود از بانکداری همراه و اینترنت بانک صادرات بهره می­برد، برخی از خدمات ابتدایی نیز از طریق تلفن بانک در دسترس است. اما یکی از اقدامات ما در ارائه خدمت از طریق کانال‌­های ارتباطی، توسعه زیرساخت امنی چنل است.

قائم‌مقام هلدینگ صاد با بیان اینکه در بانکداری امنی چنل، ارتباط با مشتری در هر زمان، هر مکان و بر روی همه کانال‌ها به شیوه‌ای یکنواخت انجام می‌پذیرد، تاکید کرد: در این شیوه فعالیت‌هایی که مشتری انجام می‌دهد محور سرویس‌هایی است که به وی ارائه می شود. بر این اساس، شیوه سرویس دهی به هر مشتری بر اساس فعالیت‌هایی که در کلیه درگاه‌ها انجام داده است شخصی‌سازی می‌شود. در نتیجه در این شیوه در بانک نه تنها به درخواست‌های صریح مشتری پاسخ می دهیم؛ بلکه علایق و نیازهای ضمنی وی نیز حدس زده می‌شود.

برنامه‌های آتی بانک صادرات

بخشی‌زاده در انتها به تشریح برنامه‌های آتی بانک صادرات پرداخت و تصریح کرد: بانک صادرات مشغول طراحی شعب فلگ­شیپ یا پرچم دار است و با 15 شعبه در برخی استان­ های منتخب این شعب را راه اندازی کرده است. کار این شعب ارائه خدمات با ارزش افزوده که قابلیت دیجیتالی شدن را ندارند به مشتریان بانک صادرات و گروه مالی بانک است.

بخشی‌زاده در پایان تاکید کرد: یکی دیگر از اقدامات ما طراحی سرویس‌های اعتباردهی خرد در قالب BNPL   است که در کشور از سوی عموم جامعه با توجه به وضعیت تورمی استقبال خوبی از آن شده است همچنین از دیگر اقدامات ما، پاسخگویی به درخواست‌­های مشتریان در هر زمان و هر لحظه با پشتیبانی 24*7 است، و با بازنگری در نقش مرکز تماس بانک و محول کردن پروژه آن به یکی از شرکت­های زیرمجموعه درصدد دیجیتالی کردن آن هستیم؛ از طرفی درخصوص نگهداشت مشتریان خرد، اقدام به راه اندازی باشگاه مشتریان کرده‌­ایم که تا انتهای سال 1402 به بهرده برداری خواهد رسید.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.