بازدهی بازارهای دارایی موازی طی 18 ماه گذشته

نقدینگی و تورم همواره یکی از مهمترین متغیرهای اقتصادی در هر کشوری بوده‏اند. در ایران نیز به واسطه تحریم‏ها و سیاست گذاری‏های اقتصادی، این دو متغیر در سال‎های اخیر رشد زیادی را تجربه نموده‏اند.

افزایش نقدینگی در کشور موجب شده تا به اصطلاح میزان وجه نقد در دست خانوارها افزایش یابد و از طرف دیگر وجود تورم 2 رقمی نیز باعث شده تا خانوارها از کاهش ارزش پول خود احساس نگرانی نمایند. وجود همزمان این دو عامل باعث شده تا خانوارها و افراد جامعه اقدام به سرمایه گذاری در دارایی مختلف مانند طلا، دلار، مسکن، خودرو، بورس و سایر بازارها نمایند. از همین رو بررسی تغییرات قیمتی و تحلیل‏های اقتصادی بازارها برای خانوارها اهمیت زیادی دارد. با این رویکرد به سراغ بررسی بازدهی دارایی‏های مختلف در قالب بازارهای موازی طی 18 ماه گذشته رفته‏ایم تا میزان تغییرات قیمتی هر یک بازارها مشخص شود.

برای مقایسه بهتر بازدهی بازارهای موازی اقدام به ساخت شاخص قیمتی برای هر یک از بازارها شده است. بدین صورت که برای تمامی بازارها در ابتدای سال 1401 عدد شاخص 100 در نظر گرفته شده و با افزایش یا کاهش قیمت دارایی در بازارها، عدد شاخص نیز به همان میزان بصورت روزانه و درصدی تغییر نموده است. این روش شاخص سازی موجب مقایسه بهتر تغییرات قیمت دارایی‏ها در بازارهای موازی می‏شود. بازارهای موازی در نظر گرفته شده به شرح جدول ذیل می‏باشد.

ردیف بازار نحوه محاسبه
1 مسکن میانگین قیمت آپارتمان نوساز در تهران
2 خودرو میانگین قیمت خودروهای صفر کیلومتر داخلی و مونتاژی
3 طلا قیمت هر گرم طلای 18 عیار
4 دلار قیمت دلار در بازار آزاد
5 بورس اوراق بهادار شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران
6 صندوق‏های سرمایه گذاری سهامی میانگین بازده صندوق‏های سرمایه گذاری سهامی
7 صندوق‏های سرمایه گذاری درآمد ثابت میانگین بازده صندوق‏های سرمایه گذاری درآمد ثابت
8 رمز ارز قیمت بیت کوین به دلار

 

در نهایت میزان تغییرات قیمتی هر یک از دارایی‏ها با استفاده از شاخص قیمتی محاسبه و در نمودار ذیل قابل مشاهده می‏باشد.

همانطور که در نمودار نیز مشخص است شروع شاخص قیمتی برای تمام دارایی‏ها در بازارهای موازی در ابتدای سال 1401 عدد 100 می‏باشد و به مرور با تغییرات قیمتی، میزان شاخص نیز تغییر نموده است. اما مشاهدات نشان می‏دهد میزان رشد شاخص قیمتی بازار مسکن بیشتر از سایر بازارها بوده است. به این معنا که رشد قیمت بازار مسکن بیشتر از رشد قیمت سایر دارایی‏ها بوده و به شاخص قیمتی 196 در پایان شهریور 1402 رسیده است. به این معنا که بازار مسکن در طی 18 ماه گذشته رشد قیمت 96 درصدی داشته است. دومین بازار از لحاظ رشد قیمتی، بازار طلا بوده که به شاخص 188 رسیده است (رشد 88 درصدی قیمت طلا). سومین بازار از لحاظ رشد قیمتی نیز قیمت دلار در بازار آزاد بوده که رشد 87 درصدی را تجربه نموده است. شاخص قیمتی صندوق‏های سهامی با رشد 75 درصدی، شاخص قیمتی خودرو با رشد 67 درصدی، شاخص بورس با رشد 52 درصدی و شاخص صندوق‏های درآمد ثابت با رشد 33 درصدی در رتبه‏های بعدی قرار دارند. و در انتها نیز قیمت رمزارز بیت کوین با افت قیمت 40 درصدی بدترین عملکرد را در بین بازارهای موازی داشته است. نکته شایان ذکر اینکه همانطور که در نمودار فوق نیز قابل مشاهده است عملکرد بازارها در ماه‏های مختلف، متفاوت بوده است و بازارهای دارایی تلاطم زیادی را تجربه نموده‏اند لذا در کوتاه مدت نمی‏توان گفت کدام بازار یا دارایی، رشد قیمتی بهتری نسبت به سایر بازارها داشته است.

 

تهیه کننده: گروه صندوق 360

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.