اقدامات بانکداری شرکتی بانک سامان برای فعالان حوزه صنایع دارویی

بخش دارو همواره به عنوان بخش استراتژیک در بانک سامان در زمینه ارائه خدمات بوده و بانک سامان در سال‌های گذشته با عمده شرکت‌های بزرگ فعال در حوزه‌های تولید، بازرگانی واردات و صادرات دارو و توزیع همکاری داشته است. این همکاری باعث شده است تا بانک سامان، شناخت بهتری از زنجیره ارزش این صنعت در کشور کسب و محصولات متناسبی را برای مشتریان خود فراهم کند.

دسترسی فراگیر به مراقبت‌های بهداشتی، نوآوری و تحقیق و توسعه در صنعت دارو از نشــانه‌های مهم رشد اقتصادی در هر کشوری محسوب می‌شود؛ اهمیت دارو و سلامت ملی تا حدی است که امروزه بانک جهانی در کنار سازمان جهانی بهداشت آن را به عنوان یکی از شاخص‌های مهم توسعه قلمداد کرده است.

وجود عواملی چون طرح تحول سلامت در سال‌های اخیر منجر به توسعه و بهبود خدمات ارائه شده به بیماران و همچنین افزایش دسترسی جمعیت آسیب‌پذیر و کم درآمد کشورمان به خدمات بهداشتی و درمانی از جمله دارو شده است.

تداوم رشد و فعالیت این صنعت در شرایط تحریم و رکود اقتصادی و همچنین احتمال حذف ارز ترجیحی به طور کامل، علاوه بر حمایت دولت، حمایت سیستم بانکی در تأمین مالی و پرداخت‌های بین‌المللی را نیز می‌طلبد. تحریم‌ها از یک‌سو باعث ایجاد مانع در واردات مواد اولیه و دشواری برای صنعت تولید شده است و از سوی دیگر منابع ارزی برای واردات داروهای شناخته‌شده را با کمبود مواجه کرده است.

در این شرایط، همراهی با سیاست‌های کلان اقتصادی کشور و افزایش خوداتکایی در تأمین داروهای موردنیاز و کاهش وابستگی به واردات دارو از طریق حمایت از سرمایه‌گذاری در بخش تولید دارو به وسیله ایجاد و توسعه ظرفیت واحدهای تولیدی دارو و مواد اولیه، بسیار حائز اهمیت است.

همچنین لازم است تا زمان رسیدن به این هدف، ارز لازم برای واردات مواد اولیه و داروهای ساخته شده با کمترین مشکل تأمین شود. واحد بانکداری شرکتی بانک سامان، بانک پیشروی کشور در ارائه خدمات تأمین مالی و ارزی به صنعت دارو، خود را متعهد به حمایت از این صنعت می‌داند و می‌خواهد با آسان کردن مشکلات فعالان آن در حوزه مالی، به رشد و شکوفایی صنعت دارو کمک کند.

در حال حاضر 72 واحد صنعتی به تولید ماده مؤثره دارویی در داخل کشور می‌پردازند. محصولات این کارخانه‌ها در بین 1139 واحد صنعتی داروسازی تقسیم می‌شود.

هلدینگ‌های بزرگ دارویی کشــور در سـه حوزه تولید ماده اولیه تولیــد دارو، پخش و توزیــع آن به ادغــام عمــودی زنجیــره تأمین پرداخته‌اند.

واردات ماده مؤثره دارویی در سال 1401 در حدود یک میلیارد دلار بوده است. در مقــابل تنها 17 میلیون دلار مــاده مؤثره صادر شده است.

اقدامات بانکداری شرکتی بانک سامان برای فعالان حوزه صنایع دارویی

بخش دارو همواره به عنوان بخش استراتژیک در بانک سامان در زمینه ارائه خدمات بوده و بانک سامان در سال‌های گذشته با عمده شرکت‌های بزرگ فعال در حوزه‌های تولید، بازرگانی واردات و صادرات دارو و توزیع همکاری داشته است. این همکاری باعث شده است تا بانک سامان، شناخت بهتری از زنجیره ارزش این صنعت در کشور کسب و محصولات متناسبی را برای مشتریان خود فراهم کند.

تولید

گستره محصولات مشتریان بانک سامان در حوزه تولید دارو شامل مواد اولیــه و محصولات نهایی می‌شود. تولیدکنندگان دارو عموماً از خدمات تأمین سرمایه در گردش و تأمین مالی بانک سامان برای واردات مواد اولیه قطعات خطوط تولید و…  استفاده می‌کنند. همچنین بانک سامان در حوزه طرح‌های ایجادی و توسعه‌ای به منظور واردات ماشین آلات خطوط تولید این صنعت نسبت به پرداخت تسهیلات بلندمدت اقدام می‌کند.

بازرگانی ، واردات و صادرات

مشتریان بانک ســامان در این حـــوزه در تلاش هســـتند تا با ایجاد زیرساخت‌ها و شـبکه‌های ارتباطی قوی داخل و خارج از کشور، اقدامات مؤثر، هدفمنــد و سریع باهدف تأمین واردات مواد اولیه موردنیاز در جهت تولیـد کالاها همچنین صادرات محصولات نهایی تولید خود به خارج از کشور با محور کسب سود عادلانه و ارزآوری را به انجام برسانند.

بیشترین حجم عملیات بازرگانی واردات و صادرات شرکت‌ها در بخش واردات مواد اولیه از مبدأ اروپا و در بخش صادرات محصولات نهایی به مقصد آسیا انجام می‌شود.

توزیع و پخش

توزیع کنندگان بیش از هر چیز، از خدمات بانک سامان در حوزه تأمین مالی به صورت غیرمستقیم و با بهره‌گیری از طرح پیوند بانک ســامان اســتفاده می‌کنند و با استفاده از این طرح از مزایای آن همچون حذف چک‌های مدت‌دار از کسب‌وکارها و جانشین کردن تسهیلات بانکی و سهولت در تسویه مدت‌دار با طرف‌های تجاری بهره‌مند می‌شوند.

دغدغه بانکی موجود در شرکت‌های تولیدی و بازرگانی دارو

یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های فعالان این حوزه  سرعت عمل بالا در انجام امور بانکی است و بازنگری و کوتاه نمودن فرایندهای بانکی، مورد انتظار این گروه از شرکت‌ها است.

بر اساس نظر فعالین این صنعت و بررسی‌های انجام شده در بانک سامان، شرکت‌های پخش دارو با چالش‌هایی به شرح زیر مواجه هستند:

1-سرعت در انجام امور بانکی

با توجه به شرایط فعلی اقتصادی کشور و همچنین وضعیت رقابتی حاکم بر بازار کشور، یکی از اصلی‌ترین دغدغه فعالان این حوزه سرعت عمل بالا در انجام امور بانکی است و بازنگری و کوتاه نمودن فرایندهای بانکی، مورد انتظار این گروه از شرکت‌ها است.

۲- ارز

به طور کلی دغدغه ارز از نگاه فعالان این حوزه به دو بخش دسترسی به ارز و نوسانات نرخ ارز تقسیم می‌شود. حال با توجه به وابستگی صنایع دارویی به واردات مواد اولیه و میزان آسیب پذیری زیاد این حوزه در زمینه ارز، تأمین به موقع با حداقل هزینه و انجام فرایند بانکی در کوتاهترین زمان ممکن جزو اصلی ترین دغدغه های فعالان  قرار می‌گیرد.

۳- تامین نقدینگی

به طور کلی از نگاه فعالان این صنعت در شرایط فعلی پنج عامل اصلی منجر به بروز دغدغه تامین نقدینگی در شرکتهای دارویی می‌شود.

افزایش نرخ دارو و کاهش مصرف:  فعالین صنعت بر این باورند که در پی تغییر نرخ ارز دولتی و افزایش قیمت دارو مصرف آن کاهش می یابد که این مسئله فشار مضاعفی را بر فعالین این حوزه وارد می کند به این شکل که با افزایش قیمت‌ها حجم مصرف کاهش می‌یابد و در نهایت تولیدکنندگان را با مشکل کمبود نقدینگی مواجه خواهد کرد.

قیمت‌گذاری دستوری: با توجه به شرایط تورمی بالا و آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی مبنی بر افزایش چشمگیر قیمت نهاده های مؤثر در تولید دارو عواملی همچون سرکوب قیمت‌ها و اعمال محدودیت‌های دولتی مانع از افزایش قیمت محصول نهایی می‌شود که این خود مشکل کمبود نقدینگی را برای فعالین این حوزه در پی دارد. همچنین ثبات در قیمت ها مانع از ورود سرمایه گذاران شخصی به این بازار شده است.

تغییر در نرخ ارز دولتی: با توجه به تغییر در نرخ ارز دولتی این امر منجر به افزایش یکباره مبالغ خریدهای ارزی آنها شده است که نیاز آنها به سرمایه در گردش بخصوص در بخش بازرگانی را بیش از گذشته افزایش داده است.

 حمایت بدون برنامه از تولید داخلی: چنانچه تولید داخل با افزایش تولید و کیفیت همراه نباشد منجر به دیر تامین شدن مواد اولیه مورد نیاز شرکت‌های تولیدی می‌شود که این خود بعضاً منجر به ایجاد وقفه‌های طولانی مدت در تولید محصول نهایی می‌شود که یکی از پیامدهای آن بر هم خوردن چرخه تولید و درآمدزایی شرکت‌ها می‌شود و در نهایت نیاز به نقدینگی شرکت را افزایش می‌دهد.

وجود سیاست‌های خاص اقتصادی حاکم بر کشور: شرایط حاکم بر کشور و تمرکز سیاست ها بر بخش تولید منجر به کوچک شدن بخش‌های بازرگانی در مقایسه با بخش‌های تولید شرکت‌های دارویی شده است که این امر نیاز تامین نقدینگی در بخش‌های تولید شرکت‌ها را بیش از گذشته افزایش داده است.

بانکداری شرکتی بانک سامان

با توجــه به نوسانات قیمت امــکان تسویه مدت‌دار با خرده فروشان دارو داروخانه‌ها کاهش یافته و نیاز به تزریق نقدینگی به این صنعت، به ویژه در صنایع بالادســـتی تولیدی و وارداتی افزایش یافته است.

دوره وصول مطالبات

یکی دیگر از عواملی که اغلب شرکت‌های پخش دارویی را با مشکل کمبود نقدینگی روبرو می سازد دوره وصول مطالبات است.

خدمات ممتاز بانک سامان برای فعالان حوزه صنایع دارویی

  1.  چابکسازی عملیات بانکی

بانک سامان با تأسیس و راه‌اندازی مدیریت بانکداری شرکتی خود در چابک‌سازی هرچه بیشتر عملیات بانکی قدم برداشته است تا با ارائه خدمات مشاوره‌ای در حوزه تأمین مالی از طریق اختصاص بانکدار به شرکت تمامی امور شرکت را در حوزه‌های مختلف هماهنگ و پیگیری خواهد کرد.

این مدیریت با در نظرگرفتن شرایط اقتصادی و سیاسی کشور دغدغه اصلی خود را به طور خاص، ارائه راهکارهای سریع و مناسب در تمامی حوزه های بانکی به فعالان این حوزه قرار داده است.

  1. ارز

بانک سامان تلاش کرده است تا با ارائه خدمات پرداخت‌های بین‌المللی با بهره‌گیری از روابط کارگزاری گسترده بانکی در اروپا و سایر کشورها با حداقل هزینه و در سریع‌ترین زمان ممکن از طریق منشأهای مختلف بانکی، در جهت تهیه و ارسال به موقع ارز در صرافی سامان اقدام کند تا این دغدغه فعالان صنایع دارویی برطرف شود.

  1. تأمین نقدینگی

پرداخت تسهیلات ریالی در قالب عقود مختلف به منظور تأمین سرمایه گذاری برای خریدهای داخلی و خارجی

تأمین مالی پروژه های واحدهای تولیدی در قالب تسهیلات بلندمدت.

  1. دوره وصول مطالبات

وجود مشکلات و موانع یاد شده باعث شد تا بانک سامان اقدام به طراحی و پیاده سازی محصول اعتباری جدیدی با عنوان طرح پیوند کند تا ضمن برطرف کردن این دغدغه، میزان آسیب پذیری شرکت های پخش در این زمینه را نیز کاهش دهد.

طرح پیوند

در این محصول، بانک تسهیلات سرمایه در گردش را به داروخانه‌ها اعطا می‌کند تا نسبت به خرید دارو به صورت نقدی از شرکت‌های پخش، اقدام کنند که به این ترتیب تسویه با شرکت‌های پخش دارو به صورت نقد و آنلاین انجام می‌شود.

استفاده از طرح پیوند چه مزایایی برای شرکت‌های پخش دارد؟

  1. ورود نقدینگی به محض فروش و در زمان صدور فاکتور به شرکت‌های پخش
  2. کاهش هزینه های عملیاتی مدیریت چک‌ها و عدم نیاز به پیگیری مطالبات حاصل از فروش
  3. چابک‌تر شدن عملیات شرکت‌های پخش و در نتیجه افزایش سرعت گردش مالی در صنعت دارو

تسهیلات پیوند را چگونه درخواست کنید؟

در صورت علاقه‌مندی به استفاده از این طرح توسط شرکت‌های پخش طرف قرارداد، می‌توانید با مدیریت بانکداری شرکتی بانک سامان تماس بگیرند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.