ریال دیجیتال در راه است

آکادمی گسترش با حضورنیما رشادی مدیر نرم افزارهای موبایلی شرکت کارت اعتباری ایران کیش به بررسی موضوع " ریال دیجیتال " پرداخت. این وبینار در ادامه سلسله گفتگوهای بانکداری دیجیتال برگزار شد.

مدیر نرم افزارهای موبایلی ایران کیش دراین نشست به بیان تاریخچه ای از حضور رمز ارزها ، مفاهیم پایه ای و فنی بلاک چین و CDBC – – centural bank digital currency پرداخت و قابلیت ها ، تعاریف و کاربرد Hyperledger Fabric (بستر مهیا کننده ارز دیجیتال بانک مرکزی ) و همین طور قرار دادهای هوشمند را شرح داد.

رشادی بابیان این که Hyperledger Fabric که یکی از پروژه های بلاک چین خصوصی برای پول دیجیتال بانک مرکزی است ، به دلیل برخورداری از دو خاصیت مهم، برای استفاده در عملیات بلاک چین بسیار مناسب است گفت : دو ویژگی مهم هایپر لجر فابریک، تطبیق پذیری و ماژولار بودن (قابلیت جداسازی و قطعه قطعه شدن) آن است. با معماری ماژولار هایپر لجر فابریک به راحتی می‌توانید بسیاری از کاربردهای صنعتی مربوط به فناوری بلاک چین را به کار بگیرید.

وی خاطر نشان کرد: با ظهور رمز ارزها، بانک های مرکزی کشورهای مختلف تصمیم گرفته اند، رمز ارزهای خودشان را در کشور منتشر کنند که به آن cbdc  ، centural bank digital currency  می گویند. یکی از این کشورها ایران است و قرار است بانک مرکزی ریال دیجیتال مخصوص به خود را عملیاتی کند.

رشادی با اشاره به تعامل شبکه برنا در بحث ریال دیجیتال گفت : بانک های متولی و بانک مرکزی به عنوان بانک هسته ای از طریق کانال ها با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و پلتفرم برنا را به وجود میاورند. درواقع ریال دیجیتال نقل و انتقالات را روی یک شبکه نامتمرکز انجام میدهد که نام این شبکه غیر متمرکز بانک مرکزی، “برنا”ست. این شبکه غیر متمرکز در حال حاضر سه نوداصلی (که سرورهای تایید کننده تراکنش ها از طریق ریال دیجیتال هستند ) دارد که عبارت از بانک تجارت،بانک ملی و بانک ملت هستند. این نودهای اصلی تایید کننده تراکنش هایی هستند که بابت ریال دیجیتال در شبکه اتفاق می افتد. وقتی ریال دیجیتال از طریق کیف پول الکترونیکی یک اپلیکیشن که این قابلیت را دارد انتقال داده می شود تراکنش ها از طریق این بانک ها تایید می شود. یکی از این نودها که بخش پرداخت ریال دیجیتال را انجام میدهد شرکت ایران کیش و مبتنی بر Hyperledger Fabric است.

مدیر نرم افزارهای موبایلی ایران کیش اظهار کرد: مهم‌ترین ویژگی ریال دیجیتال به قرارداد هوشمند بازمی‌گردد که با آن می‌توان به‌صورت خودکار برخی از پرداخت‌ها را انجام داد. با مجوزی که ما از طرف بانک مرکزی و شرکت خدمات گرفتیم در حال توسعه دومین قرار داد هوشمند هستیم که بحث کلاب و باشگاه مشتریان بانکی را روی شبکه برنا به صورت دیسنترال شده توسعه دهیم .

وی افزود: اساسا یکی از مفاهیمی که در بحث ریال دیجیتال و به طور کلی شبکه های بلاک چین اهمیت دارد بحث قرارداد هوشمند است، این موضوع یکی از نقاط قوت بلاک چین است .

رشادی گفت : بعضی می پرسند که آیا با وضعیت امروز در آینده چیزی به نام رمز ارز باقی خواهدماند؟ پاسخ من این است که حتی اگر روزی رمرز ارزها حذف شوند، اما تکنولوژی بلاک چین  باقی می ماند. همانطور که ایننترنت در روز اول برای استفاده نظامی بود و بعد دیدیم چگونه وارد زندگی همه ما شد ، بلاک چین هم به همین صورت است،  بلاک چین شاید درابتدا از بعد اقتصادی خود را مطرح کرد اما در ابعاد مختلف زندگی ورود پیدا می کند، این ورود از طریق قرار داد هوشمند است.

ما خیلی از مباحث فین تکی و بیزینس هایی که در حوزه بانکی و اقتصادی نوظهور هستند را می توانیم به صورت غیر متمرکز روی شبکه ها قرار دهیم  و همانطور که گفته شد با قابلیتی که بانک مرکزی از طریق شبکه برنا در اختیار ما قرار داده است، هم اکنون یک قرار داد هوشمند که در واقع امتیاز باشگاه مشتریان بانک است پیاده سازی می کنیم و این کار کسب و کارهای مختلف را به وجود میاورد پیشتر ایران کیش اولین شرکتی بود که ریال دیجیتال را روی یک اپلکیشن بانکی عملیاتی کرد.

ایجاد کیف پول ریال دیجیتال برای کاربر، شارژ یا افزایش موجودی کیف پول ریال دیجیتال، انتقال از کیف پول ریال دیجیتال به کیف پول دیگر ، دشارژ کردن کیف پول (امکان تبدیل ریال دیجیتال به ریال واقعی) و دریافت موجودی کیف پول ریال دیجیتال از جمله کاربردهای این ریال دیجیتال است .

خرید شارژ موبایل، بسته اینترنت و پرداخت قبض موبایل از طریق ریال دیجیتال و همین طور انتقال ریال دیجیتال با استفاده از بار کد QR از جمله سایر مواردی است که در اپلیکیشن مذکور توسط ایران کیش پیاده سازی شده بود.

گفتنی است مصطفی امینی، مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت گسترش فناوری های نوین بانک کشاورزی، سید مجتبی فائزی معاون اداره کل نظارت فناوری اطلاعات بانک کشاورزی، امیر حسین صفی  سرپرست بخش مدیریت کانال های ارتباطی الکترونیک شرکت گسترش فناوری های نوین و حسن یعقوبی مدیر واحد بلاک چین شرکت خدمات انفورماتیک دراین جلسه حضور داشتند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.