غیر فعال شدن درگاه‌های پرداخت فاقد اینماد به صورت برخط

با تاکید بانک مرکزی به درگاه‌های پرداخت اینترنتی فاقد اینماد معتبر نباید خدمتی ارائه شود و این درگاه‌های پرداخت باید به صورت برخط و به لحظه غیر فعال شوند.
معاون نظارت شبکه پرداخت شرکت شاپرک با اشاره به غیرفعال شدن برخی پایانه‌های اینترنتی شرکت‌های پرداخت‌یاری در روزهای اخیر تصریح کرد: این اقدام با توجه به الزامات نهادهای بالادستی مانند ماده 103 آیین‌نامه اجرایی ماده (۱۴) الحاقی قانون مبارزه با پولشویی و مصوبات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و دستور ابلاغ شده بانک مرکزی به شرکت شاپرک، انجام شده است.

 

مهندس محمدصادق محبوبی اظهار کرد: ثبت درخواست ترمینال اینترنتی برای پذیرندگان جدید شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت از اول بهمن ماه 1398 و پذیرندگان جدید شرکت‌های پرداخت‌یاری از سوم آذر 1400 فقط با داشتن اینماد معتبر و انطباق هویت مالک نماد با هویت پذیرنده امکان پذیر بوده و پایانه‌هایی که اخیراً غیر فعال شده‌اند، مربوط به پذیرندگان ثبت شده قبل از تاریخ‌های مذکور بوده که چندین بار پس از تاریخ‌های فوق به شرکت‌های پرداخت‌یار برای پالایش و اصلاح اطلاعات و دریافت نماد پذیرندگانشان اطلاع‌رسانی شده است.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا از سوی شاپرک بابت غیر فعال‌سازی اخیر پایانه‌های اینترنتی شرکت‌های پرداخت‌یار اطلاع‌رسانی شده است؟ گفت: بله اطلاع‌رسانی شده، علاوه بر این، لیست پذیرندگان فاقد نماد معتبر در ابتدای سال جاری نیز مجدداً به شرکت‌های پرداخت‌یار اعلام شده بود و مطابق با هماهنگی صورت گرفته با بانک مرکزی مقرر شد در صورت اصلاح نکردن اطلاعات پذیرندگان مذکور، پایانه‌های ایشان طی چند مرحله از نهم خردادماه 1402 غیرفعال شوند.

 

به گفته محبوبی این مراحل بر اساس اولویت‌بندی دقیق پذیرندگان و اطلاع‌رسانی‌های مکرر صورت گرفته، اعمال شده است و پایانه‌هایی که اخیرا در تاریخ ششم آبان ماه 1402 غیر فعال شده‌اند، مربوط به مرحله سوم پایانه‌های فاقد نماد بر اساس اولویت بندی مذکور بوده‌اند. معاون شرکت شاپرک در پاسخ به این سوال که آیا شرکت از پیامدهای غیر فعال‌سازی پایانه‌های مذکور اطلاع کامل داشته است، خاطرنشان کرد: قطعا اعمال مقررات این چنینی دارای بازخوردهایی در سطح شرکت‌ها و پذیرندگان بوده و شاپرک نیز آگاهی و آمادگی کامل نسبت به این موضوع داشته و دارد، اما در نظر داشته باشید که ما موظفیم بر اساس الزاماتی که بیان شد، اقدام کنیم. البته شاپرک با ارائه مهلت مناسب و اطلاع‌رسانی‌های قبلی سعی در کاهش اختلالات به کمترین میزان برای پذیرندگان و شبکه پرداخت داشته است.

 

به گفته وی برخی از شرکت‌های پرداخت‌یار به دلایل مختلف (مانند مشکلات برخی از پذیرندگانشان در عدم دریافت اینماد) دچار مشکلاتی شده‌اند اما شاپرک ناگزیر از این موضوعات موظف به اجرای دستورات و مقررات بانک مرکزی و نهادهای بالادستی است.

 

محبوبی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود، برخی از پایانه‌های غیر فعال شده دارای اینماد معتبر هستند و به اشتباه غیر فعال شده‌اند، تاکید کرد: چنین موضوعی صحت ندارد. شاپرک همیشه تاکید داشته که هویت مالک اینماد بایستی با هویت پذیرنده یکسان باشد و تنها داشتن اینماد بر روی سایت کفایت نمی‌کند.

 

وی افزود: به عنوان مثال یک فروشگاه اینترنتی بزرگ که دارای اینماد معتبر است، نمی تواند آدرس سایت و اینماد خود را برای چندین پذیرنده فروشگاهی دیگر استفاده کند چرا که در هنگام استعلام شاپرک از سامانه اینماد به دلیل وجود مغایرت در هویت مالک نماد با هویت پذیرنده مورد تایید قرار نمی‌گیرد.

 

معاون نظارت شبکه پرداخت شرکت شاپرک تاکید کرد: ملاک عمل شاپرک برای بررسی اطلاعات اینماد ترمینال‌های اینترنتی، اطلاعات ارسال شده از سوی شرکت‌های پرداخت‌یار به سامانه جامع شاپرک است و در صورت وجود نمونه بابت موارد احتمالی مطرح شده، امکان بررسی موردی و شفافیت موضوع وجود دارد.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.