حدود ۸۰ درصد تسهیلات پرداختی بانک‌ها، وام‌های کلان است

کارشناس اقتصادی گفت: حدود ۸۰ درصد وام‌های پرداختی بانک‌ها، تسهیلات کلان است و بانک ها مبالغ بالایی را به یک شخص وام می‌دهند.

امروز میز اقتصاد به بررسی آخرین وضعیت پرداخت تسهیلات بانکی و شفافیت در این بخش پرداخت.

در این برنامه رهگشای کارشناس اقتصادی با بیان اینکه روند پرداخت تسهیلات بانکی خوب است گفت: حدود هشتاد درصد وام بانکی، تسهیلات کلان است و بانک ها مبالغ بالایی را به یک شخص وام می‌دهند.

وی ادامه داد: اگر واقعا به قانون عمل می‌شد میزان تسهیلاتی که باید شفاف می‌شد بیش از چهار هزار هزار میلیارد تومان بود که تا به امروز چندین بانک از جمله بانک آینده تا به امروز هیچ گزارشی نداده اند و انتظار می‌رود بانک هایی که همکاری نکردند در هر زمینه ای با جریمه روبرو شوند.

رهگشای با بیان اینکه بر اساس قانون بودجه تسهیلات باید به سمتی بروند که منافع عمومی باشد افزود:گام اولی که در این بخش برداشته شده خوب است و ما انتظار داریم که دقیق تر شود.

وی افزود: عمده بانک ها در این زمان اطلاعات خود را منتشر می‌کنند و از تاخیر ها باید کاسته شود. برخی بانک ها که اطلاعات کمی را منتشر کردند باید همکاری خود را تقویت کنند. به طور مثال بانکی مثل پاسارگاد و اقتصاد نوین بیش از هشتاد درصد تسهیلات خود را شفاف کردند و از طرفی بانک هایی هستند که کمتر از ۳۰ درصد همکاری داشتند مثل بانک ملت و صادرات که آنها هم باید شفاف سازی کنند و اگر این کار انجام نشود ممکن است عملکرد خوب بانک های دیگر هم خراب شود.

در ادامه برنامه، ایزد پناه معاون اداره اطلاعات بانکی بانک مرکزی گفت: ما حدود هفده نوع آمار در سایت داریم و به صورت ماهانه و فصلی منتشر می شوند‌. بر اساس قوانین آمار و اطلاعات از بانک ها یا از طریق سامانه ها به دست آمده وجمع آوری و پس از پالایش اولیه در سایت منتشر می‌شود.

او ادامه داد: بحث شفافیت به کشور و نهاد سیاست گذار کمک می‌کند و وقتی ما این آمار را در سایت قرار دادیم خود به خود کسانی که این تسهیلات را دریافت کردند، تشویق می‌شوند که بازپرداخت تسهیلات را انجام دهند.

معاون اداره اطلاعات بانکی بانک مرکزی افزود: این آمار را ما باید به صورت موردی بررسی کنیم. کلیت فرایند به این صورت است که ما مطالبات معوقه مان کاهش یافته است.

او در مورد سامانه سمات هم گفت: سامانه سمات شخص محور است و بر اساس کد ملی افراد اطلاعات جمع آوری می‌شود اگر ما سامانه های این چنینی را تکمیل کنیم آن موقع می‌توانیم این اطلاعات را از سامانه استخراج کنیم. ما در سامانه سمات صد فیلد اطلاعاتی داریم.

ایزد پناه افزود: در سال گذشته برای این که این فرایند جدید بود بانک هایی را داشتیم که کار را انجام ندادند و گزارش دهی و ارسال اطلاعات انجام شده است اما گاهی اطلاعات در چارچوب مورد نظر ما انجام داده نمی‌شوند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.