کاشف در بهرهگیری از هوش مصنوعی در تشخیص تقلب و رخدادهای امنیتی، پیشتاز بوده است
در این نشست علیرضا پورابراهیمی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد، دبیری جلسه را برعهده داشت. در بخش اول این نشست، قرایی مباحثی را درخصوص امنیت، هوش مصنوعی و چالش های پیشرو در بانکداری هوشمند مطرح کردند.
قرایی با اشاره به اهمیت هوش مصنوعی و نشست های تخصصی دیگر این همایش،در موضوعات مختلف این حوزه گفت: کاشف مدت هاست با استفاده از هوش مصنوعی در عرصه تشخیص تقلب و ناهنجاری، رسیدگی به حوادث، موضوع اشتراکگذاری، تحلیل اطلاعات و بهرهوری از الگوریتمهای هوش مصنوعی در حال فعالیت است.
قرائی با اشاره به اینکه برای شکل گرفتن الگوریتمهای هوش مصنوعی نیاز به داده داریم گفت: استفاده از هوش مصنوعی در بخش های مختلف امنیت سالهاست در حوزه اکادمیک در حال تحقیق وکار است و اکنون به حوزه صنعت نیز رسیده است و پیشرفتهای خوبی دارد. وی افزود: یکپارچگی و دسترسی به تمامیت داده در این بخش اهمیت دارد.
مدیرعامل کاشف با تاکید بر موضوع تهدیدها و چالشهای هوش مصنوعی گفت: یکی از چالشهای اصلی ریسک حذف نیروهایانسانی است. در هوش مصنوعی ممکن است دادههای ما سرقت شود و یا تحلیلها دچار مشکل شود.
مدیرعامل کاشف با شرح بانکداری در گذر زمان چهارنسل از بانکداری را برشمرد و با اشاره به نسل چهارم بانکداری گفت: بکارگیری هوش مصنوعی،یادگیری ماشین،بلاک چین و تجزیه و تحلیل کلان داده،خدمات شخصی سازی شده دادهمحور از خصوصیات این نسل از بانکداری است.
وی همچنین تجربه مشتریان از استفاده کانالهای دیجیتال و افزایش اتوماسیون در فرآیندهای مختلف بانکی را جزئی از بانکداری نسل چهارم که از سال ۲۰۱۷ شروع شد، دانست.
قرائی با بیان اینکه سناریوهای امنیت ترکیبی از فناوریهای مختلف هستند،گفت: بر این اساس بانکداری هوشمند یک سناریو برآمده از ترکیب مجموعهی از فناوریهای مختلف است که طی زمان از ترکیبشان بهره میبرند.
دکتر قرائی محور بانکداری نسل چهارم را،در شش دسته برشمرد و گفت: بانکداری چندکاناله، بانکداری ماژولار، بانکداریباز، بانکداری هوشمند، بانکداری شبکههای اجتماعی و بانکداری بر بستر بلاک چین محورهای بانکداری نسل چهار هستند.
وی به تفاوت بانکداری دیجیتال و بانکداری هوشمند اشاره کرد و گفت:بانکداری هوشمند چیزی فراتر از بانکداری دیجیتال است. در ویژگیهای بانکداری هوشمند شما شاهد جتباتها ، تجزیه وتحلیلهای پیشگویانه ،بینشهای مالی شخصی و امتیازهای صوتی خواهید بود.
مدیرعامل کاشف با بیان اینکه بدون شکل گرفتن بانکداری دیجیتال امکان ظهور بانکداری هوشمند نبود گفت: من در این بانکداری نیاز به داده دارم.
وی در بخش دیگر سخنان خود گفت: ما چهارنوع راهبرد داریم، مدیریتی، عملیاتی، آموزشی یا راهبرد بومی سازی شده. در راهبردهای مدیریتی باید چشمانداز،سیاست و رگولیشن مشخصی داشته باشیم. در واقع این درست است که باید رگولاتور امنیت شکل بگیرد هم در حوزه بانکی و هم در حوزه ملی.
قرائی گفت: اگر ما میخواهیم یک احراز اصالت قوی داشته باشیم،یا امضا دیجیتال و یا مسائلی از این دست خدمات، باید بدانیم نیازمند تنظیمگری هستیم.
وی افزود: در اینجا یک بخش قانونگذاری است ،موارد دیگر میتواندهمکاریهای بینالمللی ،حریم خصوصی در امنیت داده و غیره باشد که باید در راهبردهای مدیریتی به آن دقت شود.
وی تصریح کرد: راهبردهای عملیاتی نیازمند شکلگیری مجموعهی از الزامات است. الزامات در حوزههای مختلف، در عینحال مرتبط با بانکداری دیجیتال و هم بانکداری هوشمند. وقتی وارد بانکداری دیجیتال وهوشمند میشویم،چندین فناوری را مورد استفاده قرارمیدهیم. پس الزامات امنیتی این فناوریها مطرح می شود و بعد هم مسائل اموزشی و بومیسازی است.
در این نشست محمد حسام تدین، معاون پژوهشکده امنیت ارتباطات و فناوری اطلاعات به ارائه تحقیقی در خصوص امنیتسایبری و نیروی انسانی دربانکداری هوشمند پرداخت.
همچنین سرگرد محمدحسن متذکر، رییس اداره مبارزه با جرایم رایانهای پلیس فتااشاره ای به راهکارهایی برای توسعه و بهبود خدمت رسانی های دوسویه بانکداری و پلیس داشت.