تبدیل دارایی به وثایق الکترونیکی جهت دسترسی آسان به تسهیلات خرد

از طریق سامانه ست بانک صادرات، تبدیل دارایی‌های مختلف مردم مثل اوراق سهام و بیمه عمر به وثایق الکترونیکی امکان پذیر شده است و از این طریق امکان دسترسی آسان‌تر به تسهیلات خرد به وجود آمده است.

سامانه توثیق الکترونیکی دارایی (ست) بانک صادرات رتبه نخست محصولات نوین دهمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت در شبکه بانکی و تندیس ویژه این همایش را در بخش جشنواره «دکتر نوربخش» از آن خود کرد. ما در عصربانک در این مطلب دلایل کسب این جایزه را بررسی می‌کنیم.

یکی از معضلات همیشگی مشتریان شبکه بانکی برای دریافت وام، تامین وثایق است. عدم توانایی متقاضیان وام در تامین وثایق مورد نظر بانک، یکی از دلایل اصلی عدم دسترسی مردم به وام و اعتبار خُرد مورد نیاز است.

بر همین اساس طبق قانون بودجه امسال، وزارت امور اقتصادی و دارایی با همکاری بانک مرکزی موظف است در راستای توسعه دامنه وثایق بانکی و تسهیل دریافت تسهیلات خرد در شبکه بانکی، زیرساخت‌های لازم برای توثیق آنلاین اوراق بهادار مانند سهام، اوراق مالی، واحدهای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بازار بورس، گواهی سپرده کالایی و طلا نزد شبکه بانکی را فراهم و تا پایان شهریور ماه امسال تمام بانک‌های دولتی و خصوصی را به سامانه مزبور متصل کند.

با زیرساختی که فراهم شده است، برخی شرکت‌ها به‌صورت تخصصی و به شکل یک شغل حرفه‌ای این دارایی‌ها را بدون هیچ‌گونه مراجعه یا استفاده از کاغذ و به‌صورت کاملاً الکترونیکی ارزیابی می‌کنند، به‌عنوان وثیقه استفاده کرده و این دارایی‌ها را تبدیل به یک اعتبار تضمین می‌کنند.

در این صورت آن فرد مبتنی بر دارایی‌هایی که در اختیار دارد، می‌تواند با مراجعه به بانک‌ها یا فروشگاه‌ها یا هر مجموعه‌ای که نیاز به وثیقه‌گذاری دارد یا تضمین می‌خواهد، آن عملیات را مدیریت کند.

یکی از فواید توثیق الکترونیکی این است که فرد می‌تواند دارایی‌های خود را تجمیع کند؛ یعنی ارزش سهام اوراق بهادار، مصنوعات طلا و دارایی‌های ریالی فرد در ترکیب با هم یک امکان خرید معنا‌دار برای فرد فراهم کند.

برهمین اساس نیز طی روزهای گذشته و در حاشیه دهمین همایش بانکداری الکترونیک، سامانه توثیق الکترونیکی دارایی (ست) بانک صادرات رونمایی شد و این سامانه در میان بیش از ۳۲ محصول نوین عرضه شده در این همایش، بر اساس سه شاخص نوآوری، کاربردی بودن و سودآوری موفق به کسب رتبه اول محصولات ارائه شده نظام بانکی در این همایش شد.

سامانه ست بانک صادرات

 سامانه توثیق الکترونیکی دارایی یا «ست»، با هدف تسهیل در تامین وثیقه مورد نیاز برای دریافت تسهیلات خرد، راه‌اندازی شده و در مرحله اول، امکان وثیقه‌گذاری اوراق سهام و بیمه عمر و زندگی بدون نیاز به بازخرید یا فروش این دارایی‌ها برای متقاضیان دریافت تسهیلات از بانک صادرات ایران فراهم شده است و در آینده، سپرده‌های بانکی نزد کلیه بانک‌ها، سیم‌کارت و طلا هم می‌تواند به‌عنوان وثیقه مورد استفاده قرار گیرد.

روش استفاده از سامانه ست

متقاضیان دریافت تسهیلات دارای کد سجام بورسی می‌توانند با مراجعه به تارنمای سامانه ست به نشانی: set.bsi.ir، از ارزش دارایی‌های راکد خود مانند سهام، بیمه عمر و سرمایه‌گذاری، واحد‌های صندوق‌های با درآمد ثابت، چکنو، سفته و برات الکترونیک و سایر دارایی‌های قابل ارزش‌گذاری خود استفاده نموده و بدون نیاز به بازخرید یا فروش این دارایی‌ها، نسبت به وثیقه‌گذاری آنها در فرآیند دریافت تسهیلات اقدام کنند.

مزایای سامانه ست

مدیریت ثروت، کاهش زمان وثیقه‌گذاری به صورت آنلاین، تنوع در ارائه وثایق، تناسب ارزش دارایی‌های راکد و غیر مولد، امکان تغییر وثیقه، کاهش نیاز به مراجعه حضوری و آزادسازی بخشی از وثیقه متناسب با تعهدات رفع شده، از جمله مهمترین مزیت‌های سامانه توثیق الکترونیکی دارایی بانک صادرات ایران است.

گفتنی است در این راهکار، دیجی‌پی به عنوان یکی از لندتک‌هایی که سهم قابل توجهی از بازار خدمات اعتباری خرد را در اختیار دارد تا پیش از این بیش از ۷ هزار میلیارد تومان اعتبار را با استفاده از وثایقی مثل چک و سفته الکترونیک در اختیار کاربران قرار داده و حالا برای دسترس پذیرتر کردن وام‌ها برای متقاضیان، همکاری با سامانه ست بانک صادرات را آغاز کرده است.

به این ترتیب اگر مشتری دارایی مثل سهام داشته باشد که قصد فروش آن را هم نداشته باشد، می‌تواند این دارایی را وثیقه و از دیجی‌پی وام دریافت کند.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.