بازارگاه نهاده‌های کشاورزی چیست؟

بازارگاه نهاده‌های کشاورزی برای جلوگیری از توزیع نامناسب نهاده‌های کشاورزی و تثبیت قیمت‌گذاری و همچنین جلوگیری از واسطه‌گری طراحی شده است. با راه‌اندازی این سامانه اطلاعات نهاده‌ها فقط از این سامانه انتقال داده شده و اطلاعات نهاده تا رسیدن به دست مصرف کننده به صورت دقیق ثبت خواهد شد.

از اهداف مهم بانک کشاورزی، افزایش تولیدات کشاورزی، ایجاد و توسعه صنایع کوچک و سنتی واقع در مناطق روستایی و مشارکت در فعالیت‌های مربوط از یکسو و فراهم آوردن امکانات اعتباری برای زندگی بهتر در روستا و ارتقاء سطح درآمد روستائیان از سوی دیگر می باشد.

در این راستا خدماتی نظیر افتتاح انواع حساب قرض الحسنه قرض الحسنه جاری سپرده سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری مدت دار، کوتاه مدت و بلندمدت، فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی، زراعت، باغبانی دام و طیور شیلات و آبزیان محیط زیست و منابع طبیعی انواع تسهیلات اعتباری، صندوق امانات، خدمات بانکداری الکترونیک، کارت مجازی، امکان واریز وجه به حساب شرکت‌ها از درگاه‌هایی نظیر ATM، اینترنت بانک، موبایل بانک، درگاه پرداخت اینترنتی (IPG) اینترنت بانک حقوقی، واریز شناسنامه‌دار، کارت اعتباری مرابحه، صدور انواع ضمانت نامه‌های ریالی، افتتاح حساب‌های ارزی، خرید و فروش ارز، انواع خدمات مربوط به بانکداری شرکتی و اختصاصی و … در این بانک ارائه می‌شود.

سامانه بازارگاه نهاد‌ه‌های  کشاورزی

به دلیل اهمیت مدیریت و برنامه‌ریزی فرآیندهای تولید، تأمين، حمل و نقل، ذخیره سازی و توزیع محصولات استراتژیک کشاورزی سامانه بازارگاه نهاد‌ه‌های کشاورزی به کمک وزارت جهاد کشاورزی طراحی و پیاده سازی شد.

این سامانه برای جلوگیری از توزیع نامناسب نهاده‌های کشاورزی و تثبیت قیمت‌گذاری و همچنین جلوگیری از واسطه‌گری طراحی شده است. با راه‌اندازی این سامانه اطلاعات نهاده‌ها فقط از این سامانه انتقال داده شده و اطلاعات نهاده تا رسیدن به دست مصرف کننده به صورت دقیق ثبت خواهد شد.

این سامانه می‌تواند تمام خدمات ارائه شده از مرحله تأمین، حمل و توزیع تا مصرف نهاده‌ها را کنترل کند.

برای این منظور در این سامانه ۵ نوع کاربر تعریف شده است: کاربران شعبه، وزارت جهاد کشاورزی در دو سطح ستاد و استان، بازرگان و خریدار.

۱ . کاربر شعبه مجاز به ورود به سامانه کاربران آنلاین هستند. کاربر شعبه جهت تعریف حساب خریدار و تخصیص رمز حساب وارد سامانه می‌شود. همچنین جهت تعریف حساب عرضه کنندگان (بازرگانان) علاوه بر معرفی حساب میبایست شماره حساب عرضه کننده (بازرگان) از شعبه به اداره کل بانکداری شرکتی اعلام گردد.

۲. کاربران عرضه کننده (بازرگان) با ورود به سامانه بازارگاه نهاده‌های کشاورزی محصول مورد نظر خود را انتخاب و حجم و مبلغ معین را عرضه نمایند.

۳. کاربران وزارت جهاد کشاورزی ستاد می تواند با ورود به سامانه ثبت نام تأمین کننده، سقف قیمت و تخصیص کالا به تأمین کننده مدیریت سهمیه ها و انتقال اطلاعات به تابلو را انجام دهند.

۴. کاربران وزارت جهاد کشاورزی استان می توانند با ورود به سامانه اطلاعات خریداران را مشاهده ویرایش، تأیید و یا عدم تأیید فعال یا غیرفعال کنند. همچنین تخصیص نام کاربری و رمز حساب تعیین صنایع، ثبت نام اتحادیه تعاونی و عاملان خرید را انجام دهد. در حوزه مدیریتی نیز مدیریت سهمیه‌ها درصد شهرستان و صنایع و تعیین سقف ظرفیت خریداران با این کاربری می‌باشد.

۵. کاربران خریدار با ورود به سامانه امکان خرید محصولات کشاورزی با نرخ مصوب جهاد کشاورزی را دارند و این سامانه امکان حذف واسطه ها را داشته و امکان را به خریداران و تولیدکنندگان برای کاهش قیمت تمام شده محصولات فراهم می سازد.

در قالب این سامانه تبادلات نهاده‌‌‌های کشاورزی بین مبادله کنندگان به شرح فوق با سهولت بیشتری امکان پذیر شده و در این راستا تخصیص بهینه این نوع محصولات نیز در قالب همین سامانه توسط کاربران ستادی و استانی وزارت جهاد کشاورزی صورت می گیرد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.