حذف دلار از سبد ارزهای مسافرتی به کشورهای همسایه

مدیر عامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفت: برنامه ریزی کرده‌ایم که بتوانیم ارز کشورهای همسایه یا مقصد را در اختیار مسافرین ایرانی قرار دهیم.

علی سعیدی، مدیر عامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفت: برای ارز‌های مسافرتی برنامه ریزی کردیم که برای کشور‌های اطراف خودمان که مقصد مسافران ایرانی است بتوانیم ارز همان کشور را در اختیار قرار دهیم. حالا این شامل موارد مختلف مانند سفر‌های زیارتی که به عراق انجام می‌شود بر اساس دینار، عربستان سعودی برای حج به شکل ریال، برای ترکیه به شکل لیر و برای امارات به شکل درهم می‌شود.

او افزود: مطالعات را انجام دادیم و موارد مورد نیاز را پیگیری کرده ایم. با تمام این کشور‌ها نیز مراودات تجاری و پیمان‌های پولی داریم یا به دنبال ایجاد آن هستیم. اگر بتوانیم از ابتدا به مسافر ایرانی اسکناس کشور مقصد را بدهیم، برای ایشان راحت‌تر خواهد بود؛ چرا که اگر دلار یا یورو تحویل دهیم دو بار هزینه تسعیر باید بپردازند که با این اقدام هزینه‌های آن‌ها را کاهش می‌دهیم.

او می‌گوید: بحث دلارزدایی نه در کشور ما بلکه در خیلی از کشور‌ها به سبب ریسک‌هایی که برای دلار تصور می‌شود شکل گرفته است. ما هم در این زمینه گام برداشتیم و در مرکز مبادله اقدامات شروع شده است و در خصوص تامین اسکناس‌ها اقدامات اجرایی را پیگیری می‌کنیم که توسط بانک‌های عامل و لجستیک آن‌ها قابلیت اجرا پیدا کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.