آینده پرداخت‌های موبایلی با احراز هویت بیومتریک

اپل‌پی، گوگل‌پی و سامسونگ‌پی هم‌اکنون از اثرانگشت و تشخیص چهره برای پرداخت‌ها استفاده می‌کنند که در کنار تشخیص چشم و صدا، امنیت بهتری نسبت به اسامی و رمز عبورهای پیچیده به همراه می‌آورد.

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصر بانک؛فناوری بیومتریک که دیگر به افسانه‌ها و داستان‌های علمی-تخیلی تعلق ندارد، به‌سرعت به واقعیتی برای کسب‌وکارها و کاربران کنونی تبدیل‌شده و پیش‌بینی می‌شود تأثیری جدی بر پرداخت‌های موبایلی و نیز دنیای پرداخت‌های کاربران به‌طورکلی داشته باشد.

این فناوری پیوسته روندی تکاملی را طی می‌کند و در حوزه تراکنش‌ها به ابزاری سریع و قابل‌اتکا تبدیل می‌شود. برای نمونه دقت فناوری اسکن اثرانگشت طی سال‌های اخیر بسیار افزایش یافته و امروزه حسگرهای مدرن می‌توانند ساختار رگ‌های خونی را بررسی کنند و تشخیص دهند که آیا خون درون رگ‌ها جریان دارد یا نه. هم‌چنین در حوزه پرداخت‌های موبایلی، برای مشتریان پرداخت با لمس اثرانگشت یا اسکن صورت بسیار ساده‌تر از تایپ کردن رمز عبورهای پیچیده روی صفحات کوچک است. مشتریان از سهولت و سرعت استقبال می‌کنند و خرده‌فروشان به دنبال پاسخ دادن به تمایلات مشتریان هستند ازاین‌رو تبدیل‌شدن ویژگی‌های بیومتریک به عنصری اساسی در پرداخت‌های موبایلی، حسی پیچیده القا می‌کند.

امروزه صادرکنندگان کارت‌ها اهمیت و ارزش تائید هویت بیومتریک را متوجه هستند و مستر کارت در ابتدای سال 2018 اعلام کرد تمام مصرف‌کنندگان تا آوریل 2019 برای خرید و پرداخت با مسترکارت، قادر هستند از ویژگی‌های بیومتریک مانند اثرانگشت یا تشخیص چهره استفاده کنند.

این بدان معناست که بانک‌هایی که کارت‌های برند مسترکارت را ارائه می‌دهند باید برای تراکنش‌های راه دور، تائید هویت بیومتریک را در کنار رمز عبور و پین کد ممکن سازند. تائید هویت بیومتریک برای همه تراکنش‌های غیرتماسی که در پایانه با ابزارهای موبایلی انجام می‌شود کاربرد دارد.

ماه اکتبر سال جاری مسترکارت اعلام کرد در راستای ترجیحات مشتریان، صفحه امضا را از پشت کارت‌های خود حذف می‌کند. این اقدام مؤید یافته‌های تحقیقی است که بر روی هزار بزرگ‌سال آمریکایی انجام شد که نشان داد نیمی از پاسخ‌دهندگان معتقد بودند اگر پشت کارت‌ها را امضا نکنند، به همان اندازه امنیت دارند و دوسوم آنها خواستار جایگزین کردن ویژگی‌های بیومتریک با امضا، رمز عبور، پین کد در هنگام پرداخت با کارت هستند.

افزایش استفاده
قطعاً محبوبیت و استفاده از ویژگی‌های بیومتریک هرروز بیش‌ازپیش می‌شود. با در نظر گرفتن علایق مشتریان که پیش‌تر گفته شد، این مدل پرداخت از دیگر انواع پرداخت ایمن‌تر است. اپل‌پی، گوگل‌پی و سامسونگ‌پی هم‌اکنون از اثرانگشت و تشخیص چهره برای پرداخت‌ها استفاده می‌کنند که در کنار تشخیص چشم و صدا، امنیت بهتری نسبت به اسامی و رمز عبورهای پیچیده به همراه می‌آورد.

در حقیقت تایید هویت بیومتریک، بر عکس استفاده از رمز عبور، هرگز ویژگی‌های بیومتریک مشتری را در پایگاه داده‌ها ذخیره نمی‌کنند. در مقابل داده‌های بیومتریک بر روی ابزارهای موبایلی درون قالب‌های امن ذخیره می‌شود. بر این اساس تنها تائید هویت نیست که امنیت بهتری به همراه دارد.

دسترسی به داده‌های بیومتریک، نسبت به رمز عبور، برای هکرها بسیار دشوارتر است. اگر سهولتی که اسکن اثرانگشت به همراه دارد و الزام به تائید هویت چندمرحله‌ای را در نظر بگیریم، می‌توان پیش‌بینی کرد که در آینده استفاده از ویژگی‌های بیومتری برای تائید هویت افزایش خواهد یافت.

به گزارش عصربانک، همچنین خرده‌فروشان مایل هستند انتظارات مشتریان را برآورده کنند و ما می‌توانیم به‌طورقطع پیش‌بینی کنیم که روش‌های پرداخت موبایلی که شامل تائید هویت بیومتریک می‌شود، در آینده نزدیک ممکن و موفق می‌شود. موفقیت اپل‌پی در سراسر جهان گواهی بر این مدعاست.

منبع: mobilepaymentstoday

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.