جزئیات واریز بدون سقف وجوه به حساب‌‌‌ کارگزاری‌‌‌ها

سرپرست مرکز مبارزه با پول‌شویی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به جزئیات واریز بدون سقف وجوه به حساب‌‌‌ کارگزاری‌‌‌ها اعلام کرد: با تعامل سازمان بورس و بانک‌مرکزی، مقرر شد واریز وجوه به حساب‌‌‌های کارگزاری از سوی سهامداران صرفا از طریق حساب‌‌‌ شخصی صورت گیرد.

ابوالقاسم فرجی‌‌‌نیا اظهار کرد: با توجه به مشکل عمده در حوزه واریز وجوه به حساب کارگزاری‌‌‌ها، استفاده از حساب‌‌‌های اشخاص دیگر و انتقال پول اشخاص زیر ۱۸سال به حساب کارگزاری‌‌‌ها، این موضوع در کارگروه ارزیابی مورد بحث و بررسی و همچنین مورد تصمیم‌گیری سازمان بورس و اوراق بهادار قرار گرفته است.

همکاری بازار سرمایه و بازار پول

سرپرست مرکز مبارزه با پول‌شویی سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: با همکاری واحد نهادهای مالی و بانک مرکزی و همچنین شاپرک، تصمیم بر این شد که واریز وجوه به حساب‌‌‌های کارگزاری صرفا از حساب‌‌‌های شخصی و متعلق به خود اشخاص صورت گیرد و این سرویس که از سوی شاپرک راه‌‌‌اندازی شده، با تطبیق کارت بانکی اشخاص و کدملی آنها امکان‌پذیر است.

وی با بیان اینکه از این پس، واریز وجوه افرادی که کارت‌‌‌های بانکی آنها متعلق به خودشان است به حساب کارگزاری بدون سقف انجام می‌شود، گفت: با این اقدام، واریز وجوه به حساب‌‌‌های بورسی اشخاص در نزد کارگزاری‌‌‌ها از حساب بانکی و کارت بانکی متعلق به آنها صورت گرفته و البته واریز بدون سقف خواهد بود.

سرپرست مرکز مبارزه با پول‌شویی سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: البته این موضوع برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز در حال پیگیری است تا واریز وجوه توسط دارندگان واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری صرفا از حساب بانکی و از کارت بانکی متعلق به خودشان به حساب‌‌‌های آن صندوق‌ها واریز شود و کنترل و تطبیق در آن حوزه نیز صورت گیرد.

تکلیف واریز اشخاص زیر ۱۸ سال

فرجی‌‌‌نیا با اشاره به اینکه برای اشخاص زیر ۱۸ سال، دوراهکار قابل ارائه است، بیان کرد: نخست اینکه کلیه اشخاصی که می‌‌‌خواهند برای اشخاص زیر ۱۸سال اقدام به معامله کنند، می‌‌‌توانند با مراجعه به بانک، شماره حساب بانکی به نام اشخاص زیر ۱۸سال افتتاح کرده و از آن حساب برای انتقال وجوه استفاده کنند و نام کاربری و رمز عبور حساب بانکی در اختیار آنهاست و از آن طریق می‌‌‌توانند وجوه را به حساب فرزندان خود واریز کنند.

سرپرست مرکز مبارزه با پول‌شویی سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه افزود: راه‌حل دوم این است که با توجه به اینکه ولی و قیم امکان دخل و تصرف در اموال فرزندان را دارد، نهادهای مالی و کارگزاران سازمان وجوهی را که از سمت والدین واریز می‌شود به حساب آنها اعمال کنند. مجوز این موضوع داده شده، چرا که برخی از انتقال طلب‌‌‌ها در بازار سرمایه مجاز است (همانند انتقال از ولی به فرزند). بنابراین کارگزاران هم می‌‌‌توانند این کار را انجام دهند.

فرجی‌‌‌نیا گفت: تمام تلاش سازمان بورس و اوراق بهادار این است که هیچ‌گونه خللی در انجام معاملات و در فرآیند معاملات صورت نگیرد. بنابراین کارگزاران نباید دغدغه‌‌‌ای در این خصوص داشته باشند. اقدام مثبت مورد نظر، مانعی بزرگ برای سوء‌‌‌استفاده‌‌‌گران از حساب‌‌‌های بانکی و بورسی اشخاص است.

اقدامات مرکز مبارزه با پول‌شویی

سرپرست مرکز مبارزه با پول‌شویی سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص اقدامات مرکز مبارزه با پول‌شویی سازمان بورس، گفت: پاسخگویی به استعلامات از جمله اقداماتی است که موجب می‌شود تمامی واحدهای ارائه خدمت یا صدور مجوز، از مرکز مبارزه با پول‌شویی استعلام گرفته و مرکز هم کار مربوط به پاسخگویی به آنها را انجام ‌‌‌دهد.

سامانه‌‌‌ای برای نظارت بیشتر بر عملکردها

فرجی‌نیا به ایجاد و طراحی سامانه‌‌‌ای به منظور نظارت بیشتر بر عملکردها اشاره کرد و افزود: در حال حاضر طراحی و پیاده‌سازی ۲ تا ۳ سامانه به واحدهای مربوطه ارائه شده و آنها هم کار پیاده‌سازی را انجام می‌دهند تا نظارت جامع و مکانیزه‌ای در سطح بازار سرمایه صورت گیرد.

منبع دنیای اقتصاد
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.