نقش CVC‌ها در حل چالش‌های اساسی کشور

مدیرعامل گروه شرکت‌های فناپ بر لزوم داشتن اهتمام جمعی در میان نهادهای کسب‌وکاری برای حل چالش‌های اساسی کشور تاکید کرد و گفت: هریک از نهادهای کسب‌وکاری بزرگ می‌توانند بخشی از چالش‌های ملی را راهبری کرده و با به‌کارگیری ظرفیت بنگاه‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر، کمپانی‌ها و استارت‌آپ‌های حوزه‌های مختلف، مسائل کشور را حل کنند.

شهاب جوانمردی در پنل «سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکتی» که عصر چهارشنبه ۲۷ دی‌ماه جاری در هفتمین همایش یلدای کارآفرینان استارت‌آپی (یلدا سامیت) برگزار شد درباره نقش CVC‌ها در سرعت‌دادن به مسیر توسعه و نوآوری و حل چالش‌های اساسی کشور توضیح داد.

وی گفت: حدود ۲ سال پیش یکی از موضوعات جدی که در حوزه کسب‌وکارها مطرح می‌شد این بود که بخش سنتی بیشترین سهم را از تولید ناخالص داخلی(GDP‌) در اختیار دارد و اگر ما به دنبال تغییر و تحول در حوزه اقتصاد نوآوری هستیم باید بتوانیم نوآوری را در بخش کسب‌وکارهای سنتی نهادینه کنیم. بر این اساس یکی از جدی‌ترین ابزارها و راهکارهایی که برای این هدف مطرح شد، سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکتی و ایفای نقش CVC‌ها در این زمینه بود.

جوانمردی با ابراز خوشحالی از اینکه امروز بزرگترین صنایع کشور به حوزه CVC‌ها ورود کردند، ادامه داد:‌ امروز می‌بینیم که سیاستگذار هم به درستی از مشوق‌هایی برای ورود به این بخش استفاده کرده تا بتوان با استفاده از این مشوق‌ها، سرمایه‌ها را به سمت اقتصاد نوآوری هدایت کرد.

وی با اشاره به بیم‌ها و امیدهای پیش‌روی بنگاه‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر(CVCها) گفت:‌ اینکه این سرمایه‌ها به سمت حوزه اقتصاد نوآوری می‌آید حتما امر مبارکی است و باعث تغییر و تحول نهادی در کسب‌وکارها و ایجاد امید در بدنه نوآور کشور می‌شود. اما موضوع نگران‌کننده این است که در این فرآیند، فقط به اصل موضوع که پول و بازار است توجه می‌شود و سایر زیرساخت‌ها مورد توجه قرار نمی‌گیرند. برای مثال به زیرساخت‌های حقوقی لازم، به مساله ورود و خروج CVC‌ها در بازار سرمایه و به تربیت نیروی انسانی که نیاز است اکوسیستم جدید را رشد دهد، نگاه نمی‌کنیم.

مدیرعامل گروه شرکت‌های فناپ تاکید کرد: لازم است همه CVCها چه آنها که در قالب یک تشکل و چه آنها که به‌صورت یک نهاد اختصاصی در این زمینه ورود کرده‌اند، به همه اجزایی که باعث اثربخشی سرمایه‌گذاری خطرپذیر می‌شود دقت کنند. درغیراینصورت بعد از یک مدت شاهد حضور بازیگرانی در این عرصه خواهیم بود که تنها به سودآوری مقطعی و کوتاه‌مدت و میان‌مدت چشم دوخته‌اند و موضوع زنجیره ارزش و پاردایم شیفتی که باید در بسیاری از صنایع اتفاق بیافتد، مغفول مانده است.

وی گام بعدی کشور در افق پیش‌رو را نیاز به حل چالش‌های اساسی کشور توسط CVCها دانست و گفت:‌ نیاز است که صنایع ما از حرکت‌های تک به تک به سمت اهتمام جمعی پیش روند.

جوانمردی خاطرنشان کرد:‌ کشور ما امروز با بحران‌های متعدد و متنوعی مواجه است که از جمله آن می‌توان به بحران‌های حوزه آب، خاک، آلودگی، انرژی، سالمندی و .. اشاره کرد. ما در کشور آنقدر موضوع داریم که شاید از منظر کسب‌وکاری فرصت هم تلقی شود؛ اما مساله این است که برای حل بحران‌ها نگاه یکپارچه نداریم.

وی گفت:‌ در حال حاضر نهادی که ماموریتش کاهش مصرف انرژی در کشور باشد، نداریم. ما نهادی نداریم که ماموریت آن ارزان‌سازی خانه برای نسل جوان باشد. ما در کشور نهادی نداریم که ماموریت یکپارچه بهینه‌سازی مصرف آب را برعهده بگیرد. در این مثال‌ها درباره سازمان‌ها و نهادهای دولتی صحبت نمی‌کنم و از نهاد کسب‌وکاری سخن می‌گویم که می‌تواند این قبیل موضوعات را راهبری کرده و سایر کسب‌وکارها را در این مسیر به خدمت گیرد.

مدیرعامل گروه شرکت‌های فناپ اظهار امیدواری کرد که تا دو سال آینده در این رویداد شاهد حضور مجموعه‌هایی باشیم که هر کدام یک قسمت از ماموریت‌های ملی را راهبری می‌کنند. به این معنی که CVCها، VCها، کمپانی‌ها و استارت‌آپ‌های حوزه‌های مختلف را به خدمت گرفته‌اند و از اقتصاد نوآوری در آن زنجیره استفاده می‌کنند تا چالش‌ها و مسائل کشور حل شود.

وی گفت: باید از مسائل بنگاهی به سمت مسائل ملی و از انتفاع بنگاهی به سمت انتفاع ملی برویم که این تغییر رویکرد، حتما انتفاع کسب‌وکاری و بنگاهی را به همراه خواهد داشت.

شهاب جوانمردی تصریح کرد:‌ پیش‌نیاز جانمایی ما در اکوسیستم جهانی و افتخار به دستاوردهای‌مان، تمرکز روی مسائل اصلی داخلی و تخصیص منابع برای حل این مسائل است. چالش فعلی ما در سطح دولت، حاکمیت و بخش خصوصی که به کرات هم دیده می‌شود این است که حاضر نیستیم هیچ چیزی را فدا کنیم و تمرکزمان را روی یک مساله گذاشته و منابع را صرف یک مساله کنیم.

وی ادامه داد:‌ اگر تمرکز را روی حل کلان‌مساله‌ها بگذاریم، راه‌حل‌هایی خواهیم داشت که نه فقط ملی، بلکه جهانی و توسعه‌پذیر خواهد بود و برگ برنده‌ای در جهت اقتصاد نوآوری است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.