بانک مرکزی به لندتکی‌ها قول همکاری داد

بانک مرکزی «الزامات ناظر بر نحوه همکاری موسسات اعتباری با شرکت‌های تسهیلات‌یار» را ابلاغ کرد و پس از آن فعالان این حوزه و انجمن فین‌تک در بیانیه‌های مختلف نسبت به این موضوع اعتراض کردند. مهران محرمیان معاون فناوری های نوین بانک مرکزی در نشستی با لندتکی‌ها وعده رفع مشکلات آنان را داد و از آنها خواست پیشنهادهای خود را راجع به این سند به صورت مکتوب با آنان در میان گذاشته تا در جلسات بعدی به آنها رسیدگی شود.

نشست ویژه هم‌اندیشی شرکت‌های لندتک با محوریت دستورالعمل جدید فعالیت تسهیلات یاران با حضور نمایندگانی از بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و فعالان این صنعت برگزار شد.

علیرضا هوشمند، عضو هیئت مدیره و رئیس کمیسیون لندتک انجمن فین‌تک رئیس در ابتدای نشست در ارائه‌ای به بیان مزایا و ارزش افزوده‌ای که فین‌تک‌ها در سال‌های اخیر ایجاد کرده‌اند پرداخت و گفت: تسهیلات بدون ضامن، ارتقای فراگیری مالی، افزایش قدرت خرید مردم با توجه به تورم، ارائه تسهیلات به افراد فاقد رتبه اعتباری بخشی از فعالیت‌های مهمی بوده است که لندتکی‌ها در چند سال اخیر آن را ممکن کرده‌اند، حتی با اینکه قرار بود بانک‌ها تسهیلات زیر دویست میلیون تومان را بدون ضامن ارائه دهند اما در عمل می‌بینیم این اتفاق نیفتاده است و این لندتک‌ها بودند که ریسک‌ این فعالیت‌‌ها را برداشته و در مسیر فراگیری مالی کشور را یاری داده‌اند.

هوشمند ادامه داد: لندتک‌ها در استان‌های در حال توسعه پانزده درصد و در استان‌های کمتر برخوردار ۴درصد بیشتر از شبکه بانکی تسهیلات پرداخت کرده‌اند و ۷۰ درصد اعطای تسهیلات به کسانی بوده که فاقد رتبه‌ اعتباری بوده‌اند.اما حالا با دستورالعمل جدید بار مشکلات شرکت‌های فعال این حوزه بیشتر شده است و با همه این تفاسیر و در پی مشکلاتی که برای تسهیلات‌یاران ایجاد شده پیشنهادهایی برای حل این مشکل داریم، توقف دستورالعمل فعلی به مدت دو ماه، تدوین دستورالعمل جدید با مشارکت بخش خصوصی و در نظر گرفتن دغدغه‌های کسب و کارها بخشی از این خواسته‌ها هستند.

محمدصادق آزادانی رئیس کمیسیون لندتک تهران هم در ادامه گفت: شاید بعضی کسب و کارهای لندتکی فضا را خدشه‌دار کرده باشند، اما لزوما این خطا مربوط به همه آنها نیست. ضمن اینکه ما خودمان در صنف هم نسبت به این مسائل حساسیم و قول می‌دهیم از تمام ظرفیت‌های صنفی برای برخورد با این افراد و شرکت‌ها استفاده کنیم و سعی کنیم در تعامل و گفت‌وگو با آنها مشکلات را حل کنیم.

مهدی مومنی مدیرعامل ازکی‌وام هم در این باره گفت: این دستورالعمل صادره کار ما را به شدت دچار چالش کرده است، کار به اینجا رسیده که برخی مشتریان از دادن قسط امتناع می‌کنند و می‌گویند کار شما غیر قانونیست.گویا رویکرد قانون‌گذاری قلع و قمع است و اگر روال به این شکل پیش برود تا سال بعد کسی از جمع ما در ایران نمانده است.

محمدرضا آشتیانی مدیرعامل قسطا هم به موضوع استرس و بی‌ثباتی در فعالیت‌های لندتک‌ها اشاره کرد و گفت: قانون‌گذار در هر بخشی باید بخش خصوصی را در قانون‌گذاری خود جای بدهد. حتی نحوه ابلاغ این دستورالعمل هم درست نبوده است. بسیاری از بندهای این دستورالعمل بدون توجه به مشکلات ایجاد شده برای کاربران است. برای مثال ما مسئول این هستیم که کالا به دست کاربر برسد اما اگر پولی در حساب ما نیاید و مستقیم به پذیرنده برسد چگونه از تامین کالا مطمئن شویم. در حال حاضر بانک آینده کاملا همکاری خود را با ما قطع کرده است و کاربران در شبکه‌های اجتماعی به ما اعتراض می‌کنند. با این منوال کسب و کارهای ما به زودی تعطیل می‌شوند و نه تنها بازار شب عید را از دست می‌دهیم بلکه راهی زندان هم خواهیم شد.

امیرحسین داوودیان معاون مشتریان بانکداری شخصی بانک تجارت هم در این باره گفت: به نظرم نیاز به این همه دستورالعمل و پیچیدگی برای تهیه دستورالعمل نبود، جواب ساده بود این که با لندتک‌ها کار نکنید. من از این تصمیم بانک مرکزی متعجبم. در صورتی که لندتک‌ها بهترین روش برای اعطای تسهیلات بودند چون در نقطه خرید بود که منجر به خرید کالا می‌شد، می‌توانستند در کنار کاربران باشند. در واقع با این دستورالعمل کار کردن با لندتک‌‌ها برای بانک‌ها شدنی نیست.

بانک مرکزی به لندتکی‌ها قول همکاری داد

فرزانه شاهگویی مدیر پروژه دیجی‌پی هم در این باره گفت: در این دستورالعمل از یک سری الزاماتی صحبت شده است که بانک‌ها توان ارائه زیرساخت آن را ندارند مثلا در بحث جمع‌آوری اقساط بانک‌ها زیرساخت مناسب آن را ندارند.

محمد هاتفی نماینده معاونت نظارت بانک مرکزی هم در پاسخ به انتقادات و گلایه لندتکی‌ها گفت:  نگاه ما در بانک مرکزی نگاهی تک‌بعدی نیست. ما نمی‌توانیم در اینگونه مسائل جزیره‌ای عمل کنیم و تاکید می‌کنم سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی در درجه اول سمت مشتریان نهایی یعنی سپرده‌گذاران است.  ما تغییرات را مد نظر قرار می‌دهیم.اما ریسک اصلی با بانک است، این بانک‌ها هستند که تامین مالی می‌کنند و این قانون باید بیاید و ملاحظات حقوقی آن انجام شود. رگولاتور حوزه پولی و بانکی بانک مرکزی است و کار ما حساسیت‌های زیادی دارد. ما هرگز به دنبال تعطیل شدن بیزینس‌ها نبوده‌ایم‌. این قوانین قطعا تغییر خواهند کرد اما تخطی از قوانین بسیار انجام شده و مشتریان بارها با بانک مرکزی تماس گرفته‌اند و از کارمزدهای بالا گلایه کرده‌اند.

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی مهران محرمیان هم در پایان نشست گفت: من تاکید می‌کنم حضور لندتک‌‌ها خوب است اما لزوما نه همه لندتک‌ها .ما لندتک‌هایی داشته‌ایم که با نرخ سود ۸۰ درصد کار کرده‌‌اند.خط قرمز بانک مرکزی کارمزدها است که برخی لندتک‌ها آن را رد کردند.

به باور محرمیان مشارکت و بازخورد راهکار حل این چالش است. او در این باره گفت: ما به زودی با بانک‌ها جلسه می‌گذاریم و در اسرع وقت به این مشکلات را رسیدگی خواهیم کرد. من از انجمن فین‌تک هم می‌خواهم راجع به این دستورالعمل نظرات خود را در سند اعمال کنند و به شکل مکتوب پیشنهادها را با ما در میان بگذارند.

منبع پیوست
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.