مهاجرت بانک کارآفرین به Corebanking داتین در کمترین زمان

علی اصغر تقوی، معاون فناوری اطلاعات بانک کارآفرین با اشاره به اهمیت مهاجرت Corebanking  از سامانه آفرین به سامانه داتین گفت:  این مهاجرت در شبکه بانکی به لحاظ زمانی یکی از کوتاه‌ترین مهاجرت‌ها بوده و در روزهای پنج‌شنبه و جمعه ۲۱ و ۲۲ دی‌ماه و در کمتر از ده ماه انجام شد.

علی اصغر تقوی در نشست خبری امروز (شنبه7 بهمن 1402)  که به بهانه مهاجرت به  Corebanking جدید بانک کارآفرین برگزار شد، گزارشی از وضعیت مهاجرت Corebanking  از سامانه آفرین به سامانه داتین ارائه کرد و گفت: این پروژه از بُعد انتخاب محصول و زیرساخت تا هم‌سوسازی بانک برای عملیاتی سازی در سطح سازمان و آموزش به پرسنل سازمان و شعب حائز اهمیت است .

تقوی تصریح کرد: سناریو مهاجرت Corebanking بانک کارآفرین از سامانه آفرین به سامانه داتین کاملا شفاف، صحیح و دقیق انجام شد. پروژه مهاجرت از بهمن سال گذشته آغاز و مهرماه امسال با اعمال تغییرات ساختاری این پروژه با قدرت و شتاب بیشتری طی شد و در نهایت بهمن ماه امسال پروژه مهاجرت با موفقیت انجام شد.

چرا برای مهاجرت کربنکینگ، داتین انتخاب شد؟

او به تشریح دلایل انتخاب سامانه داتین برای اجرای پروژه بانک کارآفرین پرداخت و گفت: کارگروه‌های متعددی برای سنجش سامانه‌ها براساس آیتم‌های امنیت، کسب‌وکار، بیزینس و اموربانکی تشکیل شد و در نهایت این سامانه با نظر بدنه کارشناسی و فنی بانک انتخاب شد.

معاون فناوری اطلاعات بانک کارآفرین با تاکید بر اینکه راحتی و سهولت برای مشتریان یک اصل در اجرای مهارجرت Corebanking از سامانه آفرین به سامانه داتین بوده، افزود: در طول مهاجرت تمام تلاش ما این بود که شماره سپرده‌های مشتریان ثابت بماند و طی این فرایند شماره کارت، دسته چک و حتی رمزهای مشتریان نیز بدون تغییر حفظ شد و مشتریان ما از این منظر دچار چالش نشدند.

 

مهاجرت بانک کارآفرین

«های‌بانک»؛ سکوی دیجیتال بانک کارافرین

به گفته تقوی، تنها تغییر در طول این فرایند مهاجرت، تجمیع پلتفرم‌های دیجیتال بانک کارآفرین در یک پلتفرم به نام «های‌بانک» است که انواع خدمات بانکی را به شکل دیجیتال و نوین به مشتریان ارائه می‌کند. «های‌بانک» به عنوان سکوی دیجیتال در بانک کارافرین در حال تبدیل شدن به یک بانک کاملا هوشمند است.

او به پیچیدگی‌های فرایند مهاجرت کربنکینگ بانک کارآفرین از سامانه آفرین به سامانه داتین اشاره کرد و گفت: برخی کارشناسان معتقد بودند که این مهاجرت باید به صورت بیگ بنگ و یکباره اتفاق بی‌افتد تا همکاران در شعب با دو پلتفرم موازی مواجه نشوند. همچنین حذف سامانه‌های موازی و عدم مغایرت پلتفرم ها از چالش های ما در این مسیر بود.

معاون فناوری اطلاعات بانک کارآفرین با بیان اینکه فرایند مهاجرت بعد از ساعت کاری شعب و در روزهای تعطیل انجام شد، تصریح کرد: این مهاجرت در حداقل زمان اتفاق افتاد تا شعب بانک کارآفرین درگیر عدم ارائه خدمت به مشتریان نشوند اما این تایم پلتفرم‌های دیجیتال بانک با قطعی موقت رو به رو شد که در این پروسه کاملا طبیعی و لازمه مهاجرت بود.

تقوی با بیان اینکه فرایند مهاجرت توسط 11 کارگروه اصلی در حوزه های مختلف مدیریت شده، افزود: این مهاجرت در شبکه بانکی به لحاظ زمانی یکی از کوتاه‌ترین مهاجرت‌ها بوده و در روزهای پنج‌شنبه و جمعه ۲۱ و ۲۲ دی‌ماه و در کمتر از یک‌ سال انجام شد.

به گفته معاون فناوری اطلاعات بانک کارآفرین در فرایند مهاجرت کربنکینگ این بانک، کلیه سامانه‌ها و خدمات منابع، مصارف، اعتبارات، ارز، کارت، سوئیچ و پلتفرم‌ها به صورت موازی و یکباره منتقل شد.

او با بیان اینکه «های‌بانک»، نقطه آغاز نئوبانک کارآفرین است، افزود: ‌های‌بانک بر پایه دانش بومی و بر مبنای سادگی، سهولت در دسترسی و تسریع انجام امور بانکی طراحی شده است که مشتریان بعد از انجام فرایند مهاجرت، بانصب های بانک کلیه خدمات بانکی خود را به صورت جامع از این پلتفرم دریافت کردند؛ به روزرسانی این پلتفرم انجام شده و همچنان ادامه دارد تا بتوانیم بهترین و ساده ترین خدمات را به مشتریان ارائه دهیم.

شرایط پایداری در شبکه سی‌آرام بانک کارافرین

به گفته تقوی، در این مدت بیش از 5 هزار تماس در سی‌آرام بانک کارآفرین ثبت شده  و از 23 دی ماه تا روز گذشته تمام این تماس ها پاسخ داده شده است. روزانه هزار تماس و زمان پاسخگویی کمتر از 5 دقیقه بوده و اکنون شرایط پایداری در شبکه سی‌آرام بانک کارافرین برقرار است.

تقوی در پاسخ به این که چند درصد از مشتریان از پلتفرم های دیجیتال بانک کارافرین استفاده می‌کنند به خبرنگار «عصر بانک» گفت: قبل از مهاجرت 40 هزار مشتری از پلتفرم های دیجیتال بانک کارافرین استفاده می‌کردند اما اکنون بیش از 70 هزار مشتری حقوقی در «های‌بانک» حضور دارند.

برنامه‌های آتی بانک کارآفرین

معاون فناوری اطلاعات بانک کارآفرین در پایان به برنامه‌های آتی این بانک اشاره کرد و گفت: ارائه خدمات نوآورانه، توسعه بازار بر اساس مدل B2B و B2C و پی ‌ریزی اکوسیستم دیجیتال بانک کار آفرین از برنامه اصلی ما طی یک سال آینده است که برمبنای آن بتوان مدل‌های عملیاتی خود را باتعامل بیشتر اجرا و موقعیت خود را در بازار تثبیت کند؛ در واقع استقرار اکوسیستم دیجیتال با رویکرد Bank as a Service از اهداف جدی ما برای سال آینده است.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.