دردسرهای خرید با اسکناس ۱۰۰دلاری

اسکناس ۱۰۰دلاری هرچند رایج‏ترین پول کاغذی در ایالات متحده است، اما هنگام خرید برای همگان به عذابی بزرگ تبدیل می‌شود.

مقدار در گردش این اسکناس‏ طی سال‌های اخیر بیش از دوبرابر شده است، با این حال ۱۰۰ دلاری برای صندوق‌داران و فروشندگان یک اسکناس منفور محسوب می‏شود. به گزارش روزنامه وال‏استریت ژورنال، رایزا سیسون این ماه با پنج اسکناس ۱۰۰دلاری به بازاری در نیویورک رفت. اما فروشندگان یکی بعد از دیگری از پذیرفتن این اسکناس‌‏ها امتناع کردند. بهانه آنها این بود که امکان خرد کردن این اسکناس‏ها را ندارند یا فقط می‌توانند پرداخت به‌‌صورت دیجیتال از طریق کیف پول الکترونیکی را بپذیرند.

اما سیسون ۲۶ساله ناامید نشد و تلاش کرد اسکناس را با مراجعه به یک کافه و حتی میوه‌فروشی محل زندگی خود خرد کند. هرچند که بازهم موفق نشد و این اسکناس‌ها همچنان دست‌نخورده در کیف پول او باقی‌مانده است. سیسون می‌گوید: «امیدوار بودم همراه‌داشتن پول نقد برای خرید راحت‌تر باشد؛ به‌ویژه در بازار دستفروشان.» اسکناس ۱۰۰دلاری با اختلاف یکی از رایج‌ترین پول‌های کاغذی ایالات متحده است که حتی در این مورد از اسکناس یک دلاری نیز جلوتر است. براساس جدیدترین داده‌های فدرال‌رزرو، تعداد اسکناس‌های منقش به تصویر بنجامین فرانکلین بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۲ بیش از دوبرابر شده که رشد سریع‌تری نسبت به اسکناس‌های دیگر داشته است.با وجود رواج این اسکناس، ۱۰۰دلاری برای پس‌انداز پول مناسب‌تر است تا برای خرج کردن.

حتی زمانی که صندوق‌داران این اسکناس‌‌ها را می‌پذیرند، مجدد چک می‌کنند که پول‌های دریافتی تقلبی نباشد. (اگر هم این کار را انجام ندهند، حداقل با گرد کردن چشمان، نارضایتی خود را به شما نشان می‌دهند.).در این میان اقتصاددانان خواستار کاهش سرعت چاپ این اسکناس‌ها به‌دلیل استفاده از آنها در فعالیت‌های غیرقانونی شده‌اند. سیج هندلی شهروند ۲۳ساله در این‌باره می‌گوید: اگر اسکناس ۱۰۰دلاری در دست داشته باشید، تقریبا هر کسی درباره خود شما و وجاهت شما تردید می‌کند.هندلی که به‌عنوان دستیار بازاریابی و تحقیقاتی در کالج استیشن تگزاس مشغول به‌کار است، اوایل ماه جاری یک اسکناس ۱۰۰دلاری را در یک کیف آرایش قدیمی پیدا کرد. او در تیک‌تاک پستی درباره شرم و خجالت خرج کردن این اسکناس منتشر کرد، یکی از صدها پست در رسانه‌های اجتماعی که در آن ناهنجاری پرداخت برای یک کالای کوچک با یک اسکناس ۱۰۰دلاری را توصیف می‌کنند.

فروشی نیست

در مید تاون منهتن، هنگامی که یک خبرنگار وال‌استریت ژورنال سعی کرد از اسکناس‌های ۱۰۰دلاری برای پرداخت خرید اقلام کوچک استفاده کند، صندوق‌داران به حالت آماده‌باش درآمدند. برخی برای اطمینان از تقلبی نبودن این اسکناس‌ها آن را بارها بالا و پایین کردند‌. برخی دیگر از یک خودکار تشخیص اسکناس جعلی استفاده کردند.در یک کتاب‌فروشی، یک صندوق‌دار فریاد زد «لطفا بررسی کنید» و کارمندی بلافاصله از پشت یک کوه بلند کتاب ظاهر شد تا یک اسکناس ۱۰۰دلاری را قبل از خرید یک کتاب کودک به ارزش ۳دلار از دستگاه تشخیص اسکناس تقلبی عبور دهد. اخیرا در این فروشگاه فردی به‌خاطر استفاده از اسکناس ۱۰۰دلاری جعلی دستگیر شده بود.یک رستوران وگان در همان نزدیکی هم از دریافت اسکناس ۱۰۰دلاری بابت پرداخت برای یک بطری ۴.۹۵دلاری نوشیدنی خودداری کرد. البته فروشگاه پول نقد کافی برای بازگرداندن باقی وجه را نداشت.

یکی از کارکنان هم گفت یک مشتری دیگر به همین خاطر رستوران را ترک کرده بود.طبق داده‌های فدرال‌رزرو، حدود ۶۰درصد از تمام پرداخت‌ها با کارت‌های نقدی یا اعتباری انجام می‌شود. استفاده از پول نقد در طول همه‌گیری کرونا در سال۲۰۲۰ به‌شدت کاهش یافت و این وضعیت هنوز ادامه دارد. امروزه، پرداخت پول نقد سومین روش خریدی است که از نظر تعداد تراکنش‌ها در ایالات متحده استفاده می‌شود.بر اساس محاسبات کنت روگف، استاد اقتصاد دانشگاه هاروارد درحالی‌‌که بیش از نیمی از اسکناس‌های ۱۰۰دلاری در خارج از کشور نگهداری می‌شود، در ایالات متحده برای هر آمریکایی که در سال۲۰۲۲ در قید حیات بود به‌اندازه ۵۵اسکناس وجود داشت.

در این میان، بانک مرکزی اعلام کرده است که تازه‌ترین سفارش فدرال‌رزرو برای چاپ اسکناس از همان روند قبل از همه‌گیری کرونا پیروی می‌کند. این اسکناس‌ها در اصل برای جایگزینی اسکناس‌هایی که از چرخه گردش پول خارج می‌شوند، سفارش داده شده است.یکی از دلایلی که آنها بسیار رایج شده‌اند، آن است که خیلی سریع‌تر از خروج اسکناس‌های قبلی وارد گردش می‌شوند. آنها می‌توانند بیش از یک دهه بیشتر از اسکناس‌های یک‌دلاری و ۵دلاری دوام بیاورند؛ تا حدی به این علت که افراد بیشتر آنها را به جای خرج کردن برای روز مبادا نگه می‌دارند.

نشان اصالت

داشتن اسکناس ۱۰۰دلاری با همه رنج و عذاب آن، هنوز هم یک «نشان اصالت» محسوب می‌شود. کلوین جنکینز ۳۴ساله که در بنیسیا کالیفرنیا زندگی می‌کند، می‌گوید: اسکناس‌های درشت «نماد شأن و اعتبار» هستند.اوایل این ماه، او ۱۰۰اسکناس ۱۰۰دلاری برای خرید یک ماشین از طریق فیس‌بوک مارکت برداشت کرد. به گفته جنکینز که در زمینه توسعه رهبری کسب وکار، کار می‌کند، عابر بانک از اینکه چرا او به این مقدار پول نقد نیاز دارد شوکه شد و از او سوال کرد که شغلش چیست.پول نقد معمولا برای خریدهای کوچک‌تر نگهداری می‌شود. براساس داده‌های پرداخت که فدرال‌رزرو منتشر کرده است، مشتریان به‌طور متوسط ۳۹دلار هنگام پرداخت نقد خرج می‌کنند؛ در مقایسه با ۹۵دلار هنگام پرداخت با کارت‌های اعتباری.به گفته یک کارشناس اقتصادی، سهولت احتکار و پنهان‌کردن صورت‌حساب‌های بزرگ‌تر برای فعالیت‌های مجرمانه مانند فرار مالیاتی مناسب است. او از دولت خواست که چاپ اسکناس باارزش بالا را متوقف کند (اگرچه او گاهی اوقات از آنها در سفر استفاده می‌کند).

بنجامین سودمند

هلن کولبی، استادیار بازاریابی در دانشکده بازرگانی کلی دانشگاه ایندیانا می‌گوید: عذاب استفاده از اسکناس ۱۰۰ دلاری می‌تواند باعث شود مردم کمتر خرج کنند.تحقیقات نشان می‌دهد دانشجویان کالج هنگامی که به آنها اسکناس ۱۰۰دلاری داده می‌شود در مقایسه با وقتی که پنج اسکناس ۲۰دلاری دریافت می‌کنند، تمایل کمتری به خرید اقلام نشان می‌دهند. این پدیده «اثر پول» نام گرفته است و به حالتی اطلاق می‌شود که نوع اسکناس در دسترس بر تمایل و علاقه فرد برای خرید اجناس و اقلام تاثیر می‌گذارد.اگر از طریق کارت اعتباری خرید انجام دهید، شما بعد از انجام خرید همان کارت را دوباره دریافت می‌کنید؛ اما خرج‌کردن یک اسکناس ۱۰۰ دلاری به معنای خرد کردن آن و دریافت تعداد زیادی اسکناس‌های دیگر است.

از نگاه کولبی، یک اسکناس یک‌دلاری خیلی به نظر نمی‌رسد؛ اما یک اسکناس ۱۰۰دلاری بسیار معنادار و جذاب است.باتوجه ‌به اینکه تورم هنوز در سطوح بالایی قرار دارد، احساس ارزشی که با اسکناس ۱۰۰دلاری به‌وجود می‌آید، در حال کاهش است. یک اسکناس ۱۰۰دلاری امروزه قدرت خریدی معادل ۷۶دلار در یک دهه قبل دارد.کانر مورتون اما شکایتی ندارد. به گفته مدیر عملیات پرینتا، یک شرکت مستقر در کانزاس‌سیتی که دستگاه‌های خودپرداز را پر می‌کند، این شرکت اخیرا دستگاه‌های خودپرداز بیشتری را با اسکناس‌های ۱۰۰دلاری بارگذاری کرده است. این اسکناس به‌ویژه در میان دستگاه‌های خودپرداز در آرایشگاه‌ها، مغازه‌های خال‌کوبی، هتل‌ها و فروشگاه‌های رفاه محبوبیت دارد. مورتون می‌گوید: «بارگذاری اسکناس‌های ۱۰۰دلاری پنج‌برابر کمتر از پنج اسکناس ۲۰دلاری کار می‌برد.»

/دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.