آلت‌کوین چیست؟

دانیال خدابخش، مدیرمسئول عصربانک/ از زمان پیدایش بیت کوین در سال ۲۰۰۹ تاکنون، انواع جدیدی از ارزهای دیجیتال، ظهور پیدا کرده‌اند. امروزه طیف گسترده‌ای از رمزارزها، از استیبل‌کوین‌ گرفته تا توکن‌های غیر قابل تعویض (NFT)، در دسترس هستند. وجه مشترک آنها استفاده از فناوری دفتر کل توزیع شده به نام بلاک‌چین است. بعد از رمزارز BTC، انواع دیگری از ارزهای دیجیتال به وجود آمده و میان سرمایه‌گذاران، محبوبیت پیدا کردند. به طور کلی، تمام ارزهای دیجیتال، غیر از بیت کوین، آلت‌کوین (AltCoin) هستند.

 اما این باور میان برخی وجود دارد که تمام ارزهای دیجیتال به غیر از بیت کوین و اتریوم، AltCoin هستند. زیرا اکثر رمزارزها، زیرشاخه این دو هستند. برای آن که بیشتر راجع به آنها بدانید در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

آلت‌کوین (AltCoin) چیست؟

AltCoinها که پس از بیت کوین در صحنه ظاهر شدند انواع مختلفی داشته و هزاران مورد از آنها در بازار برای معامله وجود دارد. برخی از آنها از مکانیسم اجماع متفاوتی برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها وایجاد بلاک‌های جدید، استفاده می‌کنند، تا با ارائه قابلیت‌ها و اهداف جدید، خود را از بیت کوین و اتریوم، متمایز کنند. اکثر آلت‌کوین‌ها را توسعه‌دهندگانی طراحی و منتشر کرده‌اند که دیدگاه متفاوتی برای توکن‌ها یا ارزهای دیجیتال خود دارند.

لازم به ذکر است که پیش‌بینی ارزش آنها در آینده  به سادگی ممکن نیست. اما اگر بلاک‌چینی که برای آن طراحی شده‌اند توسعه پیدا کند، آلت‌کوین‌ها نیز به وجود خود ادامه خواهند داد. برای درک بهتر سؤال آلت‌کوین چیست در ادامه بیشتر آنها را بررسی می‌کنیم.

آلت‌کوین چیست؟

AltCoin به زبان ساده + تاریخچه

به طور کلی AltcCoin، ترکیبی از دو کلمه Alternative (جایگزین) و Coin (سکه) است. در واقع، شامل تمام ارزهای دیجیتال و توکن‌هایی که به غیر از بیت کوین می‌شود. آلت‌کوین‌ها متعلق به بلاک‌چین‌هایی هستند که به وضوح برای آنها طراحی شده‌اند. بسیاری از آنها در بلاک‌چین‌های مربوطه برای انجام کاری استفاده می‌شوند. مانند اتر که در اتریوم برای پرداخت هزینه تراکنش، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برخی از توسعه‌دهندگان، انشعاب‌های (Forks) بیت کوین را ایجاد کرده‌اند تا دوباره با بیت کوین به عنوان یک روش پرداخت، رقابت کنند. (منظور از انشعاب یا فورک، تغییراتی است که در یک بلاک‌چین به وجود می‌آید و در اثر آن، رمزارزهای جدیدی مانند آلت‌کوین، ایجاد می‌شوند). برخی دیگر خود را به عنوان روشی برای جمع‌آوری سرمایه برای پروژه‌های خاص، تبلیغ می‌کنند.

به عنوان مثال، توکن BananaCoin، از اتریوم، منشعب شده و به عنوان راهی برای گردآوری سرمایه برای یک مزرعه خاص در لائوس که ادعا می‌کرد موز ارگانیک پرورش می‌دهد، پدیدار شد. آلت‌کوین‌ها تلاش می‌کنند محدودیت‌های ارز دیجیتال و بلاک‌چینی را که از آن فورک شده و با آن رقابت می‌کنند را بهبود دهند. اولین AltCoin، لایت‌کوین بود که از بلاک‌چین بیت کوین در سال ۲۰۱۱، فورک (منشعب) شد.

لایت‌کوین از مکانیزم اجماع اثبات کار (POW) متفاوتی به اسم Scrypt استفاده می‌کند که از بیت‌ کوین متفاوت بوده، انرژی کمتری مصرف می‌کند و سریع‌تر است. اتر نیز یک آلت‌کوین دیگر است که از بیت کوین، فورک نشده است. ویتالیک بوترین (Vitalic Buterin)، دکتر گوین وود (Dr. Gavin Wood) و چند نفر دیگر برای رفع مشکلات مقیاس‌پذیری بیت کوین، پیاده‌سازی قرارداد هوشمند در فضای بلاک‌چین و پشتیبانی از اتریوم، آن را طراحی کردند. اتر (ETH)‌ در جهت پرداخت به مشارکت‌کنندگان شبکه برای کار اعتبارسنجی تراکنش‌ها استفاده می‌شود.

آلت‌کوین چیست؟

انواع آلت‌کوین‌ها که باید بشناسید

Altcoinها در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرند که در ادامه خلاصه‌ای از انواع و موارد استفاده آنها را بررسی می‌کنیم. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که یک آلت‌کوین امکان دارد در بیش از یک دسته قرار بگیرد. مانند TerraUSD که یک استیبل‌کوین و توکن کاربردی (Utility Token) است. لازم به ذکر است که رمزارز ترا Terra، دچار مشکلات بسیاری شده و پروژه آن نابود شده است.

آلت‌کوین چیست؟

توکن پرداخت (Payment Token)

همانطور که از نام آن مشخص است، توکن‌های پرداخت برای استفاده به عنوان ارز و تبادل ارزش، طراحی شده‌اند. بیت کوین، نمونه بارز توکن پرداخت (Payment Token) است.

استیبل‌کوین (StableCoin)

معامله ارزهای دیجیتال، هموراه با نوساناتی همراه بوده و هدف استیبل‌کوین یا ارز با ثبات، کاهش این نوسانات ذاتی در رمزارزها است. در واقع ارزش آنها به یک دارایی یا کالا مانند ارزهای فیات، فلزات گران‌بها یا سایر ارزهای دیجیتال، وابسته است. بنابراین ارزش استیبل کوین‌ها به ارزش پشتوانه آن بستگی دارد. یکی از کاربردهای مهم این دسته از ارزها، در قراردادهای هوشمند و افزایش سرعت تبادلات مالی است.

از جمله استیبل‌کوین‌های مورد توجه می‌توان به تتر USDT، دای DAI MakerDAO و USD Coin USDC اشاره کرد.

توکن اوراق بهادار (Security Token)

توکن‌های اوراق بهادار، یکی از انواع آلت‌کوین‌ و دارایی‌ توکن شده‌ای هستند که در بازار سهام، عرضه می‌شوند. توکنیزه کردن (Tokenization)، انتقال ارزش از یک دارایی به یک توکن است که سپس در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد. هر دارایی قابلیت توکنیزه شدن دارد که از جمله آن می‌توان املاک و مستغلات یا سهام را نام برد.

این دارایی‌ها باید به صورت ایمن نگهداری شوند. چرا که اگر توکن‌ها نماینده چیزی نباشند، ارزشی ندارند. از آن جایی که این توکن‌ها به عنوان اوراق بهادار، طراحی شده‌اند، توسط کمیسیون بورس اوراق بهادار، تنظیم می‌شوند.

توکن کاربردی (Utility Token)

 یکی دیگر از انواع آلت‌کوین‌، توکن کاربردی است که برای ارائه خدمات در یک شبکه به کار می‌روند. به عنوان مثال، ممکن است از آنها برای خرید خدمات، پرداخت هزینه‌های شبکه و بازخرید پاداش، استفاده شود. فایل‌کوین (Filecoin) که برای خرید فضای ذخیره‌سازی در شبکه و ایمن‌سازی اطلاعات استفاده می‌شود، یکی از انواع توکن‌های کاربردی است.

اتر نیز یک توکن کاربردی بوده، که طراحی شده است تا در بلاک‌چین اتریوم و ماشین مجازی اتریوم برای پرداخت تراکنش‌ها استفاده شود. این نوع از آلت‌کوین‌ را می‌توان از صرافی‌ها خریداری و در آنها نگهداری کرد.

میم‌کوین (Meme Coin)‌

همانطور که از اسم آن مشخص است، میم‌ کوین از یک شوخی یا برداشت احمقانه از سایر رمزارزها الهام گرفته شد. آنها معمولاً در اثر تبلیغ اینفلوئنسرهای برجسته در مدت زمان کوتاهی، محبوبیت پیدا می‌کنند. بسیاری  افراد از افزایش شدید قیمت این نوع آلت‌کوین در ماه‌های آوریل و می ۲۰۲۱، به عنوان فصل میم‌کوین‌ها یاد می‌کنند. صدها مورد از این ارزهای دیجیتال، درصد زیادی از سود را به ثبت رسانده‌اند.

توکن حاکمیتی (Governance Token)‌

توکن‌های حاکمیتی به دارندگان در یک بلاک‌چین، حقوق خاصی را ارائه می‌دهند. از جمله این حقوق می‌توان به حق رأی برای ایجاد تغییر در پروتکل‌ها یا اظهار نظر در تصمیمات سازمان خودگردان غیرمتمرکز (DAO) اشاره کرد. از آن جایی که پروژه‌ها می‌خواهند راهکاری برای توزیع قدرت، تمرکززدایی و تقسیم  مسئولیت بیشتر میان کاربران، پیدا کنند، از توکن حاکمیتی استفاده می‌کنند.

آلت‌کوین‌ها چه مزایایی دارند؟

به طور کلی، Altcoinها دارای مزایایی هستند که در ادامه هر کدام را توضیح می‌دهیم.

  • AltCoinها نسخه‌های بهبود یافته ارز دیجیتالی هستند که از آن منشعب شده‌اند. زیرا هدف آنها رفع کاستی‌ها و محدودیت‌هایی است که در رمزارزهای قبلی وجود دارد.
  • آلت‌کوین‌هایی نظیر اتر که کاربرد بیشتری دارند، از شانس بیشتری برای ادامه دادن و ماندن برخوردار هستند.

آلت‌کوین‌ها چه معایبی دارند؟

تمام ارزهای دیجیتال، مزایا و معایب خود را دارند و نمی‌توان رمزارزی را پیدا کرد که هیچ نقصی نداشته باشد. در ادامه، هر یک از این معایب را توضیح می‌دهیم.

  • این نوع از ارزهای دیجیتال، دارای ریسک قابل توجهی هستند. بسیاری از آنها کلاه‌برداری (Scam)‌ بوده یا در نهایت با شکست مواجه می‌شوند.
  • آلت‌کوین در مقایسه با بیت کوین، بازار سرمایه‌گذاری کمتری دارد. بیت کوین از ماه می ۲۰۲۱، حدود ۴۰ درصد از بازار جهانی ارزهای دیجیتال را در اختیار داشته است.

مقایسه آلت‌کوین با بیت کوین (تفاوت‌ها)

به طور کلی، مواردی وجود دارد که بیت کوین را از AltCoinها متمایز می‌کند. در ادامه هر یک را به صورت جداگانه بررسی می‌کنیم.

  • اولین و ساده‌ترین موضوع، قدیمی‌تر بودن بیت کوین است که در سال ۲۰۰۹ راه‌اندازی شد. این درحالی است که اولین آلت‌کوین‌ها در سال ۲۰۱۱ منتشر شدند و AltCoinهای جدید نیز به طور منظم، ایجاد می‌شوند.
  • AltCoinها پیشرفته‌تر هستند و از زمانی که پس از بیت کوین به بازار آمدند، در فناوری آن پیشرفت کردند. از لحاظ سرعت تراکنش و هزینه‌ها، بسیاری از آنها به مراتب از btc، برتر هستند.

چه عواملی بر ایجاد آلت‌سیزن اثرگذار هستند؟‌

به طور کلی نمی‌توان محرک خاصی را برای آلت‌سیزن در نظر گرفت، اما عوامل متعددی بر آن تأثیرگذار هستند که در ادامه آنها را توضیح می‌دهیم.

ثبات قیمت بیت‌ کوین

پس از افزایش قیمت، اگر قیمت بیت کوین، شروع به تثبیت یا کاهش جزئی کند، سرمایه‌گذاران ممکن است به امید دستیابی به سودهای بالاتر، سرمایه خود را به آلت‌کوین منتقل کنند.

احساسات سرمایه‌گذار

اگر علاقه و خوش‌بینی فزاینده‌ای در مورد برخی Altcoinهای خاص وجود داشته باشد، ممکن است سرمایه‌گذاران بیشتری، تصمیم به سرمایه‌گذاری بگیرند و قیمت‌ها را بالا ببرند.

بهترین آلت‌کوین برای سرمایه‌گذاری کدام است؟

بهترین Altcoin برای سرمایه‌گذاری به وضعیت مالی، اهداف، میزان ریسک‌پذیری و شرایط بازار، بستگی دارد. بهترین کار، این است که از یک مشاور مالی کمک بگیرید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. ولی به طور کلی ده ارز برتر سایت کوین مارکت کپ (به جز بیت کوین و استیبل‌کوین‌ها)، می‌توانند انتخاب مناسبی برای سرمایه‌گذاری و بازگشت سرمایه باشند.

/دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.