داستان سقوط دات کام در دنیا و شاید ایران
عصر بانک؛داستان سقوط دات کام چه بود؟ در اواخر دهه 90 میلادی شرکتهای فناوری رشد عجیبی داشتند. شرکتهایی نظیر گوگل، آمازون، سیسکو، مایکروسافت، اپل و… رشدهای چند صد درصدی را شاهد بودند و سرمایه زیادی به سوی هزاران شرکت فناوریمحور بهخصوص کسبوکارهای اینترنتی جریان داشت. در فاصله سالهای 1995 تا 2000 شاخص بورس نزدک قریب به 400 درصد رشد داشت که کاملا تحت تاثیر رشد شرکتهای فناوری بود. عرضه اولیه سهام (IPO) این شرکتها رشدهای 1000 درصدی را تجربه میکرد. تبلیغات سنگین این شرکتها باعث شده بود که بسیاری از سهامداران جزء هم مشتاق خرید سهام آنها باشند. در ژانویه 2000 در جریان پخش زنده مهمترین مسابقه سالانه فوتبال آمریکایی، تبلیغات تلویزیونی 16 شرکت فناوری روی آنتن رفت یعنی این شرکتها که بعضا عمرشان به دو سال هم نرسیده بود به ازای هر نیمدقیقه تبلیغ حداقل 2 میلیون دلار داده بودند.