روش‌های حفظ ثبات بازار‌ ارز/‌ دلار نباید بیشتر از 10 هزار تومان باشد

عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: اگر بازار ارز به درستی مدیریت شود و اجازه خروج سرمایه، واردات کالاهای لوکس، انجام سفرهای تفریحی و ریخت‌وپاش‌های ارزی داده نشود، طبیعی است که قیمت ارز کاهش می‌یابد.

عصر بانک؛جعفر قادری فارس درباره روند کنونی نرخ ارز و ثبات قیمت آن توضیح داد: افزایش ناگهانی قیمت ارز، واقعی نبود و بیشتر ناشی از انتظارات تورمی و رها شدن بازار ارز بود و این طبیعی است که اگر بازار ارز کنترل و مدیریت شود، مشکلی رخ نخواهد داد.

 

وی اضافه کرد: در حالت عادی 50 میلیارد دلار صادرات نفتی و 50 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داریم که جمعاً 100 میلیارد دلار خواهد بود، نیازهای ارزی ما برای واردات بیش از 50 یا 60 میلیارد دلار نخواهد بود، یعنی اگر بازار ارز به درستی مدیریت شود، اجازه خروج سرمایه داده نشود و اجازه وارد کردن کالاهای لوکس، انجام سفرهای تفریحی و ریخت‌وپاش‌های ارزی صادر نشود، طبیعی است که قیمت ارز کاهش می‌یابد.

 

قادری با تأکید براینکه قیمت یک دلار نباید بیشتر از 10 هزار تومان باشد، گفت: زمانی که این ولنگاری‌ها و رهاسازی ارزی رخ می‌دهد و دولت سیاست‌های بازار آزاد را دنبال می‌کند، طبیعی است که نرخ ارز به صورت جهشی افزایش می‌یابد و به بالاتر از نرخ معمول و متداول خود می‌رسد.

 

‌عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: سیاست‌های اقتصاد آزاد مربوط به کشورهایی است که اقتصادشان متأثر از این حساسیت‌ها، تنش‌ها و بحران‌ها نیست، ضمن آنکه تحریم نیستند،‌ کشوری که درگیر جنگ اقتصادی و سیاسی‌ است، نمی‌تواند بازار خود را رها کند تا‌ هر کسی خواست بتواند در این بازار جولان بدهد و یک روز نقدینگی‌ را به بازار ارز بکشاند و روز دیگر به بازار مسکن و سکه ببرد و به این شکل بازارها را به هم بریزد و از این افزایش قیمت‌ها و ایجاد نوسان در بازار، سودجویی کند.

 

این استاد دانشگاه درباره پیش‌بینی ثبات قیمت ارز در کشور‌ بیان کرد: این بستگی به آن دارد که آیا می‌توانیم نفت‌مان را بفروشیم یا خیر، بخش عمده‌ای از ارزی که در داخل تأمین می‌شود، حاصل از صادرات نفت است‌.

 

‌عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اضافه کرد: از سویی تقاضا برای ارز و از سوی دیگر عرضه ارز وجود دارد که باید دید آیا امکان عرضه ارز از طریق دولت با فروش نفت وجود دارد یا خیر و آیا می‌توان نفت را صادر‌ و ارز حاصل از آن را استفاده کرد یا خیر که همه این عوامل تعیین می‌کند که نرخ ارز چگونه باشد.

 

/فارس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.