بانک ملی ایران، طلایه‌دار خروج از بنگاه‌داری

بانک ملی ایران در راستای قانون رفع موانع تولید و تقویت نظام مالی و پولی کشور، «پتروشیمی شازند» را به مبلغ 36 همت به شرکت پالایشگاه تهران واگذار کرد و عملکرد شاخص در خروج از بانکداری ارائه کرده‌است.

«بنگاه‌داری» یکی از شیوه‌‌های مرسوم بانک‌ها در ایران است که با جمع‌آوری منابع مالی و مشارکت در انواع فعالیت‌‌های اقتصادی نظیر مسکن، خودرو، طلا و… به سودآوری می‌رسند. اما به گفته کارشناسان اقتصادی، این اقدام به بدنه اقتصاد کشور آسیب می‌رساند و یکی از موانع رشد تولید و رونق شرکت‌های خصوصی محسوب می‌شود.

دراواخر دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد، بانک‌ها و موسسات مالی متعدد برای افزایش سرمایه به جذب سپرده‌پذیری با پرداخت سود بالا روی آوردند اما این رویه در حقیقت چرخه معیوبی در اقتصاد ایجاد کرد و زمینه‌ساز مشکلات جدی در اقتصاد کشور و افزایش نقدینگی شد.

بنگاه‌داری بانک‌ها موجب شد تا بخش خصوصی توان رقابت با شرکت‌های زیرمجموعه بانک‌ها را نداشته و کارایی بخش خصوصی در عمل از دست رفت. در واقع، این شرایط موجب می‌شود تا پول در مجموعه بانک حفظ شده و از طرفی تسهیلات به شرکت‌های زیرمجموعه بانک‌ها تعلق گیرد که مانع از تخصیص اعتبار لازم به بخش خصوصی خواهدبود.

بانک ملی ایران با واگذاری پتروشیمی شازند عملکرد موفق خود را نشان داد

وظیفه بانک‌ها، ایجاد فرصت‌های مناسب برای خلق بنگاه است و بر این مبنا بانک‌ها باید شرایطی را فراهم آورند تا با ایجاد و گسترش شرکت‌های تولیدی، فرصت‌های اشتغال جدید در اقتصاد کشور فراهم آید.

حال آنکه عدم‌خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری مانع از شکل‌گیری بنگاه‌های جدید و ایجاد فرصت‌های شغلی خواهد بود که در دولت این مسئله به‌طور جدی موردتوجه قرار گرفت.

بر این اساس و با توجه به قانون رفع موانع تولید و تقویت نظام مالی و پولی کشور مصوب شد تا  بانک‌ها نسبت به خروج از بنگاه‌داری در کوتاه‌ترین زمان اقدام نمایند. در این راستا، بانک ملی ایران از سال 1400 تا کنون گام های بلندی در راستای اجرای سیاست‌های دولت مبنی بر خروج بانک ها از بنگاهداری، برداشته است که عملکرد مدیران آن می‌تواند سرلوحه مدیران دیگر بانک‌‌ها باشد.

واگذاری پتروشیمی شازند به مبلغ 36 همت به شرکت پالایشگاه تهران گام بزرگ بانک ملی ایران در خروج از بنگاه‌داری است. ۷۰ درصد سهام این شرکت در قالب سهام عدالت به مردم اختصاص می‌یابد و 47 میلیون نفر از دارندگان سهام عدالت از این واگذاری منتفع خواهندشد.

بانک ملی ایران با تشکیل کارگروه ویژه واگذاری، به طور جدی فروش و واگذاری سهام شرکت‌های زیرمجموعه و املاک مازاد ملکی و تملیکی خود را در دستور کار دارد و سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی (وبانک)، مدیریت طرح و توسعه آینده پویا، گروه ملی صنعتی فولاد ایران، شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران، ایران ترانسفو، گروه صنعتی بارز، گروه صنایع بهشهر، مارگارین، مجتمع تولیدی چینی مقصود و پاکسان از جمله دیگر شرکت‌های مهم بانک ملی ایران به‌منظور واگذاری و خروج از بنگاه‌داری هستند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.