چرا برخی از بانک‌ها وام ازدواج ۳۵۰ میلیون تومانی را پرداخت نمی‌کنند؟

معاون اعتبارات بانک مرکزی در خصوص پرداخت تسهیلات ازدواج ۳۵۰ میلیون تومانی نکاتی را مطرح کرد.

سارا جلالی معاون اعتبارات بانک مرکزی گفت: بر اساس بند قانونی بودجه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای زوج‌های زیر بیست و پنج سال و زوجه‌های زیر بیست و سه سال مبلغ سه میلیارد و پانصد میلیون (۳،۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال است اگر افراد ویژگی‌های سنی مطرح شده را داشته باشند و در ثبت احوال هم تایید شود بانک‌ها موظف هستند تسهیلات را در سقف‌های مندرج در قانون به افراد پرداخت کنند.

این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش که چرا کد سمات برای بعضی از بانک‌ها جهت تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی قرض‌الحسنه ازدواج صادر نمی‌شود؟ اظهار کرد: بحث کد سمات موضوع متفاوتی دارد اگر بانکی ناتراز باشد و اضافه برداشت داشته باشد و یا هر موضوعی که بخش نظارت بانک مرکزی تشخیص دهد که باید کد سمات بانک محدود شود این کد به تشخیص نظارت بانک مرکزی محدود می‌شود.

او افزود: تسهیلات بالای ۳۰۰ میلیون تومان جزء تسهیلات خرد محسوب نمی‌شود؛ وقتی بانک‌ها ناتراز باشند بخش نظارت بانک مرکزی به منظور کنترل و جلوگیری از افزایش ناترازی بانک‌های عامل کد سمات بانک را محدود می‌کند بر همین اساس دیگر بانک امکان پرداخت تسهیلات بالای ۳۰۰ میلیون تومان را ندارد بر اساس این دلیل است که برخی از بانک‌ها نمی‌توانند تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی ازدواج را پرداخت کنند.

او در ادامه اظهار کرد: در نهایت این موضوع رفع محدودیت کد سمات در تسهیلات تکلیفی به بخش نظارت بانک مرکزی منعکس شده که بانک‌ها بتوانند در بحث تسهیلات تکلیفی از این محدودیت مستثنی شوند و کد سمات برای این تسهیلات رفع محدودیت شود براین اساس موضوع در بخش نظارت در دست بررسی است و بزودی مشکل حل خواهد شد.

/باشگاه خبرنگاران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.