آیا عابربانکها در شعب آینده بانک‌ها حضور دارند؟

با ادغام کردن کانال‌ها، حرکت به‌سوی استانداردسازی، به‌کارگیری فناوری خودکار و همکاری بیشتر در داخل صنعت بانکی، ما به سمت نسل سوم عابربانک‌ها حرکت می‌کنیم و این صنعت در آینده دیجیتال شعب بانکی به حیات خود ادامه خواهد داد.

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصر بانک؛حوزه پرداخت از زمان ورود اولین عابر بانک در 50 سال پیش تاکنون تغییرات بسیاری داشته است. تعداد و تنوع روش‌های پرداخت نیز هر روز پیچیده‌تر می‌شود.

 

امکانات دیجیتال مانند پرداخت‌های موبایلی و کارت‌های غیرتماسی به مشتریان این امکان را می‌دهند تا از محدوده وسیعی از ابزارها و نقاط تماس استفاده کنند. بااین‌حال و علیرغم توسعه امکانات دیجیتال، پول نقد هم چنان روش پرداخت ترجیحی بسیاری از مشتریان است. تا زمانی که پول فیزیکی نقشی اساسی در اکوسیستم پرداخت ایفا می‌کند، عابر بانک کانال تحویل اصلی مشتریان خواهد بود. بااین‌حال اگر صنعت عابربانک بخواهد تا 50 سال دیگر پابرجا باشد، باید بر سرعت و شتاب خود بیفزاید. همان‌طور که این صنعت از نسخه‌های اولیه خود در سیستم‌عامل‌های اختصاصی به ویندوز رسیده، باید خود را برای مهاجرت به نسل سوم عابر بانک آماده کند.

 

برای تحقق مدرنیته در صنعت عابر بانک، سه بعد آن باید تغییر کند:

 

1. عابر بانک باید در دیگر کانال‌های توزیع مثل تلفن همراه ادغام شود.
2. فناوری خودکار باید برای افزایش بازده به کار گرفته شود.
3. این صنعت باید میزان همکاری را افزایش دهد.

 

ادغام و استاندارد کردن کانال‌ها

برای اینکه کانال عابربانک با موفقیت مدرن شود، بانکها باید آن را به میزان بیشتری در دیگر کانال‌های توزیع مانند تلفن همراه و سیستم شعب ادغام کنند. ایجاد نسل سوم عابر بانک مستلزم آن است که کانال عابر بانک به بخشی واقعی و لاینفک از بانک تبدیل شود. براین اساس بانک می‌توانند مخارج کلی را کاهش دهد، روندها را یکپارچه کنند و صرفه بیشتری در هزینه‌ها داشته باشند.

 

هنوز در داخل صنعت عابربانک اصطکاک زیاد است. دستورالعمل‌ها، استانداردها، روندهای اختصاصی بسیار زیادی وجود دارد که مانع نوآوری، ادغام و خودکارسازی عملیات‌های عابر بانک، توسعه تولید و روندهای آزمایشی درون بانکی می‌شود. پردازش غیرتماسی و EMV نیز بر پیچیدگی اوضاع افزوده و مسائل را بیش‌ازپیش پیچیده کرده است.

 

مهاجرت به ISO 20022 به‌عنوان استاندارد پیام‌رسانی پرداخت می‌تواند به رفع برخی موانع مصنوعی که درنتیجه گسترش جداگانه کانال‌های پرداخت درگذر زمان به وجود آمده، کمک کند.

بااین‌حال برای کاستن از برخی مشکلاتی که در گذشته ایجاد شده و خلق استانداردهای فعالیت مدرن، منعطف و جهانی برای همه عابربانک‌ها، باید تلاش کرد.

 

استفاده از فناوری برای افزایش بازده

علیرغم پیچیدگی حوزه پرداخت، بسیاری از ارائه‌کنندگان خدمات پرداخت و عاملان عابربانک همچنان از یک فناوری غیرمتمرکز و منسوخ برای نظارت، آزمایش و نگهداری ماشین‌های خود استفاده می‌کنند. این فناوری نمی‌تواند با سرعت زیاد تغییر صنعت یا انتظارات به‌شدت پیچیده مشتریان همگام شود. هر ارتقا یا شخصی‌سازی که روی این دستگاه‌های قدیمی صورت می‌گیرد، هزینه‌ها و پیچیدگی‌های تازه‌ای به روند پرداخت اضافه و درنهایت نگهداری سیستم‌ها و معرفی محصولات و خدمات جدید به مشتریان را برای سازمان‌ها دشوارتر می‌کند.

 

یکی از روش‌های آسان برای افتادن در مسیر مهاجرت به‌سوی نسل سوم عابربانکها، حقیقی و خودکار کردن فضای آزمایشی عابربانک است. عاملان با حفظ و آزمایش عابربانک‌ها بر روی یک فناوری مدرن می‌توانند بهترین تجربه ممکن را برای مشتریان در هنگام کار با عابربانک ایجاد کنند و درعین‌حال بازده، قابلیت اتکا و پوشش آزمایشی کلی خود را ارتقا دهند.

 

هم‌چنین سازمان‌ها با خودکار سازی وظایف ساده و تکراری می‌توانند امکان خطاهای دستی را به‌شدت کاهش دهند و سرمایه انسانی پرهزینه را برای انجام فعالیت‌های راهبردی‌تری استفاده کنند.

 

تشویق همکاری قوی‌تر صنعت

این مأموریت ساده نیست: مدرن سازی و استانداردسازی در کل صنعت نیازمند پشتیبانی و مشارکت عوامل اصلی در سراسر جهان است. برای نمونه اتحادیه صنعت عابر بانک در حال حاضر روی طرح عابربانک نسل بعدی کار می‌کند تا این بعد فنی صنعت را توسعه دهد و رهبری توسعه چارچوب، روندها و استانداردهای لازم برای مطرح ماندن در عرصه رقابت را در حال حاضر و آینده بر عهده بگیرد. البته این طرح تنها بخشی از روند گذار به سمت نسل سوم عابر بانک است.

 

عابر بانک‌ها بیش از نیم‌قرن است که به مشتریان برای دسترسی به پول و خدمات مالی کمک می‌کنند و تا زمانی که مشتریان از پول نقد استفاده می‌کنند، آنها نیز وجود دارند. بااین‌حال صنعت عابر بانک باید برای همگام شدن با حوزه این فناوری که با سرعتی بالا در حال تغییر است و انتظارات فزاینده مشتریان برای امکان دسترسی لحظه‌ای و دائمی را داشته باشند، روندی تکاملی را طی کند.

 

با ادغام کانال‌ها، حرکت به‌سوی استانداردسازی، به‌کارگیری فناوری خودکار و تشویق به همکاری بیشتر در داخل صنعت بانکی، ما به سمت نسل سوم عابر بانک‌ها حرکت می‌کنیم و این صنعت در آینده دیجیتال به حیات خود ادامه خواهد داد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.