افزایش چشمگیر کاربردهای پلت‌فرم‌های صوتی

پلت‌فرم‌های صوتی هوشمند بی‌شک یکی از پدیده‌های انقلابی صنعت تکنولوژی در سال‌های اخیر بوده‌اند که نقطه آغازی برای توسعه تکنولوژی‌های دیگری مانند هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی و البته گسترش کاربردهای آنها در زندگی روزمره مردم دنیا خواهند بود.

عصر بانک؛این روزها استفاده از پلت‌فرم‌ها و اپلیکیشن‌های صوتی در سراسر دنیا حسابی پرطرفدار شده و به رشد چشمگیر آنها منجر شده است. حالا کارشناسان و تحلیلگران بازار معتقدند که این اکوسیستم رشد چشمگیری را تجربه خواهد کرد.

 

بررسی‌های موسسه BI Intelligence در این زمینه نشان می‌دهد که تنها در آمریکا تعداد قابلیت‌ها و امکانات دستیار صوتی الکسای شرکت آمازون در ماه ژانویه سال جاری میلادی، از مرز 25 هزار گذشته است. این در حالی است که این تعداد در ماه ژانویه سال گذشته میلادی برابر 7 هزار قابلیت بوده است؛ قابلیت‌هایی متنوع از هماهنگی با سرویس‌های پخش آنلاین موسیقی گرفته تا اجرای بازی‌ها و البته ارتباط با ابزارهای هوشمند خانگی.

 

در حالی که پلت‌فرم‌های صوتی با توسعه کاربردهای‌شان در خانه‌ها از طریق اسپیکرهای هوشمند (دستگاه‌های متصل به اینترنتی که در اصل از هوش مصنوعی مبتنی بر دستیارهای صوتی بهره می‌برند) همچنان در حال رشد هستند، فرصت برای اپلیکیشن‌های صوتی بسیار بیشتر و بیشتر می‌شود. این در حالی است که با توجه به رشد قابل‌توجه اپلیکیشن‌های موبایل از اواخر دهه 2000، انتظار می‌رود هر اکوسیستم دیجیتالی جدیدی با مشکلات روزافزون و جدی برای رشد مواجه شود و طبیعتا اپلیکیشن‌های صوتی هم از این قاعده مستثنی نیستند. اپلیکیشن‌های صوتی می‌توانند به کمک فرمت غیرتصویری، قابلیت کشف و بررسی، درآمدزایی و پردازش در حافظه، خودشان را در این فضای نوظهور در برابر مشکلات مقاوم کنند. این روند مشکلی را در بازار دستیارهای صوتی هوشمند ایجاد می‌کند که اگر شناسایی و اصلاح نشود، می‌تواند مشکلات بیشتری را به دنبال خود بیاورد.

 

بر اساس بررسی‌های BI Intelligence، بازار اسپیکرهای هوشمند و پلت‌فرم‌های صوتی با سرعت در حال رشد است. میزان اسپیکرهای هوشمند فعال و حجم اپلیکیشن‌های صوتی که می‌توانند روی این اسپیکرها مورد استفاده قرار بگیرند، رشد خوبی در سال 2017 داشت. با این حال اما این فرمت جدید و اکوسیستم نوظهور صوتی راه خود را از طریق اسپیکرهای هوشمند به خانه‌ها باز کرده و به این ترتیب می‌توانند بسیاری از نیازهای روزمره کاربرانشان را برآورده کنند.

 

توسعه اپلیکیشن‌های صوتی چرخه مفیدی با چند قطعه شکسته است. بازار محصولات مبتنی بر این اپلیکیشن‌ها به سرعت در حال رشد است و به این ترتیب انتظار می‌رود برندها و توسعه‌دهندگان بیشتری به کار توسعه اپلیکیشن‌های صوتی روی بیاورند، اما امکان درآمدزایی و تولید اپلیکیشن‌های صوتی تکراری و یکسان محدود بوده و این می‌تواند باعث کند شدن و حتی توقف رشد بازار این اپلیکیشن‌ها شود.  در حالی که دو اکوسیستم اصلی اپلیکیشن‌های هوشمند یعنی آمازون و گوگل بعضی راه‌حل‌ها و راهکارهای سطحی و موقتی در اختیار دارند، اما در حال حاضر امکانات و گزینه‌های محدودی برای بهبود فرآیند قابلیت کشف و بررسی، درآمدزایی و پردازش در حافظه در اختیار دارند. این در حالی است که استراتژی‌هایی وجود دارند که توسعه‌دهندگان و برندها می‌توانند آنها را به‌عنوان راهکارها و ابزارهای قدرتمند در مواقع لزوم به‌کار گیرند.

/دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.