پرداخت‌یارها رقیب شرکت‌هایPSP نیستند

مصطفی امیری: بر اساس گزارش شاپرک، 7.2 کل تراکنش های شاپرک در درگاه پرداخت توسط پلتفرم زرین پال انجام می شود.

عصر بانک؛مصطفی امیری متولد سال 66 و در رشته کامپیوتر دانشگاه شهید بهشتی تحصیل کرده است. در سال دوم  دانشگاه، این فرصت را پیدا کرد که با همراهی دوستانش شرکتی را در زمینه طراحی وب سایت و ارائه راه حل های تحت وب راه اندازی کنند و به برندهایی همچون باشگاه پرسپولیس و نزدیک به 200 برند دیگر خدمات ارائه دهند. پس از چند سال تجربه موفق در زمینه انجام پروژه های این‌چنینی، محصول عام تری را روانه بازار و استارتاپ زرین پال را در فروردین سال 89 تاسیس کرد. استارتاپی که در حوزه ارائه‌ی درگاه پرداخت اینترنتی فعال است و امروز توانسته است به یک کسب‌وکار پیشگام، معتبر و نوآور در زمینه‌ی ارائه‌ی راه‌کارها و خدمات پرداخت آنلاین تبدیل شود.

 

با این مقدمه، به سراغ مصطفی امیری مدیرعامل زرین پال رفتیم تا تاریخچه تاسیس شرکت را مرور کنیم و به وضعیت پرداخت یارها و نقاط قوت و ضعف آنها بپردازیم.

 

کمی از تاریخچه زرین پال بگویید؟

بعد از طراحی شرکتی در زمینه طراحی وب سایت و ارائه راه حل‌های تحت وب، با توجه به بحران اقتصادی در سال 88، تصمیم گرفتیم به جای ارائه محصول به ازای هر مشتری، محصول عام تری را طراحی کنیم که بر اساس این تصمیم، زرین پال از فروردین سال 89 متولد شد و کار را از بانک پاسارگاد شروع کردیم.

در این مسیر با فرض بر اینکه پاشنه آشیل خرید اینترنتی اعتماد است و با شکل گیری اعتماد، در طول زمان می توانیم خدمات جدیدی را به مشتری ارائه بدهیم، سیاستی را تدوین کردیم که بر اساس آن، اگر خریدار کالای خود را دریافت نمی‌کرد در طول مدت سه الی چهار روز می توانست فرمی را پُر کند و برای دریافت کالا به فروشنده متصل شود. در صورت عدم پاسخ فروشنده، ما اصل پول را به خریدار عودت می دادیم. در واقع با اینکار تراکنش‌ها را بیمه و خیال خریدار را راحت می کردیم.

 

زرین پال از زمان تولد تاکنون چه روندی را طی کرد؟

واقعیت این بود که آن زمان هنوز شاپرک هم تشکیل نشده بود و یکی از مشکلات این بود که تراکنش‌ها روی شبکه شتاب انجام می‌شد و کیفیت شبکه بالا نبود و مغایرت‌های زیادی وجود داشت. برای برون رفت از این مشکل، با 18 بانک قرارداد بستیم. با این کار، دیگر لازم نبود تراکنش را روی درگاه یک بانک بفرستیم و منتظر انجام آن شویم بلکه مستقیم روی سوییچ همان بانک انجام می شد و نسبت تراکنش ناموفق هم کاهش پیدا می‌کرد. به جد معتقد هستم یکی از ارزش افزوده‌های زرین پال تا به امروز نیز همین هست؛ اینکه ما سعی می کنیم بهترین PSP و بهترین بانک را برای پردازش انتخاب کنیم که نسبت تراکنش ناموفق مشتریان را بتوانیم کاهش دهیم.

 

در مسیر توسعه زرین پال چه چالش هایی داشتید؟

ما چالش های زیادی داشتیم؛ همانطور که می دانید در ایران شرکت‌ها تلاش دارند رقبا را نابود و بازار را انحصاری کنند، ولی واقعیت این هست که وقتی به بازار جدید ورود پیدا می کنید تعداد بازیگرها فضا را بازتر می‌کنند. یکی از اتفاقات خوب در سال 91 این بود که دو سه رقیب برای ما ایجاد شد. هر کدام سعی می‌کردند قسمتی از بازار را گسترش دهند. در طول این سال‌ها فضا به دلیل وجود بازیگرهای مختلف باز شد و رقبا کمک کردند که ما بتوانیم سهم بازار خود را گسترش بدهیم. معتقد هستم نباید فضا را انحصاری کنیم، چرا که رقیب کمک میکند بازار پخته‌تر و بزرگتری شکل گیرد.

یکی از مواردی که خیلی خوب به رشد زرین پال کمک کرد، وجود رقبا با مدل های کسب و کاری متفاوت بود که نوآوری و مزیت رقابتی ما را شکل داد و توانستیم خدمات متنوع تری را به مشتریان عرضه کنیم. وقتی رقیب در بازار باشد، خواسته یا ناخواسته سبب پیشرفت می‌شود.

 

لطفاً آماری از سهم بازار زرین پال ارائه دهید؟

بر اساس گزارش شاپرک، ما مدعی هستیم که 7.2 کل تراکنش های شاپرک در درگاه پرداخت توسط پلتفرم ما انجام می شود.

 

 

کمی درباره مقدمات ورود زرین پال به موضوع پرداخت‌یاری بگویید.

سال 94 از یه مجموعه ایرانی- انگلیسی جذب سرمایه انجام دادیم. عمده کاری که آن زمان انجام دادیم این بود که تعداد زیادی مشاور خارجی وارد ایران کردیم. الیاس غانم که مدیرمنطقه‌ای سابق PayPal و از مشاوران زرین پال بود، یکبار به ما گفت تا زمانی که رگولاتور با شما کاری ندارد شما تخته گاز بروید، روزی از شما دعوت می کنند که پای میز بنشینید و توضیح دهید که در حال انجام چه کاری هستید یا از شما می خواهد که راهکاری ارائه بدهید. آن زمان تمام حرف من این بود که اینجا ایران است و این مدل از تعامل وجود ندارد و نهایتا کسب و کار ما را تعطیل می کنند. ولی در واقعیت پیش‌بینی او درست بود و بانک مرکزی با دید بازی که داشت، شروع به قانون‌گذاری در این حوزه کرد که به سندی به نام پرداخت یارها منتهی و در مرحله تصویب اداری متوقف شد. نهایتا هم وقتی فشار این موج را دیدند و به این باور رسیدند که عدم قانونگذاری می تواند اثرهای منفی در حوزه مالی و بانکی داشته باشد، بنابراین این سند را تصویب نهایی کردند و وارد فاز اجرایی شدیم.

 

در نظام پرداخت و بانکی، پرداخت یارها چه نقاط قوت و ضعفی دارند؟

ما توانستیم یک بار برای همیشه دو اتفاق خوب را شکل دهیم؛ اول اینکه از بند مجوز سالاری خارج شدیم و امیدواریم بانک مرکزی تا پایان همین دید را داشته باشد! خوب یا بد بانک مرکزی تصمیم گرفت مجوز ندهد و احتمالا این تصمیم به مذاق شرکت‌هایی مثل ما خیلی خوش نخواهد آمد. ولی من یکی از درخواست‌هایی که از بانک مرکزی داشتم این بود که در ماجرای نوآوری راه را نبندد و داستان مجوز شرکت‌های PSP پیش نیاید. مجوز بدهیم و اگر جوانی ایده جدیدی داشت و خواست وارد این حوزه شود نتواند مجوز بگیرد! بیشترین رشد زرین پال مربوط به زمانی است که رقیب داشت و توانست خدماتش را مقایسه و بهتر کند. دومین مسئله، این است که اگر در این شرایط ناامیدی که خیلی از کسب و کارها حال خوبی ندارند و صاحبان ایده‌ای که قصد خروج و مهاجرت از کشور را دارند، اگر بشنوند و ببیننند که رگولاتور قصد دارد در فضای نوآوری فضا را باز کند می‌مانند و کار را با انگیزه جلو می‌برند. مواردی که برشمردم، نقاط قوت پرداخت یاری است و به نظرم کمی زود است که بخواهیم درباره نقاط ضعف صحبت کنیم.  اما اگر بخواهم این نکته را بی پاسخ نگذارم، چهار الی پنج شرکت PSP، بورسی هستند و توان مالی زیادی دارند و خیلی راحت می توانند شرکت های کوچکی همچون ما را از بازی حذف کنند.

واقعیت این است که فعالیت ما می تواند سبب رشد دو طرف پرداخت یار و PSP باشد؛ ما باید تراکنش ها را با یکی از PSP های طرف قراردمان انجام دهیم و طبیعتا آنها از این امر منتفع می شوند. به همین خاطر نباید جبهه‌گیری داشته باشند. ولی همیشه این تضاد وجود دارد و این شرکت‌ها ممکن است روزی با شرکت دیگری کار کنند. این مسئله‌ای است که بانک مرکزی باید این اطمینان را در شرکت‌های بزرگ ایجاد کند که ما رقیب آنها نیستیم و به آنها کمک می‌کنیم که بازار بزرگتر شود. به طور خاص اگر بخواهم درباره زرین پال بگویم، ما هیچ وقت وارد بازارهای حساس نمی شویم و سعی می کنیم بازارهای جدید را کشف کنیم. به عنوان مثال، در حال حاضر کمپین  “قهرمان کسب و کار خودت باش” را راه اندازی کرده ایم.

 

زرین پال در آینده چه برنامه هایی دارد و پیش بینی شما از آینده پرداخت یارها چیست؟

آینده در هاله ای از ابهام است و اینکه ما باید سعی کنیم این تضمین را به شرکت‌های بزرگ بدهیم که با قانونگذاری اتفاق ناگواری برای آنها نمی افتد! این مسئله یکی از بزرگترین چالش های ما در آینده است. چرا که شرکت های PSP از توان مالی خوبی برخوردارند و اگر وارد رقابت با ما شوند به سرعت ما نابود می‌شویم. ولی من احساس میکنم فضا به مراتب بازتر خواهد شد و با توجه به شرایط فعلی که قانونی است، رقبای جدیدی وارد بازار می شوند و در نهایت مشتری نهایی خوشحال‌ترین آدم خواهد بود.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.