بد و خوب دستگاه Recycler دریافت و پرداخت پول

بر اساس تحلیل‌ها مشخص شده 10 موسسه مالی جهانی که دارایی آنها بین 275 میلیون دلار تا یک میلیارد دلار بود، با فناوری عابربانک واریز و برداشت می‌توانند بین 40 تا 50 درصد کل هزینه‌های جابجایی پول را کاهش دهند.

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصر بانک؛ عابربانک واریز و برداشت همزمان پول نقد موضوع جدیدی نیست. 25 سال است بانکهای سراسر اروپا و آسیا از عابربانک‌های واریز و برداشت پول نقد یا همان ATM Recycler برای کاهش هزینه‌های عظیم شرکت‌های حمل پول استفاده می‌کنند. بانکهای دنیا سال‌ها این موضوع را بررسی کرده‌اند که آیا استفاده از فناوری واریز و برداشت پول نقد در عابربانک موجب بازگشت سرمایه‌گذاری می‌شود یا خیر. در گذشته نتایج روشنی به دست نیامد و اغلب بانکها بر این باور بودند که برای اینکه دستگاه واریز و برداشت خوب کار کند، عابر بانک باید همان مقدار که پول نقد پرداخت کرده، پول دریافت کند تا به سوددهی برسد.

 

اما طی سه سال گذشته چندین بانک بزرگ جهانی و 75 موسسه از این روش استفاده کردند و به سوددهی رسیده‌اند. دلیل این تغییر ناگهانی چیست؟ پاسخ ساده است: 15 سال بعدازآن که دستگاههای سلف سرویس دارای قابلیت تصویری رایج شدند، حجم واگذاری چک و پول نقد افزایش چشمگیری داشت. بر اساس اعلام RBR، حجم واریز پول نقد از سال 2011 تا 2017 رشدی 55 درصدی داشته است که این رقم فوق‌العاده‌ای است.

 

با این دستاورد میلیون‌ها دلار در سال در هزینه‌های عملیاتی بانکها صرفه‌جویی می‌شود. در موارد بسیاری بانکها در هفته (و حتی در روز) چندین بار پول نقد از عابربانک برداشت می‌کنند. در گذشته اغلب بانکها در هفته یک‌بار و در برخی موارد، یک‌بار در ماه از دستگاه برداشت می‌کردند.

 

بر اساس تحلیل‌ها مشخص شد 10 موسسه مالی که دارایی آنها بین 275 میلیون دلار تا یک میلیارد دلار بود، با فناوری واریز و برداشت می‌توانند بین 40 تا 50 درصد کل هزینه‌های جابجایی پول را کاهش دهند.

 

اما واریز و برداشت همزمان مزایای مهم دیگری هم دارد:

 

عملکرد عابربانک

عابربانکهای واریز و برداشت، 35 تا 50 درصد عملکرد بهتری نسبت به عابربانکهای معمولی دارند که در آنها بخش واریز و دریافت مجزاست. هم‌چنین مشکلات ناشی از جابجایی پول نقد و نیاز به تعمیر در اغلب شبکه‌های عابربانک بسیار متداول است. همچنین از این طریق مشتریان تعداد جابجایی پول نقد را بین 40 تا 50 درصد کاهش می‌دهند که موجب می‌شود تعداد مشکلات ناشی از جابجایی پول نقد همین میزان کاهش پیدا کند.

 

رضایت مشتری

گزینه ارائه خدمات ارزهای مختلف از میان 5 عامل اصلی رضایت مشتری در هنگام استفاده از عابربانک است. باآنکه مشتریان توانایی انتخاب ارز به‌صورت منعطف و نقد کردن چک را می‌پسندند، ارائه چند ارز در یک دستگاه می‌تواند برای موسسه بسیار گران تمام شود. اغلب مسئولین بانکی در مورد ارائه خدمت چند ارزی، کارایی را بر تجربه مشتری ترجیح می‌دهند.

 

بر این اساس تجربه‌ی عالی برای مشتری ایجاد می‌شود و بازده بانکها بالا می‌رود. هم‌چنین با افزایش حجم پولی که وارد دستگاه می‌کنید، بانک می‌تواند بازده کلی را افزایش دهد.

تحلیل فنی

اطلاعات نادرست ما از عابربانک واریز و برداشت این است که اجرای آن چالش‌برانگیز است. درواقع چنین نیست. یک امکان بسیار محبوب دیگر هدایت مستقیم تراکنش‌ها به سمت پردازشگر مرکزی است که موجب می‌شود نگرانی‌ها بابت پشتیبانی شبکه عابربانک واریز و برداشت کم شود. بسیاری از بانکها به این نتیجه رسیده‌اند که هدایت تراکنش‌ها به سمت پردازشگر مرکزی حداکثر فایده عملی را برای مشتری دارد و برخی از تراکنش‌های پیشرفته لزوم پذیرش و تحویل پول‌های متعدد را تسریع می‌کنند.

 

راه‌حل درست

به گزارش عصربانک، یافتن شریک مناسب برای اجرای موفق فناوری‌های جدید حیاتی است. راه‌حل، یافتن تأمین‌کننده‌ای ثابت‌شده و دارای تجربیات فراوان است.

 

بعد دیگر تجربه مشتری به خود عابربانک واریز و برداشت برمی‌گردد: دارای یک درگاه یا دو درگاه؟ از زمان معرفی مخزن تک درگاهی، تکلیف بازار روشن شده است: تجربه کاربری تک درگاه  بهتر است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.