پیش‌بینی جالب کریس اسکینر از آینده بانکداری

کریس اسکینر، کارشناس بین‌المللی بانکداری دیجیتال در پیش‌بینی خود از آینده بانکداری در برج میلاد گفت: ساختار بانکداری همراستا با فناوری‌های جدید تغییر خواهد کرد.

کریس اسکینر، یکی از چهره‌های بین‌المللی در حوزه بانکداری دیجیتال، که با حمایت شرکت جی‌اس‌اس برای رونمایی از کتاب پول هوشمند و حضور در رویداد بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت مهمان تهران بود، روز دوشنبه 5 آذرماه در برج میلاد حضور داشت و در دو نشست به سخنرانی پرداخت.

کریس اسکینر در روز اول یازدهمین رویداد بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت در کارگاه علمی با عنوان “آینده امور مالی،بانکداری و پول چگونه خواهد بود؟” گفت: فناوری در حال ‌تغییر امور مالی است. فین‌تک‌ و فناوری‌های بزرگ بانک‌ها را در خود فرو می‌برند. به‌عبارتی بانک‌ها و بانکداری همچنان وجود خواهند داشت اما ساختار آنها کاملا تغییر خواهد کرد.

بازار مالی جدید مبتنی بر شبکه‌‌ها، رایانش ابری، ارزهای دیجیتال، هوش مصنوعی، موبایل و کوانتوم خواهد بود و گرچه اینترنت برای انتقال اطلاعات توسعه یافته‌ است اما اکنون نیاز به انتقال ارزش دارد و شبکه بدون جزئیات پرداخت و ID flow، ناقص است.

نگرش آینده‌نگر یک ضرورت در نظام بانکداری است

کریس اسکینر در رابطه با ضرورت نگرش آینده‌نگر در نظام بانکداری نوین گفت: برای موفقیت در آینده باید از امروز برای تغییر و اندیشه جدید مشتریان برنامه‌ریزی کرد.

وی افزود: انتظارات مشتریان در سال 2024 همانند 2014 نیست و بنابراین ضریب نفوذ فناوری باعث ایجاد چنین تغییر شگرفی در نظام مالی و بانکی شده‌ است اما باید دانست که این تغییرات بزرگ، امروز قابل‌فهم است و شاید صحبت از آن در ده سال پیش حتی قابل ‌تصور نیز نبود.

این چهره بانکداری دیجیتال خاطرنشان کرد:  امروزه ساختار مالی و بانکی در حال تغییر است و حتی در راستای تحول دیجیتال بحث بر این است که مسئولیت مدیرعامل نیز به‌طور دیجیتال انجام شود و گرچه افراد دخالت‌هایی دارند اما تصمیم‌گیری نهایی براساس تحلیل دیتاها صورت ‌گیرد و ارائه ‌شود.

جایگزینی دیجیتال در مارکتینگ تهدیدی برای کاهش مشتریان نیست

اسکینر در مورد موفقیت در تحول دیجیتال گفت: بانک‌هایی می‌توانند عملکرد موفقی در زمینه تحول دیجیتال داشته‌باشند که شعب و خدمات را به‌شکل دیجیتال ارائه کرده‌ باشند و بانک‌های تازه تاسیس نیز حتما از ابتدا اساس کار خود را براساس دیجیتال بگذراند.

وی افزود: برای مارکتینگ و برندینگ نیز می‌توان برنامه‌ریزی دیجیتال داشت چراکه موجب تسریع و سهولت خدمت به مشتریان خواهدبود.

نویسنده کتاب «بانک دیجیتال» توضیح داد: در حال حاضر سیستم دیجیتال، سیستم سنتی را در خود هضم می‌کند و جایگزین آن می‌شود و با اینکه امروزه هوش مصنوعی کاملا در زندگی بشر جای گرفته اما برخلاف تصور نه‌تنها سطح مشتریان مارکتینگ را کم نمی‌‌کند، بلکه اتفاقا سیستم دیجیتال می‌تواند شبکه گسترده از مشتریان را داشته‌باشد و زندگی را راحت‌تر کند.

آمادگی برای تغییر و چشم‌انداز واقع‌بینانه اصول مهم تغییر در مسیر دیجیتال است

اسکینر توجه به بانکداری دیجیتال را یک ضرورت دانست و گفت: انسان‌ها فناپذیر هستند اما سیستم دیجیتال فناناپذیر است و دیتاها نیز هم‌افزایی دارد و از همین‌رو افراد با گرایش سنتی نیز زمانی که قابلیت فین‌تک‌ها را می‌بینند به تغییر تمایل پیدا می‌کنند.

وی تاکید کرد: اما نکته قابل‌تامل اینکه باید نگاه واقع‌بینانه به شرایط مالی و بانکی در هر کشور داشت، راهکارهای توسعه و چالش‌‌های پیش‌رو را در نظر گرفت و از تصمیم‌های شتاب‌زده و آنی پرهیز کرد.

مهمان رویداد بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت اظهار داشت: برای موفقیت در زمینه تغییر، نخست باید دانش کافی فراگرفت و تدریجی پیش رفت زیرا نمی‌توان انتظار داشت مجموعه‌ای که با روند کاغذ‌بازی، چک و… فعالیت داشته ناگهان به سیستم‌های دیجیتال برسد.

وی دلیل اینکه بعضی شرکت‌ها در مسیر تحول دیجیتال از بین رفتند را نبود اساس ساختار و آمادگی تغییر عنوان کرد و گفت: این تحول باید گام به گام باشد و حتما چگونگی تغییر و اجرا مدنظر قرار گیرد و بر اساس چشم‌انداز واقع‌بینانه اما بلندپروازانه باشد.

وی به رقابت دیرینه بانک‌های سوئدی و دانمارکی اشاره کرد و توضیح داد:‌ طی جلسه‌ای به مدیر یکی از مارکتینگ‌های دانمارک خاطرنشان کردم که به‌دلیل نبود انگیزه کافی در جهت تغییر در این مسیر موفق نبوده‌است چراکه در واقع باید حتما توان و ظرفیت تغییر را به‌عنوان نیاز پذیرفت تا بتوان چشم‌انداز روشن داشت و از طرفی به چالش‌های جدی در مورد اینکه تغییر چه زمان و چطور شکل بگیرد نیز دقت داشت.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.