فیلم/ تاریخچه کارت اعتباری مدرن و تولد ویزا

بانک آمریکا اولین طرح کارت اعتباری دارای مجوز بین‌المللی را تحت نام BankAmericard آغاز کرد. این برنامه پس از به‌کارگیری و رشد سریع و گسترده، در سراسر جهان توسعه یافت و درنهایت Visa نام گرفت.

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصر بانک؛با توسعه اقتصادی آمریکا در دهه 1950، اعتماد مصرف‌کنندگان جلب شد. اواخر سال 1955 بانک آمریکا پیشگام اولین برنامه کامپیوتری در مقیاس عظیم برای صنعت بانکداری بود. سپس بانک بر پایه این فناوری از نوع جدیدی از کارت اعتباری برای پاسخ دادن به نیاز فزاینده جامعه و سهولت بیشتر در قدرت خرید رونمایی کرد.

تاریخچه کارت اعتباری مدرن

 

 

کارت‌های اعتباری در دهه 1950 موضوع جدیدی نبودند. Diners Club در سال 1951 از کارت اعتباری خود برای 200 مشتری رونمایی نمود. این کارت به مشتریان این امکان را می‌داد وعده‌های غذایی خود را در 27 رستوران در سراسر منطقه نیویورک سیتی شارژ کنند. American Express نیز کارت اعتباری خود را عرضه کرد که در ابتدا برای استفاده در سفر و تفریح طراحی شده بود. این کارت‌ها را رستوران‌ها، هتل‌ها و خطوط هوایی می‌پذیرفتند و در ادامه ثابت شد که مکمل خوبی برای چک‌های مسافرتی این شرکت بودند. مشتریان در هر یک از نخستین برنامه‌های کارت‌های اعتباری، ملزم به پرداخت مبلغ مدنظر در پایان هر ماه بودند.

در سال 1958 بانک آمریکا یک کارت اعتباری همگانی به نام BankAmericard معرفی کرد. این کارت که در صنعت خود بی‌نظیر بود، می‌توانست برای هر نوع خریدی نزد فروشگاه‌های پذیرنده مورداستفاده قرار بگیرد. کاربرد آن به رستوران، هتل یا تفریح محدود نبود و نیاز به کارت‌های متعدد که برای خریدهای خاص مانند گاز یا رستوران طراحی شده بودند رفع کرد. این اولین کارت اعتباری بود که اعتبار مداوم ارائه و به مشتریان این امکان را می‌داد تا مبالغ مربوطه را به‌مرور بپردازند. این کارت استانداردهای بسیاری برای کارت‌های اعتباری بعدی مقرر کرد ازجمله دوره مهلت 25 روزه، محدودیت اعتباری و محدودیت کف. BankAmericard در ابتدا در فرنسو کالیفرنیا با 60 هزار مشتری اولیه آزمایش شد. این برنامه آزمایشی موفقیت بزرگی به شمار می‌رفت و در سال 1959، این طرح در سراسر ایالت کالیفرنیا اجرا شد.

 

در پایان سال 1960 تقریباً یک میلیون BankAmericard در گردش بود و تقریباً 30 هزار پذیرنده آنها را برای پرداخت می‌پذیرفتند. در سال 1966 بانک آمریکا صدور مجوز کارت برای بانک‌ها را در سراسر این کشور آغاز کرد و اولین برنامه کارت اعتباری عمومی و دارای مجوز بین‌المللی را عملیاتی نمود. تا ژوئن آن سال 61 هزار پذیرنده این کارت‌ها را می‌پذیرفتند و یک‌میلیون و 765 هزار مشتری از آن استفاده می‌کردند. تا سال 1968 BankAmericard در 42 ایالت با 41 بانک صادرکننده و هزار و 823 بانک وابسته موردپذیرش قرار گرفت. این کارت در بانک‌های کانادا، انگلیس، ایرلند و ژاپن نیز قابل استفاده بود.

 

به گزارش عصربانک، بانک‌های دیگر بر اساس موفقیت BankAmericard در کالیفرنیا، از همان راهبرد برای ارائه کارت به مشتریان استفاده کردند. طرح آنها موفق شد و تا سال 1970 بیش از 100 میلیون کارت اعتباری در سراسر آمریکا در گردش بودند. همان سال تمام بانک‌های صادرکننده، شرکت ملی BankAmericard را به‌عنوان یک اتحادیه کارت بین‌بانکی برای بازاریابی در آمریکا تشکیل دادند. کارت BankAmericard برای انعکاس مقبولیت بین‌المللی خود، در سال 1976 نام خود را به Visa تغییر داد. علت انتخاب این اسم آن بود که این لغت در سراسر جهان و در کشورهای بسیاری برای نشان دادن مقبولیت جهانی استفاده می‌شود. امروزه کارت‌های اعتباری یکی از محبوب‌ترین و مطلوب‌ترین عناصر کیف پول مردم هستند. ظرف 50 سال گذشته میلیون‌ها انسان با استفاده از کارت اعتباری نیازهای مالی خود را رفع کرده‌اند.

منبع: ویزا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.