چالشهای صنعت پرداخت؛ از مشکلات زیرساختی تا راهکارهای نوآورانه برای بهبود

پرداخت الکترونیک سپهر یکی از شرکتهای ارائه دهنده خدمات پرداخت الکترونیک است که در ماههای اخیر چهره جدید بر صندلی مدیرعاملی آن نشسته است. احمد پیشگاه زاده که پیش از این سکان هدایت شرکت فنآوا کارت را بر عهده داشت، حالا علاوه بر ریاست کمیسیون صنعت پرداخت سازمان نصر استان تهران، به عنوان مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سپهر مشغول به فعالیت است.
مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سپهر در مصاحبه با عصربانک، به بررسی چالشها و فرصتهای پیش روی صنعت پرداخت کشور پرداخت و راهکارهایی را برای توسعه و بهبود این حوزه پیشنهاد کرد.
چالشهای صنعت پرداخت کشور
پیشگاهزاده، عدم تعادل در مدل اقتصادی، نبود استانداردهای یکپارچه ملی، افزایش تهدیدات امنیتی، عدم هماهنگی در سیاستگذاریها و مشکلات زیرساختی را از مهمترین چالشهای شبکه پرداخت کشور دانست.
وی تأکید کرد: برای ایجاد یک صنعت پرداخت پایدار و کارآمد، باید این چالشها بهصورت ریشهای حل شوند و رویکردی جامع در سطح سیاستگذاری و اجرا اتخاذ شود.
راهکارهای پیشنهادی برای بهبود شبکه پرداخت
مدیرعامل پرداخت الکترونیک سپهر در ادامه، مجموعهای از اقدامات ضروری برای بهبود وضعیت صنعت پرداخت را مطرح کرد که شامل اصلاح مدل اقتصادی صنعت پرداخت با ایجاد تعادل در ساختار درآمدی و هزینهای شرکتهای پرداخت، تدوین و اجرای استانداردهای یکپارچه برای بهبود یکپارچگی و هماهنگی در سطح ملی، تقویت امنیت شبکه پرداخت از طریق بهرهگیری از فناوریهای نوین و مقابله با تهدیدات سایبری، توسعه همکاریهای بینالمللی بهمنظور همگامسازی با روندهای جهانی و بهبود دسترسی به منابع و فناوریهای جدید و بهبود زیرساختها جهت افزایش پایداری و کارایی سیستم پرداخت الکترونیک میشود.
مأموریت و اهداف کمیسیون صنعت پرداخت
پیشگاهزاده درخصوص نقش کمیسیون صنعت پرداخت توضیح داد: این کمیسیون با هدف ایجاد بستری برای تعامل میان بازیگران صنعت پرداخت و تسهیل رشد و توسعه پایدار این حوزه فعالیت میکند.
وی اصلاح مقررات، حمایت از نوآوریهای فناورانه، تقویت امنیت و اعتماد عمومی و توسعه تعاملات بینالمللی را از جمله اهداف کلیدی این کمیسیون برشمرد.
اقدامات عملی کمیسیون صنعت پرداخت
مدیرعامل پرداخت الکترونیک سپهر همچنین برخی اقدامات اجرایی این کمیسیون را تشریح کرد که از آنجمله می توان به تشکیل کارگروههای تخصصی برای بررسی چالشهای صنعت پرداخت، برگزاری نشستهای تخصصی برای هماندیشی میان فعالان این حوزه، مشارکت در تدوین پیشنهادهای اصلاحی برای مدل کارمزدی و ارائه آن به نهادهای سیاستگذار، ارائه گزارشهای تحلیلی درباره روندهای نوظهور در صنعت پرداخت و تأثیرات آن بر اقتصاد دیجیتال و حمایت از استارتاپها و کسبوکارهای نوآور در حوزه فناوریهای مالی اشاره کرد.
برنامههای توسعهای پرداخت الکترونیک سپهر
در بخش دیگری از این مصاحبه، پیشگاهزاده به معرفی خدمات شرکت پرداخت الکترونیک سپهر پرداخت و گفت: این مجموعه، بهعنوان یکی از بازیگران اصلی صنعت پرداخت کشور، خدمات متنوعی از جمله درگاههای پرداخت اینترنتی، پایانههای فروش (POS)، پرداختهای موبایلی و کیف پول دیجیتال، سامانههای تسویه و مدیریت مالی، خدمات ارزش افزوده و تأمین و پشتیبانی دستگاههای کارتخوان را ارائه میدهد.
وی در پایان به برنامههای این شرکت برای توسعه بازار اشاره کرد و تنوعبخشی به محصولات، افزایش سهم بازار در پرداختهای دیجیتال، ورود به حوزه پرداختهای بینالمللی، تقویت امنیت و همکاری با استارت اپها و فینتکها را از جمله اولویتهای آینده این مجموعه عنوان کرد.