نقش بلاک‌چین در پرداخت‌های موبایلی و بانکداری سنتی

در هر صنعتی که مشغول باشید، شاید کلمه بلاک‌چین به گوشتان خورده باشد یا ممکن است شنیده باشید که بیت‌کوین بهترین سرمایه‌گذاری جهان یا ابزاری برای مجرمان است.

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصر بانک؛در مورد بلاک‌چین اغلب سو تفاهم‌هایی وجود دارد. بلاک‌چین درواقع می‌تواند برای هر صنعتی از رستوران گرفته تا تأمین‌کنندگان کیف پول موبایلی سودمند باشد. بیایید به ماهیت بلاک‌چین و کمک آن به دگرگونی صنعت پرداخت موبایلی نگاهی بیندازیم.

 

بلاک‌چین چیست؟

بلاک‌چین یک دفتر کل غیرمتمرکز، غیرقابل تغییر و کاملاً شفاف است. در تعریف بیت کوین آمده “یک پایگاه داده از تراکنش‌ها که همه کسانی که در یک سیستم شرکت می‌کنند به آن دسترسی دارند.”

 

یعنی بلاک‌چین یک دفتر کل عمومی است که در آن گروهی از کاربران هر تراکنش را ثبت و ضبط می‌کنند. این ستون فقرات بیت کوین و یک ارز مجازی غیرمتمرکز است. کاربران تراکنش‌ها را از طریق روندی به نام استخراج یا همان  mining  تائید می‌کنند یعنی جایی که در آن کاربران قدرت پردازش کامپیوتر خود را برای حل معادلات ریاضی جهت تائید و ثبت تراکنش‌های بیت کوین قرض می‌دهند. بیت کوین برای اولین بار از بلاک‌چین استفاده کرد اما این تنها کاربرد بلاک‌چین نیست. Ethereum اخیراً بلاک‌چین خود را عرضه کرد و هر ارز رمزنگاری‌شده از شکلی از بلاک‌چین استفاده می‌کند.

استفاده‌های بلاک‌چین

شاید با خودتان فکر کنید بلاک‌چین عالی است اما کاربرد بلاک‌چین برای من چیست؟ من از ارز مجازی استفاده نمی‌کنم. خب بلاک‌چین کاربردهای متعددی دارد. اول آن‌که قراردادهای هوشمند را ممکن می‌کند که بر اساس تعریف ویکی‌پدیا «قرارداد هوشمند یک پروتکل کامپیوتری است که هدف آن تسهیل، تائید یا اجرای دیجیتالی مذاکره یا اجرای یک قرارداد است. قراردادهای هوشمند امکان اجرای تراکنش‌های معتبر را بدون اشخاص ثالث فراهم می‌کنند.»

 

بلاک‌چین Ethereum می‌تواند با ارسال داده‌ها به قراردادی که کاربر ایجاد کرده تا در تاریخی خاص اجرا شود این روند را خودکار کند. این ویژگی برای بانک‌ها یا دیگر مؤسسات مالی که درصدد خودکارسازی قراردادهای بین‌المللی بزرگ هستند، بسیار مفید خواهد بود. دیگر کاربردهای بلاک‌چین عبارت‌اند از: مدیریت هویت، رأی دادن امن، مدیریت زنجیره تأمین و مالکیت غیرمتمرکز.

فایده بلاک‌چین برای صنعت پرداخت‌های موبایلی

در وهله اول بلاک‌چین می‌تواند اعتماد مشتری را به‌واسطه ماهیت امن خود جلب کند. بلاک‌چین می‌تواند پایگاه داده‌ای ثابت برای داده‌های شخصی کاربران و لایه امنیتی مضاعفی ایجاد نماید. هم‌چنین اگر تراکنشی غیرقانونی وجود داشته باشد، پیگیری آن از طریق بلاک‌چین آسان است. هم‌چنین مشتریانی که تردید دارند که کارت اعتباری خود را روی تلفن همراه خود قرار دهند، می‌توانند از راه‌حل‌های پرداخت موبایلی مبتنی بر بلاک‌چین استفاده کنند که به مشتریان امکان استفاده از توکن‌ها به‌جای کارت‌های اعتباری را می‌دهد. این کاربردها هم‌چنین به کمک خرده‌فروشان در برنامه‌های وفاداری می‌آیند. مشتریان می‌توانند زمانی که پول خرج می‌کنند، توکن دریافت کنند و در عوض آن را برای خرید یا تجارت با دیگر کاربران بپردازند.

چگونه فین‌تک‌ها و بانکداری سنتی از بلاک‌چین استفاده می‌کنند؟

بانکها به روش‌های مختلف می‌توانند از بلاک‌چین استفاده کنند. بانک‌ها در حال حاضر استفاده از بلاک‌چین Ethereum را برای قدرت بخشیدن به قراردادهای هوشمند مورد آزمایش قرار می‌دهند. این قراردادهای هوشمند می‌توانند به تائید خودکار و اجرای مفاد قرارداد کمک کنند که نعمت بزرگی برای بانک‌ها و فین‌تک‌ها خواهد بود. بانکها می‌توانند از بلاک‌چین برای مدیریت هویت یا تسویه سریع‌تر و مؤثرتر وام نسبت به روندهای قدیمی‌تر استفاده کنند. بلاک‌چین می‌تواند با ممکن کردن پرداخت‌های آنی برای نقل‌وانتقال‌های عظیم خارجی که در حالت عادی نهایی کردن آن‌ها روی کاغذ چند هفته زمان می‌برد، به ساده‌سازی امور مالی تجاری کمک می‌کند.

 

منبع:mobilepaymentstoday

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.