10 بانک موبایلی و دیجیتالی برتر دنیا

بانک‌های دیجیتالی را نباید با نئوبانک‌ها اشتباه گرفت. نئوبانک‌ها با همکاری بانک‌های سنتی، تجربه‌ای مبتنی بر موبایل ارائه می‌دهند اما هدف بانک‌های دیجیتالی آن است که به بانکی دارای مجوزهای کامل تبدیل شوند و تجربیات و مدل‌های قیمت‌گذاری بانکداری مبتنی بر داده خلق کنند.

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصر بانک؛در سال‌های 2015 و 2016 بانک‌های دیجیتالی جدیدی ظاهر شده‌اند. بانک‌های دیجیتالی متمرکز در حوزه دیجیتال مانند اتم، فیدور بنک، مونزو و استارلینگ رو به رشد هستند و سودآوری برخی از آنها نیز روندی صعودی دارد.

بنا بر اعلام KPMG، سود کلی بانک‌های دیجیتالی، 194 میلیون پوند افزایش داشته این در حالی است که سود پنج بانک برتر انگلیس (HSBC، Barclays Bank، Lloyds Bank، The Royal Bank of Scotland و شعبه بریتانیایی Santander) تقزیبا 5/6 میلیارد پوند کاهش داشته است. این مدعیان به واسطه شفافیت، تحلیل برتر داده‌ها، خدمات بانکی ارزان‌تر و مدل‌های کسب‌وکار ساده‌تر که برای آنها صرفه‌جویی مالی در پی دارد، خود را متمایز می‌نمایند.

بانک‌های دیجیتالی را نباید با نئوبانک‌ها یا همان بانک‌های موبایلی اشتباه گرفت. نئوبانک‌ها با همکاری بانک‌های سنتی، تجربه‌ بانکداری مبتنی بر موبایل ارائه می‌دهند اما هدف بانک‌های دیجیتالی آن است که به بانکی دارای مجوزهای کامل تبدیل شوند و تجربیات و مدل‌های قیمت‌گذاری بانکداری مبتنی بر داده خلق کنند. در ادامه به ده نئوبانک و بانک دیجیتالی برتر جهان نگاهی می‌اندازیم.

 بانک اتم (Atom Bank)

بانک اتم، یکی بانک دیجیتالی انگلیسی است که در سال 2014 توسط مترو بنک و آنتونی تامسون مشترکا تأسیس شد. این بانک در ژوئن 2015 از بانک ملی انگلیس مجوزهای کامل را دریافت کرد و در آوریل 2016 محدودیت‌های قانونی و صلاحیتی آن به طور کامل برداشته شد، سپس فعالیت خود را به طور کامل آغاز نمود. هدف اتم بانک ارائه خدمات بانکداری و پس‌انداز شخصی موبایلی و نیز بانکداری کسب‌وکار، وام و استقراض است. سرمایه اولیه این کسب‌وکار نوپا بیش از 166 میلیون دلار بود که آن را BBVA، Toscafund Asset Management، Anthemis Group و نظایر آنها تأمین کردند.

 مووِن (Moven)

بانک مووِن در سال 2011 توسط برت کینگ تأسیس شد و یک نئوبانک و در حوزه محصولات مستقیماً مرتبط با مشتری، با بانک CBW شراکت می‌کند. مووِن پلتفرمی فراهم می‌کند که در درجه اول موبایلی است و محصولات بانک را به تجربه نهایی مشتری مرتبط می‌نماید. اپلیکیشن موبایلی موون به همراه یک کارت بانکی و برچسب پرداخت غیر تماسی عرضه می‌شود. این اپلیکیشن گزارشی آنی از هزینه‌ها ارائه می‌دهد که هدف آن ترغیب مشتریان برای گرفتن تصمیمات هوشمندتر و صرفه‌جویی بیشتر است. این کسب‌وکار نوپا تاکنون 24 میلیون دلار بودجه تأمین کرده است.

 وی­‌بانک (WeBank)

وی­‌بانک شاخه بانکداری آنلاین غول چینی Tencent است که برترین بانک دیجیتال در چین است و از اوایل سال 2015 کار خود را آغاز کرده است. نام این بانک برگرفته از برنامه پیام‌رسان محبوب WeChat است. وی­‌بانک اولین بانک خصوصی بود که فعالیت آزمایشی خود را پس از صدور مجوز شش موسسه مشابه توسط مراجع در سال 2014، آغاز کرد. اوایل سال جاری وی‌­بانک طی یک دوره به رهبری شرکت سهام خصوصی Warburg Pincus بیش از 450 میلیون دلار بودجه خود را تأمین کرد. به گزارش وال‌استریت ژورنال، این معامله موجب شد ارزش این کسب‌وکار به بیش از 5 میلیارد دلار برسد.

 مای­‌بانک (MYbank)

مای­‌بانک در ژوئن 2015 فعالیت خود را آغاز کرد و واکنش علی‌بابا و شرکت وابسته آن یعنی Ant Financial به تأسیس وی­بنک بود. مای­‌بانک یک بانک دیجیتالی است که تجربه بانکداری کاملاً دیجیتالی فراهم می‌کند. این بانک دو سال پس از آن‌که علی‌بابا غول تجارت الکترونیک چین از صندوق ثروت خود به نام Yu’e’bao رونمایی نمود، آغاز به کار کرد. مای­‌بانک دومین بازیگر دیجیتال چین بود که موفق به کسب مجوز بانکداری شد.

سیمپل (Simple)

سیمپل که در ابتدا بنک­سیمپل نام داشت، یک نئو بانک آمریکایی است که در سال 2009 تأسیس شد و از شرکای Compass Bank و The Bancorp Bank در حوزه خدمات بانکداری محسوب می‌شود. سیمپل حساب‌های جاری تضمین شده توسط FDIC ارائه می‌دهد و عضو شبکه STAR برای دسترسی به حدود 55 هزار عابربانک بدون پرداخت هزینه اضافی است. BBVA در سال 2014 سیمپل را به مبلغ 117 میلیون دلار خریداری نمود تا توسعه بانکداری دیجیتال را سرعت بخشد.

 اِن 26 (Number26)

اِن 26 که در سال 2013 تأسیس شد و قبلاً نامبر 26 نام داشت یکی از بانک‌های دیجیتالی آلمان و هدف آن تحول در صنعت بانکداری سنتی است. اِن 26 در جولای 2016 مجوز بانکداری خود را دریافت و هم‌زمان از توسعه بستر مالی خود و نیز افزودن اولین محصول سرمایه‌گذاری بانکی رونمایی کرد. محصول N26 Invest برای مشتریان آلمانی با همکاری کسب‌وکار نوپای vaamo که در فرانکفورت مستقر است، عرضه شد. مشتریان می‌توانند از طریق N26 Invest برای قرار دادن پول خود  در سبد سرمایه بوسیله اپلیکیشن ان 26 استفاده نمایند. ان 26 تاکنون 50 میلیون دلار بودجه جمع‌آوری نموده است.

 بانک فیدور (Fidor Bank)

بانک فیدور در مونیخ و در سال 2009 فعالیت خود را آغاز کرد و یک بانک دیجیتالی آلمانی است که تنها در عرصه دیجیتال فعالیت و خدمات و راه‌حل‌های بانکداری خود را برای نسل دیجیتال عرضه می‌نماید. بانک فیدور در انگلیس و در سپتامبر 2015 آغاز به کار کرد و در ژانویه 2015 مجوز بانکداری در انگلیس را به دست آورد. بانک فیدور که در آلمان مجوز خود را به دست آورده به بیش از 120 هزار دارنده حساب و 350 هزار عضو رسمی جامعه خدمت‌رسانی می‌کند. فیدور در سال 2014 یکی از نخستین بانک‌هایی بود که از پروتکل پرداخت اینترنتی Ripple استفاده کرد. Groupe BPCE دومین گروه بانکداری و مالیه فرانسه در جولای 2016 این بانک را خریداری نمود.

 بانک استارلینگ (Starling Bank)

استارلینگ که شعباتی در لندن دارد تنها بانک دیجیتالی دارای مجوز در حوزه موبایل در این شهر است که مدیر عملیات بانک‌های متحد ایرلند در سال 2014 آن را خریداری نمود. استارلینگ در جولای 2016 مجوز بانکداری خود را از مرجع فعالیت مالی دریافت کرد. استارلینگ بر ارائه گلچینی محدود از خدمات حول حساب‌های جاری تمرکز کرده است. اپلیکیشن این بانک برای مدیریت هوشمندتر پول و نظارت آنی هشدار می‌دهد. این کسب‌وکار تاکنون 70 میلیون دلار بودجه دریافت کرده است.

 مونزو (Monzo Bank)

بانک مونزو که قبلاً موندو نام داشت، در سال 2015 و توسط تام بلامفیلد و در پی خروج او از بانک رقیب استارلینگ تأسیس شد. مونزو یک بانک دیجیتالی و مستقر در انگلیس است که به واسطه شکست رکورد سریع‌ترین کمپین جمع‌سپاری مالی در تاریخ و گردآوری یک‌میلیون پوند ظرف 96 ثانیه از طریق بستر سرمایه‌گذاری Crowdcube شناخته می‌شود. مونزو در ماه اوت مجوز کامل بانکداری به همراه چند محدودیت را دریافت نمود.

بانک تندِم (Tandem Bank)

بانک تندِم در سال 2013 تأسیس شد و شهرت آن به واسطه آن است که دومین بانک دیجیتالی است که در انگلیس و در دسامبر 2015 مجوز بانکداری دریافت نمود. این شرکت قصد دارد خدمات دیجیتال از جمله حساب‌های جاری، کارت‌های اعتباری و وام را از طریق اپلیکیشن موبایلی و وب‌سایت خود عرضه کند. گفته می‌شود این بانک 65 میلیارد دلار ارزش دارد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.