نگرانی صنعت بانکداری از تمایل شرکت‌های فناوری به فین‌تک

ارائه خدمات پرداخت توسط شرکت‌های فناوری، درگاه استفاده گسترده‌تر از این خدمت است و این مدلی است که دیگر شرکت‌های فناوری آن را دنبال می‌کنند.

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصر بانک؛مدیران بانکی از زمان ظهور فین‌تک همواره نگران این موضوع بوده‌اند که چگونه و چه زمانی شرکت‌های بزرگ فناوری به صنعت بانکداری و پرداخت روی می‌آورند. تیم کوک مدیرعامل اپل طی نطق فصلی زودهنگام خود به پیشرفت این شرکت برای رسیدن به جایگاه  یک سرویس دهنده فین‌تک اشاره کرد و گفت: تراکنش‌های اپل‌پی نسبت به یک سال پیش سه برابر شده و از سطح یک میلیارد فراتر رفته است. کوک گفت این رقم بیش از اسکوئر بوده و از طریق پی‌پال، تراکنش‌های موبایلی بیشتر شده است.

 

نگرانی مدیران مالی این است که پرداخت‌ها آغاز ماجرا هستند. علی‌بابا ادغام شده و Ant Financial به عنوان غول فین‌تکی از حوزه پرداخت‌ها وارد مدیریت ثروت شده است. این شرکت چینی خدمات مشاوره‌ای در حوزه روباتیک ارائه می‌کند که از هوش مصنوعی بر مبنای فعالیت پرداخت برای توصیه در مورد سرمایه‌گذاری استفاده می‌نماید. بنابراین هسته ارائه خدمات پرداخت توسط شرکت‌های فناوری، شروعی برای استفاده گسترده‌تر از این خدمت خواهد شد و این مدلی است که دیگر شرکت‌های فناوری آن را دنبال می‌کنند.

 

یکی از روش‌هایی که بانک‌های آمریکایی برای حفظ خود به کار بسته‌اند از طریق سرویس انتقال پول Zelle است که در مالکیت بزرگ‌ترین وام دهنده آمریکایی قرار دارد. این اپلیکیشن در ژوئن 2017 کار خود را آغاز کرد تا به بانک‌ها کمک کند با اپلیکیشن‌های پرداخت P2P مانند برنامه Venmo و Square’s Cash رقابت کنند. پیش‌بینی می‌شود Zelle که در برنامه‌های بانک‌های عضو نیز ادغام شده، امسال از حیث کاربر از Venmo پیشی بگیرد. این اپلیکیشن در آمریکا بیش از 73 درصد رشد خواهد داشت و تا انتهای سال به تعداد 4/27 میلیون کاربر می‌رسد و از Venmo با 9/22 میلیون کاربر و Square Cash با 5/9 میلیون کاربر پیشی می‌گیرد.

 

گوگل درعین‌حال سرویس گوگل‌پی را ادامه می‌دهد درحالی‌که واتساپ متعلق به فیس‌بوک قصد دارد از یک قابلیت پرداخت رونمایی کند. تلاش‌های فیس‌بوک در حوزه پرداخت در هند پیشرفت چشمگیری داشته و مقامات نحوه استفاده و انباشت داده‌های کاربر را صرف‌نظر از نقش این برنامه در توسعه اخبار جعلی بررسی می‌کنند. همچنین اندرویدپی و سامسونگ¬پی پتانسیل بهتری برای پیدا کردن جایگاه خود در بین کاربران دارند اما محققان و تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند اپل‌پی تا سال 2020 تعداد 227 میلیون کاربر خواهد داشت که بیش از کل کاربران اندرید و سامسونگ است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.