سایه استارت‌آپ‌ها بر سر الکامپ

بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک به نام «الکامپ 2018» روز گذشته آغاز به کار کرد. نمایشگاه الکامپ، یکی از رویداد‌های بزرگ تجاری در عرصه تولید کالا و خدمات صنایع الکترونیک و کامپیوتر کشور است که آخرین دستاوردهای این صنعت را عرضه می‌کند.

عصر بانک؛نمایشگاه امسال الکامپ در فضایی بالغ بر 27 هزار متر مربع در 18سالن در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپا می‌شود. به هر حال، همانند هر رویداد تجاری، الکامپ نیز به تعبیری میدان رقابت شرکت‌های مختلف حوزه ICT است. در نمایشگاه سال جاری تعداد شرکت‌هایی که حضور پیدا کردند، 535کشور که نزدیک به 96درصد آن شرکت‌های داخلی است. به نظر می‌سد حضور کمرنگ شرکت‌های خارجی در این نمایشگاه حاکی از آن بوده که این نمایشگاه نتوانسته در جلب رضایت شرکت‌های ICT بین‌المللی، به اندازه نمایشگاه‌هایی که در کشورهای همسایه برگزار می‌شود، موفق باشد. اگرچه برگزارکنندگان لیست بلندبالایی از حضور شرکت‌هایی از کشورهای آمریکا، آلمان، اسپانیا، ایرلند، دانمارک، چین، لتونی، لهستان، سنگاپور، مجارستان، مکزیک و کره جنوبی نام می‌برند، با این حال، تعداد نمایندگان این کشورها از 23شرکت تجاوز نمی‌کند و ظاهرا تعداد قابل توجهی از آنها شرکت‌های چینی هستند. یکی دیگر از نکات قابل توجه درباره نمایشگاه الکامپ 2018 حضور کمرنگ شرکت‌های سخت‌افزاری در بین حاضران در نمایشگاه بود که علت آن را بالا رفتن قیمت ارز می‌دانستند. فضای نمایشگاه الکامپ نشان می‌دهد دیگر این نمایشگاه تمرکز خود را روی استارت‌آپ‌ها گذاشته و به رغم اینکه تنها جذابیت آن حضور استارت‌آپ‌های کوچک و تازه‌کار است اما استارت‌آپ‌های بزرگ و شناخته شده ایران از آن استقبال نکرده‌اند.

 
 تمرکز اصلی این نمایشگاه روی استارت‌آپ‌ها و در کنار آن صنعت بازی و فناوری‌های نوین حوزه ICT است. به‌طوری که فضای فیزیکی بخش الکام استارز که به این کسب و کارهای نوپا تعلق دارد، افزایش چشمگیری داشته و به گفته مجریان و غرفه‌داران متراژ غرفه‌های استارت‌آپی 108 درصد و تعداد غرفه‌ها 35 درصد افزایش یافته است. در کنار الکام استارز، یکی دیگر از بخش‌های قابل توجه نمایشگاه، الکام گیمز است که 31 بازی‌ساز در فضایی به وسعت 650 متر مربع گردهم آمده‌اند تا فعالان این بخش نیز کسب و کار خود را از طریق الکامپ توسعه دهند. همچنین برای نخستین بار به این رویداد یک سالن اختصاص داده شده و در آن مباحث مربوط به آینده فناوری معرفی می‌شود. در نهایت یکی دیگر از دستاوردهای جدید اجرای این نمایشگاه برگزاری رویداد الکام‌تاکز است که در جریان آن، صاحب‌نظران فناوری اطلاعات در قالب سخنرانی‌ و پانل، به بحث و گفت‌وگو درباره مباحث روز ICT می‌پردازند. الکام استارز، الکام گیمز و الکام ترندز در سالن‌های 8، 9، 10، 11 و 27 در فضایی بیش از7500 مترمربع میزبان بازدیدکنندگان است.
 
 
الکام‌ها
 
الکام استارز، بخش ویژه استارت‌آپ‌ها در بیست‌وچهارمین نمایشگاه الکامپ است که سال به سال با توجه به شناخته‌تر شدن صنعت استارت‌آپ‌ها بیش از پیش در کانون توجه برگزارکنندگان و بازدیدکنندگان نمایشگاه الکامپ 2018 قرار گرفته است. در الکام استارز، 424 استارت‌آپ، در قالب 192 کانتر و 232 غرفه در 5 سالن نمایشگاه حضور دارند. متراژ اختصاص یافته به استارت‌آپ‌ها نیز از 3183 متر مربع به 6600 متر مربع افزایش یافته است.  به نظر می‌رسد، توسعه بخش الکام استارز یک بازی برد- برد برای هر دو طرف مجریان نمایشگاه و صاحبان کسب وکارهای نوپا بوده، چرا که در کنار افزایش این فضا، استارت‌آپ‌ها نیز به دنبال اجاره غرفه‌های بزرگ‌تر و طراحی حرفه‌ای‌تر آنها بوده‌اند. به گفته مجریان این بخش نمایشگاه، الکام‌استارز چهار سال پیش کار خود را با حضور 60 استارت‌آپ آغاز کرده که در آن زمان، بخشی از انتهای سالن 18 به‌صورت رایگان به استارت‌آپ‌ها اختصاص داده شده بود.
 
 
اما استقبال از این بخش به حدی بود که در سال بعدی، تعداد استارت‌آپ‌ها به دو برابر رسید و یک سالن کامل در اختیار الکام‌استارز قرار گرفت. تعداد استارت‌آپ‌های غرفه‌دار سال گذشته 99 مجموعه بود که امسال به 232 رسیده است. در حال حاضر که این رویداد با حضور 430 تیم استارت‌آپی در سالن‌های 8 و 9، 10 و 11 و بخشی از سالن 27 برگزار می‌شود؛ حاکی از بلوغ فضای استارت‌آپی کشور است. سالن 27 به الکام ترندز اختصاص دارد و استارت‌آپ‌هایی که حوزه فعالیت‌شان به محورهای این بخش و فناوری‌های آینده نزدیک‌تر بود، در سالن 27 جانمایی شده‌اند. در واقع، امسال برای اولین بار در نمایشگاه الکامپ، سالن مستقلی برای بخش الکام‌ترندز در نظر گرفته شده است تا شرکت‌های فعال در لبه تکنولوژی، بتوانند به معرفی روند تحول فناوری در سال‌های آینده بپردازند. شش محور اصلی هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، بلاک چین و رمز ارزها، رایانش ابری، پردازش موازی، ابرپردازشگرها و اینترنت اشیا برای بخش الکام‌ترندز در نظر گرفته شده است و براساس آخرین آمار، 28 شرکت در این سالن در بخش الکام‌ترندز حضور دارند.
 
 
علاوه بر استارت‌آپ‌هایی که در نمایشگاه الکامپ سال جاری حضور دارند، 50 شرکت و سازمان دیگر شامل صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شتاب‌دهنده‌ها، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری نیز به‌عنوان تکمیل‌کننده چرخه زیست بوم استارت‌آپ‌ها در سالن الکام‌استارز حضور دارند. در کنار الکام استارز، یکی دیگر از بخش‌های قابل توجه و پرطرفدار نمایشگاه الکامپ 2018، رویداد الکام‌گیمز است که به صنعت بازی‌های رایانه‌ای و موبایلی اختصاص دارد و فرصتی برای معرفی بازی‌های جدید داخلی به شمار می‌رود. الکام‌گیمز با حضور 31 بازی‌ساز، در فضایی به وسعت 650 متر مربع، در سالن 10 و 11 بیست و چهارمین دوره نمایشگاه الکامپ برپا می‌شود.
 
 
در حاشیه
 
محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم افتتاح بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی الکامپ 2018 از رونمایی لایحه صیانت از داده‌ها و اطلاعات شخصی کاربران و کسب و کارهای نوپا در راستای اجرای لایحه حقوق شهروندی خبر داد و گفت: این لایحه که یکی از وعده‌های دولت در جهت حفظ حقوق شهروندی کسب و کارها و توسعه نظام اعتماد عمومی برای کاربران است، تنها مختص پیام‌رسان‌ها نبوده و تمامی کسب و کارهای نوپای حوزه فناوری اطلاعات را شامل می‌شود. وی افزود: لایحه صیانت از داده‌های شخصی، پیش از این تدوین و یک بار نیز به شور عمومی گذاشته شد و پس از انجام اصلاحات مربوطه به‌عنوان گام مهمی برای توسعه کسب و کارهای نوپا رونمایی می‌شود.
 
 
وزیر ارتباطات در نشست خبری که در حاشیه این نمایشگاه برگزار شد، با اشاره به لایحه مذکور اعلام کرد: در حال حاضر شرکت‌های مختلفی شکل گرفته‌اند که اطلاعات مشترکان را نزد خود نگهداری می‌کنند. اساس توسعه کسب و کارهای دیجیتال و اقتصاد دیجیتال بر نحوه صیانت از داده‌های شخصی است و با چالش تعهد شرکت‌ها به نگهداری از اطلاعات مردم مواجهیم. به این ترتیب باید چارچوب‌هایی برای رسیدگی به موضوعات حریم شخصی در کشور تعیین شود. همان‌طور که اخیرا نیز اتحادیه اروپا با انتشار قوانینی تمامی کشورهایی را که متقاضی ارائه خدمات به شهروندان اروپایی هستند ملزم به رعایت مقرراتی در این زمینه کرده است. همچنین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این نشست خبری از ارسال لایحه صیانت از داده‌های شخصی پس از رونمایی به هیات دولت خبر داد.
 
 
/دنیای اقتصاد
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.