تاپ به آپ می‌رسد؟

در ایران اپلیکیشن‌هایی متولد شده‌اند که قرار است همه نیازهای شما را رفع کنند. این از فرهنگ جاری مردم برگرفته می‌شود که عادت دارند آماده‌ترین شکل خدمات را استفاده کنند و درنهایت اپلیکیشن‌هایی می‌مانند که این نیاز را مرتفع کنند.

عصر بانک؛تجارت الکترونیک پارسیان از شرکت‌های شناخته شده ارائه دهنده خدمات پرداخت الکترونیک کشور است که اتفاقاً در نمایشگاه‌های مختلف از جمله بیست و چهارمین نمایشگاه الکامپ حضور فعالی دارد. بیشتر مردم این شرکت را با اپلکیشین پراخت تاپ می‌شناسند. به همین بهانه و برای آشنایی بیشتر با خدمات جدید تاپ در نمایشگاه الکامپ، با حمیدرضا محمدی، مدیرعامل اپلیکیشن پرداخت تاپ گفتگو کردیم:

 

محمدی در شروع صحبت‌اش با مقایسه اپلیکیش‌های مطرح پرداخت گفت: به‌طور قطع می‌توانم بگویم اپلیکیشن تاپ، دوم اپلیکیشن بازار است. بعد از ما 780 و  پات قرار دارد. در این حوزه رقیب اصلی ما به خاطر سابقه time to market و توان مالی بالا در حوزه تبلیغات، آپ است.

وی در ادامه گفت: با بخشنامه‌ای که اخیراً  بانک مرکزی صادر کرده، کارمزد تراکنش‌های USSD از بانک عامل اساساً کسر نمی‌شود و به نظر می‌رسد در آینده نزدیک که منطق اقتصادی کار با USSD دچار خدشه شود، میزان تمرکز شرکت‌ها برای تبلیغ این خدمت کم می‌شود. درنتیجه کاربران و شرکت‌ها به سمت اپلیکیشن می‌روند. بنابراین پس از این بخشنامه، شرایط رقابت برابر ایجاد می‌شود. چون USSD سهولت استفاده‌ای داشت که اپلیکیشن نمی‌توانست با آن رقابت کند اما وقتی شرایط رقابت بین اپلیکیشن با اپلیکیشن مهیا شود، بازار تغییر می‌کند.

مدیرعامل تاپ درباره مزیت رقابتی اپلیکیشن‌های پرداخت گفت: در رابطه با مزیت رقابتی باید تأکید کنم از این پس رقابت در عرصه سرویس است. اولاً سرعت ارائه سرویس‌ها که چه شرکتی سرویس را زودتر ارائه می‌دهد و دوم اینکه چه شرکتی تبلیغات بیشتری می‌کند. واقعیت این است که مردم از اپلیکیشن‌هایی استفاده می‌کنند که تبلیغات آن‌ها را می‌بینند. پس بازار رقابتی به شرکت‌هایی که توان تبلیغاتی و بودجه مالی خوبی دارند، محدود می‌شود.

 

تا به امروز استراتژی آپ، بالا بردن بودجه تبلیغاتی بوده است. در حوزه USSD این اتفاق افتاده و از هر فردی بپرسید دو تا کد USSD یعنی 733 و 780 را به شما معرفی می‌کند یعنی همان‌هایی که هزینه بالای تبلیغاتی دادند و ماندند. در اپلیکیشن هم دقیقاً همین اتفاق می‌افتد و کسانی می‌مانند که می‌توانند هزینه تبلیغاتی را پوشش دهند. بنابراین ما سعی می‌کنیم از این طریق، اپلیکیشن تاپ را فراگیر کنیم.

محمدی درباره سرویس‌های جدید اپلیکیشن تاپ گفت: از مزیت‌های اپلیکیشن تاپ این است که به‌زودی سرویس بیمه را روی تاپ بالا می‌آوریم که نسبت به آن چیزی که  آپ دارد متمایز است. درواقع تنوع انتخاب ایجاد کرده‌ایم و شما می‌توانید از 21 شرکت بیمه انتخاب کنید. رشته‌های بیمه متنوع است و حتی برخی رشته‌های بیمه انحصاری تاپ است. همچنین بین اپلیکیشن‌های پرداخت صرفاً ما در حوزه ارائه بلیت اتوبوس کار می‌کنیم. سرویس ارائه بلیت قطار تاپ نیز مشابه آپ است. خدمات پرواز تاپ نیز برای تهیه بلیت است اما مسیرها و شرکت‌ها بسیار متنوع هستند. ما با یکی از عمده تأمین‌کنندگان سرویس‌های پرواز در ایران کار می‌کنیم و به‌زودی کاربران می‌توانند از طریق تاپ از نزدیک به 500  شرکت هواپیمایی داخلی و خارجی خدمات دریافت کنند. همچنین تا کمتر از یک ماه دیگر سرویس هتل‌ها را روی تاپ پیاده می‌کنیم و نزدیک به 7 هزار و 500 هتل داخلی و خارجی روی اپلیکیشن تاپ قرار می‌گیرند. یکی از مزیت‌های اصلی ما ارائه سرویس‌های بانکی است و موبایل بانک پارسیان در تاپ قرار می‌گیرند و برای اولین بار سرویس‎های بانکی و سرویس‌های پرداخت درهم ادغام می‌شوند.

 

وی خاطرنشان کرد: ما سعی می‌کنیم سرویسی ارائه کنیم که با هزینه تبلیغاتی کمتر نتیجه بهتری بگیریم.در بازار ایران در حوزه اپلیکیشن‌ها اتفاقات جالبی رخ داده که مختص ایران است، مثلاً مگااپلیکیشن‌ها در حال تولد هستند و تجربه خدمات پرداخت USSD که در ایران تجربه کردیم شاید در هیچ جای دنیا اتفاق نیفتد. در ایران اپلیکیشن‌هایی متولد شده‌اند که قرار است همه نیازهای شما را رفع کنند. این از فرهنگ جاری مردم برگرفته می‌شود که عادت دارند آماده‌ترین شکل خدمات را استفاده کنند و درنهایت اپلیکیشن‌هایی می‌مانند که این نیاز را مرتفع کنند.

محمدی درباره کیف پول تاپ نیز گفت: یکی از سرویس‌هایی که تا یک ماه دیگر روی تاپ راه‌اندازی می‌شود کیف پول است. ما با استارتاپی تحت عنوان پیگیر که یک کیف پول الکترونیکی برای پرداخت‌های خُرد است همکاری داریم. کیف پول تاپ در چند استان به‌صورت آزمایشی اجرا شده است. ما به‌زودی روی تاپ از زیرساخت پیگیر استفاده می‌کنیم و همه کاربران تاپ می‌توانند از کیف پول مبتنی بر QRکد در حمل‌ونقل شهری و خرید از فروشگاه استفاده کنند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.