هدیه پوتین به ترامپ ابزار جاسوسی است؟

هفته گذشته، رئیس‌جمهوری روسیه، ولادیمیر پوتین به‌عنوان یک یادگاری از جام جهانی، یک توپ فوتبال به دونالد ترامپ هدیه کرد که موجی از حساسیت‌ها و هشدارها را برانگیخت. بسیاری مشکوکند که این توپ فوتبال ممکن است به ابزار جاسوسی مجهز باشد.

عصر بانک؛سناتور حزب جمهوری‌خواه آمریکا- لیندسی گراهام- حتی در توییتی اعلام کرد: «من توپ هدیه را بررسی کردم تا ببینم آیا دستگاه شنودی در آن تعبیه شده یا نه. هرگز اجازه نخواهیم داد این توپ وارد کاخ سفید شود!» البته ظاهرا شک مقامات آمریکایی به این توپ نیز چندان بی‌دلیل نیست. بررسی‌های انجام شده روی توپ نشان می‌دهد که یک تراشه با آنتن کوچکی داخل آن نصب شده که می‌تواند اطلاعاتی را به گوشی‌های موجود در اطراف آن ارسال کند. اما این تراشه ظاهرا تنها یک نوع قابلیت تبلیغاتی شرکت آدیداس بوده است. اطلاعات دریافتی از عکاسانی که در کنفرانس خبری در هلسینکی حضور داشتند-جایی که پوتین توپ هدیه را به ترامپ داد- تصویری از یک لوگوی تبلیغاتی برای تکنولوژی near-field communication را نشان می‌دهد. طبق اطلاعات اشاره شده در وب‌سایت آدیداس، این تراشه NFC هنگام ساخت توپ‌، داخل آن و زیر لوگوی مربوطه تعبیه شده که شباهتی با آیکون سیگنال وای فای دارد.

 

این تراشه به طرفداران این امکان را می‌دهد تا بتوانند به ویدئوهای بازیکن، تنها با نزدیک کردن گوشی خود به توپ دسترسی داشته باشند. از این قابلیت در جام جهانی 2018 نیز استفاده شد که امتیاز استفاده از آن در وب‌سایت آدیداس با قیمت 165 دلار به فروش می‌رسید. آدیداس فعلا نظری در مورد امکان هک شدن این تراشه از سوی روس‌ها اعلام نکرده اما نشانه‌های دیگری نیز برای احتمال تعبیه ابزار جاسوسی در این توپ به دست نیامده است. طبق اطلاعاتی که در وب سایت آدیداس درباره این محصول آمده، این تراشه قابل دستکاری نیست: «امکان ندارد کسی بتواند این تراشه را بردارد یا پارامترهای برنامه‌نویسی آن را تغییر دهد.»

 

لوگویی که روی توپ قرار گرفته نیز اشاره به وجود این تراشه داخل آن دارد. از روی عکس‌ها نیز نمی‌توان تشخیص داد که آیا این تراشه از داخل توپ حذف شده و با ابزار شنود جاسوسی تعویض شده یا خیر. سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید در ایمیلی اعلام کرد: «پروسه بررسی محافظتی که روی توپ انجام گرفت، برای تمام هدیه‌های دریافتی کاخ سفید انجام می‌شود. در مورد جزئیات این پروسه، نمی‌توان اطلاعات بیشتری عنوان کرد.» تکنولوژی موجود داخل این تراشه، دقیقا مشابه تکنولوژی برخی دستگاه‌های مخصوص پرداخت بدون تماس پول است مانند Apple Pay و Google Pay. طبق گفته برخی از تحلیلگران و متخصصان، امکان استفاده از این تکنولوژی به‌عنوان یک وسیله جاسوسی، پروسه پیچیده‌ای دارد و بعید به نظر می‌رسد که روی یک توپ معمولی بتوان چنین هکی را اعمال کرد.

 

/دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.