رقابت سهام بانک صادرات با شاخص کل در بازدهی

سهم بانک صادرات با نماد "وبصادر" توانست از ابتدای سال تاکنون بازده 26 درصدی را نصیب سرمایه گذاران خود کند. این سهم در پنجم فروردین سال جاری در قیمت 602 ریال معامله شد که با توجه به معامله سهم در بیستمین روز تیر ماه در قیمت 762 ریال، رشد قیمت 26 درصدی قیمت را تجربه کرده است این در حالی است که شاخص کل در مدت یاد شده فقط 13 درصد رشد داشته است.

عصر بانک؛ بررسی شاخص صنعت نشان می دهد که شاخص صنعت در همین مدت 17 درصد رشد داشته است.اما شاخص صنعت بانکداری در مدت یاد شده تقریبا بدون تغییر بوده است و رشدی را ثبت نکرده است. بنابراین “وبصادر” در روند قیمتی خود بیشتر از شاخص کل پیروی کرده است تا شاخص صنعت بانکداری .

 

این موضوع را بررسی تکنیکی روند قیمتی سهم نیز تصریح می کند.

 

همراهی “وبصادر” با شاخص کل

با توجه به بررسی روند شاخص گروه و روند حرکتی سهم شاهد هستیم، سهم از اواسط سال 2015 روند خود را اندکی از گروه جدا کرده و رشدی بیش از رشد شاخص گروه را تجربه کرده است ضمن اینکه در اصلاح نیز مقاومت بیشتری را نشان داده است.

در بررسی روند “وبصادر” با شاخص کل شاهد همگرایی زیبایی در روند هستیم و این رخداد نشان می دهد نماد “وبصادر” بیش از آنکه با شاخص گروه خود همراه باشد، با شاخص کل در رشدهای همراهی می کند.

 

خریداران عمده  سهم

بهبود عملکرد سهم وبصادر و بازگشایی آن سبب شده تا حقوقی های بازار بسمت این نماد جلب شوند بطوریکه  بررسی ها نشان می دهد خرید حقوقی ها در سه ماه اخیر چندین برابر حقیقی ها بوده است.

میانگین خرید حقوقی ها در این سهم در سه ماه گذشته 41 میلیارد و 37 میلیون سهم ثبت شده در حالیکه میانگین خرید حقیقی ها 3میلیارد و 328 میلیون سهم بوده است.  اما در فروش حقوقی ها چندان پیشتاز نبوده اند و فقط 29 میلیارد سهم فروخته اند در حالیکه میانگین فروش حقیقی ها در سه ماه اخیر 15.5 میلیارد سهم ثبت شده است.

 

بررسی صورت‌های مالی بانک صادرات

 

بانک صادرات پیش بینی سود خالص خود را برای سال مالی 96 از مبلغ  45،568میلیارد ریال زیان به مبلغ 36،242میلیارد ریال زیان کاهش داد و بر اساس آن پیش بینی زیان هر سهم از مبلغ 788 ریال به مبلغ 627 ریال زیان کاهش یافت.

این اتفاق خوبی برای سهم محصوب می شود و نشان می دهد بانک در حال حرکت بسمت تعادل در روند درامد های مشاع است.

1-علت اصلی و عمده تغییر در پیش بینی درآمد هر سهم برای سال 1396، تحقق مبلغ 347ر151 میلیارد ریال درآمد تسهیلات اعطایی و سپرده گذاری و در نتیجه مثبت شدن خالص درآمد تسهیلات و سپرده گذاری پس از کسر هزینه سود سپرده‌هاست.

2- بانک صادرات درامد تسهیلات اعطایی و سپرده گذاری خود را از مبلغ 138،509میلیارد ریال به مبلغ 151،347میلیارد ریال افزایش داد و این در حالی بود که هزینه سود تغییر چندانی نداشت و در پیش بینی جدید با اندکی تغییر مبلغ 141،860 میلیارد ریال براورد شد و همین موضوع سبب شد تا خالص درامد تسهیلات و سپرده گذاری مثبت شود.

3- از طرف دیگر خالص سود سرمایه گذاری های بانک صادرات  نیز با  46 درصد رشد مبلغ 4،835میلیارد ریال براورد شده است.

4-خالص سود مبادلات و معاملات ارزی بانک صادرات نیز از مبلغ 8،710میلیارد ریال به مبلغ 9،110میلیارد ریال افزایش یافته است.

5-همه این عوامل در کنار رشد سایر درامدهای عملیاتی سبب شد تا درامد عملیاتی بانک  از مبلغ 20،218 میلیارد ریال به مبلغ 24،821میلیارد ریال افزایش یابد.

6- این در حالی است که بررسی صورتهای مالی شرکت نشان می دهد بانک صادرات در هزینه های خود محافظه کارانه عمل نکرده و هزینه مطالبات مشکوک الوصول خود را نیز از مبلغ 3،676میلیارد ریال به مبلغ 14،738میلیارد ریال افزایش داده است ولی با وجود رشد هزینه ها، بدلیل بهبود درامدهای مشاع، بانک صادرات توانست پیش بینی زیان خود را کاهش دهد.

بررسی روند قیمتی “وبصادر” بعد از بازگشایی نماد

“وبصادر” با واکنش به حمایت فیبوناچی در محدوده 480 ریال و آرایش MACD  که واگرایی را نشان می دهد، با افزایش تقاضا روبرو شده و رشد مناسبی را پس از بازگشایی به خود دیده است.

روند کنونی سهم قرارگیری در محدوده مقاومتی ساده و مقاومت فیبوناچی در تراز 50 الی 38 درصد برابر با قیمت 750 الی 800 ریال را نشان می دهد و این رخداد موجب کاسته شدن از قدرت تقاضا و رشد قیمتی در سهم شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.