از +TSB تا +CSB توسن

در سالهای اخیر رویکرد جدیدی در شرکت توسن شکل گرفته و پروژه‌های جدیدی مثل پروژه صنعت و معدن و پروژه پست‌بانک در این شرکت اجرایی شده است که ماهیت متفاوت و مدرنی دارند.

عصر بانک؛ در پروژه‌های جدید توسن زیرساخت‌های مدرنی ارائه شده و نسخه‌های جدیدی از سامانه‌ها استفاده شده است. به همین بهانه و برای آشنایی بیشتر با آخرین پروژه‌های توسن با مجید عبداله خانی، گفتگو کردیم.

مجید عبداله خانی، از سال گذشته با سمت مدیر فروش و امور قراردادهای توسن مشغول به فعالیت است. او از سال 86 به‌عنوان توسعه‌دهنده در بخش تسهیلات وارد توسن شد. به گفته او آن زمان شروع دورانی طلایی در توسن بود و اتفاقات خوبی هم در بخش تولید و هم بخش توسعه، در توسن دیده می‌شد.

مجید عبداله خانی بعد از دو سال سرپرست گروه تسهیلات و بعد از مدتی مدیر سیستم تسهیلات و فریم ورک شد. بعدها هم که تولید سامانه‌های جدیدتر مثل تولید زیرساخت مدیریت فرایندهای کسب‌وکارهای بانکی و نسخه جدید تسهیلات، در توسن شروع شد، او مدیر تولید بود.

سخت‌ترین و شیرین‌ترین پروژه

مدیر فروش و امور قراردادهای توسن درباره ماندگارترین لحظات کاری‌اش در توسن گفت: ورود بنده به توسن با پروژه بانک پارسیان همزمان شد؛ فضای پروژه و همدلی و یکپارچگی توسن برای من خیلی جذاب بود و حضور دکتر فاطمی در میدان اجرایی، به‌عنوان بنیان‌گذار و رهبر شرکت انرژی خوبی به مجموعه می‌داد. سخت‌ترین و پیچیده ترین پروژه، پروژه صنعت و معدن بود که تولید سیستم تسهیلات توسعه ای بر بستر فرایند و استقرار و جلب رضایت مشتری ، چالش های پیش روی ما بود . این بانک کسب‌وکار متفاوتی دارد و بزرگ‌ترین بانک توسعه‌ای ایران است.

این پروژه چالش‌های خاصی داشت و ما هم حوزه‌های جدید فنی و معماری را تجربه می‌کردیم. در تمام این سال‌ها در توسن هرگز ایده‌ای یا حرف جدیدی مطرح نشده که مدیریت از آن حمایت نکند، در پروژه صنعت و معدن هم همین‌طور بود. مجموعه مدیریت به بنده و تیم ما  اعتماد کرد و این فضا را در اختیار ما قرار دادند.

ما در آن زمان، سیستم جدید تسهیلات و اعتبارات را برای پشتیبانی از نظام پیچیده زنجیره کسب  و کار شامل پذیرش ، ارزیابی و نظارت و وصول مطالبات و دعاوی و تملیک را تولید می‌کردیم . سامانه‌ای که با روشهای معمول تولید زمان زیادی نیاز داشت که از زمان در دسترس ما برای این پروژه بسیار بیشتر بود اما ما آن را در کمتر از یک سال با کوشش شبانه‌روزی یک گروه بیست نفره و با بهره مندی از شیوه های نوین و طراحی و معماری جدید،  با اتحاد به ثمر رساندیم.

شاید بهترین لحظه در این سالها برای ما، سال گذشته بود که در جشنواره دکتر نوربخش و نیز در رویداد تحول دیجیتال دانشگاه تهران، برای محصول زیرساخت بانکداری باز جایزه گرفتیم. بعد از آن نیز اتفاق ویژه‌ای افتاد و من از دست مدیرعامل جناب آقای روح الله فاطمی ، هدیه با ارزشی تحت عنوان شوالیه توسن گرفتم. این لحظه برای من بسیار خاص بود. همه این‌ها سال 96 را به سالی خاطره‌انگیز برای من تبدیل کرد.»

 پروژه‌های جدید توسن

عبداله خانی درباره آخرین راهکارها و محصولات توسن گفت: در برنامه استراتژیک توسن که به همت همکاران معاونت امور مشتریان ،  طرح و برنامه ،  توسعه محصول و خدمت و پشتیبانی تدوین شده ، سرفصل اقدامات همه معاونت ها برای نیل به اهداف استراتژیک ، مشخص شده است.

در همه حوزه ها از توسعه بازار های داخلی ، ارتقا سطح خدمات در مشتریان فعلی تا صادرات خدمات و محصولات و حوزه‌های B2B و B2C ، در این برنامه به دقت بررسی و هدف گذاری شده است.

به عنوان مثال ما قصد داریم به بانک‌ها و مشتریان‌مان ، برای ادغام و اتصال سیستماتیک با سامانه‌های بزرگ مانند بیمه و بورس ، سامانه‌های ستادی ، سیستم های دولتی و نظارتی یا شرکای استراتژیک خود ،  خدمت رسانی کنیم تا علاوه بر خلق ارزش افزوده از طریق طراحی محصولات مشترک ، هزینه دسترسی به خدمات بانکی را برای مشتریان و سازمانها کاهش دهند و با ارائه زیر ساخت های بانکداری باز و دیجیتال ، بانک را برای تولید مستقل از توسن توانمند کنیم .در این مسیر در بخش B2C سامانه اعتبار سنجی توانم  و پیمان را عملیاتی کردیم که می تواند منشاء تحول ، سهولت و شفافیت در کسب و کار باشد .

وی در ادامه بیان کرد : در حوزه بازار بین‌الملل، قرارداد استقرار Core banking  در بانک ملت سئول را منعقد کردیم و پروژه هایی در خاور میانه، شرق آسیا  و آفریقا را در دست بررسی و اقدام داریم . در حوزه سرویس‌های ارزش‌افزوده ،  یک خط جدید کسب‌ وکار ایجاد کردیم و قصد داریم با ایجاد ادغام سیستماتیک با سیستم های خارج از محدوده Core banking که مورد نیاز بانک ها نیز هستند ، خدمات جدید  و یکپارچه به مشتریانمان ارائه کنیم . زیرساخت‌های خدمات امنیت یکپارچه و مانیتورینگ هوشمند و سامانه‌های ستادی از اهم این موارد هستند و یا با سامانه های احراز هویت بیومتریک مشتری و کاربر ، تصمیم داریم امنیت ارائه خدمات را در بانک‌ها افزایش دهیم.

پلتفرم +TSB چیست؟

عبداله خانی درباره +TSB گفت: هسته اولیه +TSB با محصول BPMS ما آغاز شد. ما در سال 91 بحث تحقیق و توسعه در مورد یک سیستم مدیریت فرایندهای کسب‌وکار بانکی را آغاز کردیم. BPMS محصول جدیدی نیست و نمونه‌های زیادی در بازار دارد اما حوزه بانکی حوزه‌ای است که ویژگی‌ها و پارامترهای خاصی دارد.

ایجاد یک سیستم منعطف مدیریت فرایندهای کسب‌ وکار ، یکپارچه با Core Banking در سطح واسط کاربری ، سرویس و دیتا و با این هدف که بانک بتواند بر روی این سامانه ، فرایندهای کسب‌وکار خود را با درگیر کردن عامل انسانی به‌عنوان کاربر یا مشتری ، با سایر سامانه‌ها از طریق سرویس‌های بانکی ، با سامانه‌های خارج از اکوسیستم بانکی، مثل سامانه‌های استعلام و نظارتی، بدون وابستگی به توسن تولید ، بارگزاری ، تست و اجرا کند ، چالش پیش رو و هدف استراتژیک توسن در پروژه سامانه مدیریت فرایند کسب‌وکارهای بانکی بود.

وی ادامه داد: به تدریج سامانه‌ها و سیستم های موجود از مشتریان و سپرده ها تا تسهیلات  و ارزی  و GL ، زیر ساخت ارائه سرویس های داخلی را اصلاح شدند تا سرویس های متناسب و Atomic برای بکارگیری در فرایند ها ارائه شوند که در نهایت منجر به ایجاد توان و پتانسیل قابل توجهی برای تولید محصولات فرایندی جدید شد و با امکانات موجود ،  زمان طراحی ، بارگزاری و استفاده از محصول در شعبه  ، بسیار پایین آمد . شایان ذکر است که استفاده از این محصولات بدون نیاز به تغییر نسخه شعبه است .

مدیر فروش توسن در ادامه شرح داد: اخیراً رویکرد جدیدی تحت عنوان پلتفرم به‌عنوان خدمت (Platform as a Service) در توسن ارائه کردیم. پیش از این ، فرایندهای کسب وکاری که در بانک به صورت مستقل یا با کمک توسن بر روی پلتفرم طراحی می‌شد، از طریق شعبه قابل فراخوانی بود و شعبه می‌توانست این فرایندها را اجرا کند و هر کاربری در شعبه کارتابل خود را داشت که متناسب با فرایند اجرا شده تسک مرتبط برای او اجرا می‌شد.

هدف سامانه +TSB ارائه قابلیت (Process as a Service) است. درواقع ما بخش دیگری به این سامانه اضافه کردیم که بانک می‌تواند دسترسی به اجرای فرایندها و دریافت تسک ها را از طریق وب‌سرویس در اختیار داشته باشد. این زیر ساخت ظرفیت بسیار بزرگی ایجاد می‌کند به جهت اینکه API های که طراحی شده، عمومی است و درنتیجه نیاز به تغییر در زمان افزودن فرایندهای کسب‌وکارهای جدید ندارد. در گذشته برای ادغام دو سیستم باید در نقطه‌ای، یک کسب‌وکار واسط طراحی می‌کردیم و نه سیستم مبدأ و نه سیستم مقصد این حجم از تغییرات را نمی‌پذیرفتند.

با این کار بخش عمده‌ای از چالشی که در گذشته وجود داشت حل شد. در این سامانه سکویی برای تولید کسب‌وکارهای واسط شکل گرفته است که به رشد آن کمک شایانی می‌کند. گام بعدی ما در توسعه این سامانه، سامانه +CSB است.

عبداله خانی درباره سامانه +CSB تصریح کرد: ما قصد داریم رویکرد پلتفرم به‌عنوان یک خدمت (Platform as a Service) را تقویت کنیم و به مشتری بانک‌ها (حقیقی و حقوقی ) اجازه طراحی فرایند،  متناسب با کسب‌وکار خود را بدهیم. در نتیجه بانک پلتفرمی دارد که آن را به‌عنوان یک سرویس در اختیار مشتریان می‌گذارد.

یکی از مصادیق بارز این رویکرد پیاده‌سازی بانکداری شرکتی (corporate banking) است . فرض کنید دو شخص حقوقی یا حقیقی جریان کسب‌وکار خاص خود را دارند و قصد دارند آن را بر بستر یک پلتفرم که در سامانه بانکی ادغام شده تولید کنند. این کار تحول بزرگی در نظام بانکی ایجاد خواهد کرد زیرا مشتریان می‌توانند مراودات خود را در بستری امن، قابل‌اتکا و قابل‌اعتماد با فنّاوری به‌روز از طریق موبایل یا اینترنت انجام بدهند.

به‌سادگی می‌توان در بحث زنجیره تأمین از این مکانیسم‌ها استفاده کرد. به عنوان مثال با اجرای یک فرایند از طریق موبایل،  من برای شما بسته ای اطلاعاتی شامل چندین فایل پیوست می‌فرستم و شما پس از تائید، پول را پرداخت می‌کنید و همه این ارجاعات و اطلاعات در سیستم ثبت می شود . همین جریان ساده کسب‌وکاری را اگر بتوان روی یک سکوی بانکی امن، طراحی و هم‌زمان از طریق موبایل اجرا کرد، منشأ تحول بزرگی خواهد بود. محصول +CSB از مرحله معماری عبور کرده و در مرحله تولید است. امیدوارم در سال 97 این محصول را عملیاتی کنیم.

عبداله خانی در ادامه گفت: درعین‌حال ما در حوزه‌های B2C هم کارهای مثبتی انجام داده‌ایم. بستر توسن بوم یک سکوی مدیریت برای فین‌تک‌هاست که در بستری امن ارتباط بانک‌ها را با اکوسیستم فین‌تک برقرار می‌کند. درعین‌حال سرویس‌های تخصصی خاصی روی این حوزه توسعه پیدا کرده است. بسیاری از استارت‌آپها یا حتی اشخاص ثالث می‌توانند روی بستر توسن بوم با دسترسی به API عمومی، کسب‌وکار خود را توسعه دهند. درعین‌حال سامانه‌های جدیدی روی این سیستم درحال‌توسعه است. این سیستم به نحو مطلوبی رشد می‌کند.

ما دولت بوم را تولید کرده‌ایم که بستر ارائه  APIهای دولت الکترونیک مانند دسترسی به سرویس‌های صندوق الکترونیک است. این سامانه‌ها در توسن طی سال‌های اخیر شکل گرفته است. در حوزه‌های بسترهای مالی مبتنی بر بلاک‌چین هم بحث تحقیق و توسعه در جریان است. در آینده حتماً در حوزه‌های بانکداری دیجیتال توسن فعال خواهد شد و محصول ارائه خواهد کرد.

مدیر فروش توسن در ادامه معرفی پروژه‎های توسن گفت: یکی دیگر از محصولاتی که ما در سال جاری روی آن کار می‌کنیم بستر Omni-Channel است. ارائه سرویس به مشتریان بر بستر Omni-Channel که زیرساخت‌های آن +TSB است و  استفاده از سرویس‌هایی که روی توسن بوم داریم، می‌تواند کمک کند تا بتوانیم یک زیرساخت کامل در حوزه Omni-Channel ارائه دهیم. رویکرد توسن تقویت بانک‌ها به وسیله مشارکت در توسعه کسب‌وکار آنها است. این جزو اهداف راهبردی ما در این حوزه است چه از طریق ارائه API ها بر بستر توسن بوم یا از طریق +TSB و سعی می‌کنیم ظرفیت های تولید و معماری توسن را در نقطه تولید زیرساخت و سرویس و در نقطه‌ای عقب‌تر از شعبه قرار دهیم و بانک با بکار گیری بسترهای  منعطف و پویا ، به‌سرعت بتواند تغییر کند و فضای رقابت در ارائه خدمت شکل بگیرد .

عبداله خانی درباره محصولات جدید توسن تشریح کرد: +TSB و +CSB مشخصاً بستر پلفترم باز برای orchestration، composition  و connection هستند. بر مبنای Orchestration با ترکیب و هماهنگ کردن سرویس‌های موجود محصول جدیدی تولید می‌کنیم؛ مثلاً اگر بانکی، اعطای تسهیلات بر اساس سپرده‌گذاری را اجرا کند، این بستر به آن کمک می‌کند زیرا ما سرویس‌های تسهیلات و سرویس‌های سپرده را کنار هم می‌گذاریم و محصول جدیدی تولید می‌کنیم.

از طریق Composition محصول جدیدی تولید می‌شود درحالی‌که سرویس‌ها به‌تنهایی هرکدام کار خود را می‌کنند اما وقتی کنار هم قرار می‌گیرند ارزش‌افزوده جدیدتری برای بانک ایجاد می‌کنند. با connection سامانه‌های پیچیده را به هم وصل می‌کنیم که این کار در سیستم بانکی و مالی کار ساده‌ای هم نیست و به تولید واسطه نیاز دارد و این بستری برای کسب‌وکارهای واسطه ای است.

البته ما از هم‌افزایی سامانه‌های توسن کنار هم محصولات جدید تولید می‌کنیم؛ مثلاً در محصول بیمه یار از قابلیت‌های توسن بوم و  +TSB استفاده شده و بخش‌هایی از آن هم در Core banking توسعه یافته است. در +CSB هم قصد داریم مزایای استفاده از یک پلتفرم تولیدی بانک را به مشتری نهایی برسانیم.

وی در انتها اذعان کرد: در حوزه Core banking توسن نیز تحولات بسیار خوبی رخ داده  است. Core banking توسن مجموعه‌ای پایدار، قوی، مستحکم و آبدیده است و در حوزه‌های تسهیلات، سپرده و سامانه‌های ارزی بسیار پخته شده است. سیستم ارزی ما یکی از بهترین سامانه‌های ارزی ایران است.

Core banking عصاره تجربیات 18 ساله توسن در مواجهه با بیش از بیست محیط کسب‌وکاری مختلف است. این مسیر توسعه ادامه دارد و مرتب بهبود پیدا می‌کند. برای ما رضایت مشتریان بسیار مهم است. در سیاست ها ارائه نسخه های سالیانه هم تغییراتی را ایجاد کرده‌ایم که می‌تواند اثرات مثبت داشته باشد و مشتریان به زودی آن را لمس خواهند کرد .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.