مقایسه کیف پولهای موبایلی برتر دنیا در سال 2018

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصر بانک؛زمانی که «Today mobile payment» اولین راهنمای مقایسه کیف پول موبایل خود را در سال 2015 منتشر کرد، اتفاقات مختلفی در آمریکا در جریان بود که باید موجب اوجگیری پرداختهای تلفن هوشمند مبتنی بر NFC میشد.
تفکر غالب آن زمان در بین بسیاری از مدیران صنعت پرداخت این بود که پرداختهای موبایلی مبتنی بر NFC در نقطه فروش با مانع مواجه میشود زیرا فروشندگان، پایانههایی را نصب میکنند که قادر به پذیرش پرداختهایEMV و غیر تماسی هم هستند.
اتفاق دیگری که در طول دوران گذار رخ داد مربوط به مشتری بود و تجربه پرداختی که با این تغییر اتفاق افتاد. افول کارت EMV بهتدریج رخ داد زیرا تکمیل چنین تراکنشی دستکم 30 ثانیه زمان میبرد. ناگهان لمس تلفن، تجربه پرداختی عملیتر و بهتر به نظر آمد.
برخی فروشندگان هرگز قابلیت غیر تماسی را در پایانههای خود فعال نکردند. خردهفروشانی مانند تارگت و والمارت از NFC بهطور کل بهواسطه سیستم پرداخت موبایلی اختصاصی فروشندگان کنارهگیری کردند. مشتریان درنهایت به تجربه پرداختهای EMV روی آوردند درحالیکه شبکههای پرداخت برای کاهش زمان تراکنش، آن چیزی را به کار گرفتند که فناوری تراشه سریع نام داشت. با همه این اتفاقات، برخی تحقیقات حاکی از علاقه کموبیش مشتریان به کیف پولهای مبتنی بر NFCمانند اپلپی، گوگلپی و سامسونگپی هستند.
انقلاب واقعی زمانی رخ داد که در ماه مه پژوهش eMarketer نشان داد مشتریان به برنامه موبایلی مبتنی بر بارکد استارباکس بیش از پرداختهای مبتنی بر NFC علاقه دارند. حالا چه اتفاقی میافتد؟ در کوتاهمدت ارائهدهندگان کیف پول موبایلی باید پیشنهادهای خود را ارزیابی کنند. تا امروز پرداخت چیزی بیش از یافتن جایگزینی برای کارت پلاستیک نبوده است که البته آنهم برای جلب مشتریان به انجام پرداخت با تلفن همراه کفایت میکند.
زمانی تصور میشد تخفیفها، بازیها و پیشنهادات وفاداری، امتیازی طلایی است که بر انتخاب مشتری تأثیر میگذارد اما چنین نبود. سامسونگپی و گوگلپی چنین قابلیتهایی دارند اما زمان زیادی طول کشید تا مشخص شد که این امتیازات بر انتخاب و استفاده تأثیر زیادی نمیگذارد. بر اساس گزارشهای اخیر اپل قرار است دسترسی به عنصر امن روی آیفون را فعال کند که دسترسی NFC به اشخاص ثالث را ممکن میکند. برخی کارشناسان این حوزه میگویند این کار میتواند در بلندمدت و در آمریکا هدیهای الهی برای NFC باشد.
علیپی و ویچت در چین به دلایل متعدد موفق شدهاند که برخی از این دلایل مختص همان منطقه است مانند جمعیت عظیم، مشتریان علاقهمند به فناوری و زیرساختهای پرداخت که برای موبایل طراحیشده است. بههرحال ارائهدهندگان پرداخت موبایلی در خارج چین میتوانند از آن تقلید کنند .البته علی پی بهواسطه موقعیت شرکت مادر علیبابا بهعنوان یک غول مالی و تجارت الکترونیک در چین، بهتر عمل کرده است.
آنچه به علیپی کمک میکند منحصربهفرد باشد همان چیزی است که “sub applications” در کیف پول موبایلی نامیده میشود. این خدمات شامل همهچیز از آژانس سفر آنلاین گرفته تا قابلیت پرداخت هزینه خدمات عمومی و رزرو و پرداخت هزینه تاکسی اوبر میشوند. علیپی با ارائهدهندگان و خردهفروشان ارتباط نزدیکی داشته تا به گسترش خود در خارج از قلمرو چین در بخشهایی از اروپا و آمریکای شمالی کمک کند. اینکه آیا ارائهدهندگان کیف پول موبایلی میتوانند از این قابلیتهای علیپی تقلید کنند، جریانی است که میتوان در سال 2018 پیگیر آن بود.
درحالیکه وضعیت کیف پولهای موبایلی مبتنی بر NFC در آمریکا در نوسان است، آنها در کشورهای دیگر مانند کانادا، انگلیس و بخشهایی از شرق دور با اقبال مواجه شدهاند. درعینحال کیف پولهای موبایلی مبتنی بر بارکد در آفریقا، چین، هند و برخی کشورهای آمریکای لاتین مورد استقبال قرارگرفتهاند.
منبع: mobilepaymentstoday