از رفع مشکلات «عابربانک» مهاجرین تا گلایه جدی از اپراتورها؛ خرید سیمکارت حق مهاجرین است

عصر بانک؛چند ماهی میشود که امتناع بانکها از صدور عابربانک و وارائه خدمات بانکداری الکترونیک به مهاجرین افغانستانی دارنده کارت آمایش و هم چنین قطع خدمات فروش سیمکارت به مهاجرین تبدیل به موضوعی جنجالی در حوزه پناهندگان ساکن در ایران شده است.
چندی پیش به دنبال پیگیریهای تسنیم، «حجتالاسلام صالحی» معاون اداره کل اتباع وزارت کشور در گفتوگویی در این رابطه گفته بود: قطع خدمات بانکداری الکترونیک مرتبط با بخشنامهای از سوی بانک مرکزی بوده که در سال 90 راجع به «پولشویی» مصوب شده و در آن جلسه بانک مرکزی از ادارهکل اتباع وزارت کشور هم دعوتی صورت نگرفته بود.
معاون ادارهکل اتباع وزارت کشور افزود: در آن جلسه متاسفانه بدلیل اینکه نمایندهای وجود نداشته که آشنایی در زمینه پناهندگان و مهاجرین داشته باشد، مهاجرین نیز در لیستی قرار گرفتند که برای آنها نباید عابربانک صادر شود و این بخشنامه به تصویب رسید.
وی همچنین وعده پیگیری و حل این مشکل را از سوی وزارت کشور داده بود اما در چند ماه اخیر گزارشهای میدانی و پیامهای دریافتی از سوی مهاجرین حکایت از حل نشدن این دو مشکل پیش پا افتاده اما بزرگ دارد.
در ادامه پیگیریهای خبرنگار تسنیم، «حجتالاسلام صالحی» معاون اداره کل اتباع وزارت کشور در گفتوگو با ما از ادامه روند پیگیریها برای حل مشکل عدم صدور عابربانکها خبر داد و اظهار کرد: مطابق وعده داده شده بطور جد پیگیر این مسئله بوده و هستیم، البته مطلع شدیم برخی بانکها اقدام به صدور و تمدید عابربانکها میکنند اما این نوید را به مهاجرین میدهیم که این مشکل در حال حل شدن بوده و بزودی مرتفع میشود.
وی ادامه داد: وضعیت ارز سبب شده بانک مرکزی بیشتر متمرکز این موضوع باشد و لذا پیگیریهای ما برای حل مشکل بانکداری الکترونیک مهاجرین با تاخیر مواجه شده اما در حال حل شدن است.
معاون مدیرکل اتباع وزارت کشور همچنین اشارهای به امتناع دفاتر پیشخوان از فروش سیمکارت به مهاجرین کرد و گفت: به دارندگان کارت آمایش باید سیمکارت داده شود.
صالحی تصریح کرد: تمامی اطلاعات دارندگان کارت آمایش در سیستم وزارت کشور ثبت است و مانعی برای فروش سیمکارت وجود ندارد، اگر مشکل استعلام اطلاعات است که این کار با اتصال به سیستم وزارت کشور براحتی امکان پذیر است.
معاون مدیرکل اتباع وزارت کشور یادآور شد: کارتهای آمایش کارتهای معتبر و به مثابه کارت ملی ایرانیان است و متاسفانه امتناع از فروش سیمکارت برخوردی سلیقهای بوده چرا که با این مدرک اقامتی باید سیمکارت داده شود.
وی تاکید کرد: اگر اپراتورهای تلفن همراه چون «ایرانسل، همراه اول و رایتل» بدلیل مشکلات استعلامی خدمات فروش را به مهاجرین قطع کردهاند با مراجعه به وزارت کشور پروتکل اخذ اطلاعات را به امضا رسانده و به سیستم استعلام اطلاعات مهاجرین در وزارت کشور متصل شده تا این مشکل برطرف شود.
/تسنیم