از 70 سال چاپ تا تولید مدرن کارت‌های چیپ‌دار در گلچین رسانه هوشمند

شرکت‌ گلچین رسانه هوشمند از شرکت‌های معتبر و مدرن در زمینه چاپ و تولید تخصصی انواع کارت‎های هوشمند و بانکی است که امروزه روی کارت‌های چیپ دار ، راه‌حل‌های EMV، کیف پول و پشتیبانی از MVNo ها تمرکز دارد.

عصر بانک؛شرکت گلچین رسانه هوشمند با سابقه بیش از نیم قرن تجربه در رسانه چاپ، در سال 1386 با تجهیز به امکانات مدرن چاپ و تولید تخصصی انواع کارت‎های هوشمند و بانکی وارد عرصه چاپ امنیتی گردید. هم اکنون این شرکت با برخورداری از تجهیزات شخصی سازی و پاکت گذاری به عنوان یکی از مجهزترین مراکز تولیدکنندگان کارت، علی‎الخصوص کارت‎های پلاستیکی‌ در کشور شناخته می‌شود و ظرفیت تولید بیش از 200.000 عدد انواع بدنه کارت و 80.000 عدد شخصی سازی و پاکت گذاری در روز را دارا می باشد. به همین بهانه و برای آشنایی بیشتر با این شرکت، با آقای احسان سقایی، مدیرعامل گلچین رسانه هوشمند گفتگو کردیم.

 

آخرین اقدامات گلچین رسانه هوشمند

سقایی در ابتدای این گفتگو گفت: گلچین رسانه در سال 94 مجموعه جدیدی ایجاد کرد که کاملاً مطابق با استانداردهای PCI و EMV است. ما حدود 2 هزارمتر اتاق تمیز با دستگاه‌های به‌روز داریم. اتاق تمیز اتاقی است که از لحاظ گردوخاک و ذرات موجود کنترل می‌شود. ما دارای کلاس 100 هزار هستیم و ذراتی که در این اتاق‌ها وجود دارد در کلاس 100 هزار است. برای اینکه کارتی مطابق با استاندارد ساخته شود، نیازمند فضای مناسب است، ضمن این‌که PCI الزاماتی را تعریف می‌کند، مثل این‌که ورود و خروج‌ها و دسترسی‌ها چطور باشد و تمام این استانداردها در کارخانه گلچین رسانه هوشمند پیاده شده است. سال 95 برای ما سال خوبی بود و ما وارد حوزه دیگری نیز شدیم. با وجود کارت مگنت و سیستم کنونی باید خواه‌ناخواه وارد حوزه کارت‌های چیپ دار می‌شدیم. ضمن این‌که بحث پرداخت موبایلی هم در حال قدرت گرفتن است و نمی‌توان از آن غافل شد. تمرکز اصلی ما روی کارت‌های چیپ دار و راه‌حل‌های EMV  و سیم کارت است. با وجود اینکه بیشتر حجم تراکنش‌های بانکی ما روی کارت‌های مغناطیسی است و بیشتر بانک‌ها از مشتریان ما هستند، راه‌حل EMV و کیف پول را دردستور کار داریم و  پشتیبانی  از MVNo ها را نیز پیش برده‌ایم. همچنین راهکارهایی متنوع دیگری مثل کیف پول الکترونیک مبتنی بر استانداردهای EMV را نیز ارائه کرده‌ایم.

تراکنش‌های خُرد و کارت‌های هوشمند

مدیرعامل گلچین رسانه هوشمند در ادامه گفت: در حال حاضر نزدیک به 70 درصد تراکنش‌های بانکی ایران زیر 20 تا30 هزار تومان است و در واقع حجم زیادی از سرورها برای تراکنش‌های خُرد صرف می‌شود. بنابراین باید این تراکنش های خُرد را به کارت‌های هوشمند چیپ‎دار (Chip & Pin) و به صورت آفلاین انتقال داد. در واقع بهره‎گیری از تکنولوژی کارت‎های چیپ‎دار (Chip & Pin) علاوه بر اینکه امنیت کارت را افزایش خواهد داد، امکان استفاده از کارت به صورت آفلاین را نیز مهیا می‌کند.

کارت‌‌های EMV  در ایران

سقایی در مورد کارت‌هایEMV  تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به تحریم‌ها نمی‌توانیم استاندارد EMV خارجی را در ایران عملیاتی کنیم، بنابراین اگر یک روز بخواهیم از EMV داخلی استفاده کنیم، باید طوری آن را طراحی ‌کنیم که به محض اینکه چراغ سبز دریافت کردیم آماده باشیم. ما باید کار مطالعاتی در این زمینه انجام دهیم. البته شرکت‌های وابسته به بانک مرکزی مشغول به این کار هستند که در داخل چه توانایی‌هایی داریم و اگر خواستیم به EMV جهانی وصل شویم ممکن باشد و استانداردهایمان با آن‌ها فاصله نداشته باشد. صنعت بانکی ما واقعاً پیشرفت کرده است و حتی در مواردی در سطح جهانی بی‌نظیر است؛ مثلاً در هیچ جای دنیا نمی‌توان با کارت الف در بانک ب برای بانک ج پول انتقال بدهید. اما در بخش‎های دیگر نیاز به کار بیشتری داریم و با استانداردهای دنیا فاصله داریم.

کارت اعتباری در ایران و دنیا

سقایی درباره انواع کارت‌های مورد استفاده در دنیا خاطر نشان کرد: در کشورهای پیشرفته، بیشتر کارت‌های مورد استفاده مردم، کارت های اعتباری است تا کارت بدهی. با کارت اعتباری هم، مشتری اعتبار را از یک کارت به کارت دیگر منتقل نمی‌کند . اما در ایران چون بانک‎ها با کارت بدهی یا همان debit  کار می‌کنند،  عملیات کارت به کارت متداول است.

 

وی با اشاره به کارت‌های تراشه دار گفت: درحال حاضر مسترکارت‌ها و ویزاکارت‌ها، چیپ دار و با امنیت بالا هستند.  در ایران POS وارد خانه‌ها شده است و وقتی از کارتی با سطح امنیتی پایین استفاده می‌کنیم کلاهبرداری راحت انجام می‌شود. از طرفی چون این تراکنش‌ها آنلاین است، هزینه زیادی بابت تراکنش خُرد، به شبکه بانکی تحمیل می‌شود. بنابراین ما ناگزیریم به سمت کیف پول و کارت‌های آفلاین برویم تا بتوانیم تراکنش‌ها را مدیریت کنیم.

 

آینده پرداخت در ایران و جهان

سقایی در جواب به سؤالی درباره آینده پرداخت گفت: قطعاً با رشد تکنولوژی در حوزه موبایل شاهد تغییر در مدل کسب و کار کارت های بانکی خواهیم بود. البته وقتی روندهای بین المللی را مشاهده می کنید شاهده این هستید که هنوز کارت‎های بانکی و چیپ دار بازار خود را دارند. ضمن اینکه در حوزه ID با رشد مواجه هستیم اما قطعاً با تغییرات سریعی که در تکنولوژی وجود دارد لزوم بروز رسانی خود و اخذ استراتژی‎های هوشمند در این زمینه را بسیار حائز اهمیت می‌کند.

وی تصریح کرد: شما اگر به چیزی که دارید غره باشید و فکر کنید رقیب ندارید، دچار مرگ زودرس می‌شوید. گلچین هم از این قائد مستثنا نیست. در حال حاضر در دوره گذار هستیم. شرکت‌های بسیاری بوده‌اند که الآن دیگری از آن‌ها اسمی نمی‌بینیم و شرکت‌های جدید وارد این عرصه شده‌اند. باید به ایده‌ها و فکرهای نو و به فین‌تکها و استارتاپها ارزش داد. شاید ایده‌های آن‌ها خام باشد و مقررات و اوضاع پشت صحنه را نمی‌دانند ولی وظیفه شرکت‌ها و رگولاتوری این است که مقررات را اصلاح کنند.

رقیب بانک‌ها خود بانک‌ها هستند

مدیرعامل گلچین رسانه در ادامه با اشاره به قدمت هفتاد ساله گلچین رسانه ادامه داد: همه محصولات یک چرخه عمر دارند. هر چیزی دوران ظهور، بلوغ، رشد و افول دارد. نمی‌توان گفت یک محصول تا ابد وجود خواهد داشت. ضمن این‌که تیم تحقیق و توسعه و مدیریت ما دائماً در حال رصد این موارد هستند. باید به فین‌تکها هم کمک کرد چون آن‌ها از برخی موارد مطلع نیستند اما نیروهای باهوش و خوبی دارند. ضمن این‌که فین‌تکها رقیب بانک‌ها نیستند و آمده‌اند تا به بانک‌ها کمک کنند. نباید به آن‌ها به چشم رقیب نگاه کنیم. وقتی به آن‌ها کمک شود، سینرژی ایجاد می‌شود و نتیجه خوبی خواهد داشت.
وی در پایان با اشاره به تحولات بانکی گفت: رقیب بانک‌ها خود بانک‌ها هستند. قطعاً در آینده نوع بانکداری و قوائد بازی آن دچار تغییراتی خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.