کشف راه حل موثر برای بازسازی مینای دندان+ عکس

یک گروه از محققان به رهبری دانشمندان دانشگاه کوئین ماری لندن، روشی جدید برای رشد مواد معدنی مصنوعی را کشف کرده‌اند که می‌تواند منجر به تولید بافت‌های سخت بدن مانند استخوان شود.

عصر بانک؛ پیشرفت در زمینه تولید بافت‌های سخت بدن حکایت از آینده احیا کننده پزشکی دارد که در آن پزشکان می‌توانند بافت‌های سخت مانند مینای دندان و استخوان را رشد دهند.

 

پوشش مینا که ما روی دندان‌های خود داریم، یک ماده بسیار معدنی است که فوق‌العاده قوی است. حفظ پوشش مینای دندان یکی از بزرگترین چالش‌های دندانپزشکی مدرن است، زیرا می‌تواند طول عمر فرد را کاهش دهد و همچنین یکی از بافت‌های بدن است که نمی‌توان آن را بازسازی کرد و بدن نیز نمی‌تواند آن را بازیابی کند.

 

پیدا کردن راهی برای تحریک بازسازی مینای دندان، چالش بزرگی برای علم مواد مدرن است و طی چند سال گذشته محققان روی چندین روش، از استفاده از لیزرهای کم قدرت برای تحریک سلول‌های بنیادی دندان‌های انسان گرفته تا دستیابی به یک فرمول خمیر دندان پپتیدی که بتواند مینای دندان را بر روی دندان‌ها مجددا ایجاد کند، کار کرده‌اند.

 

دانشمندان همواره مشغول بررسی انواع اهداف جالب توجه هستند که بتواند سبب بازسازی بافت‌های سخت شود.

 

اما آخرین پیشرفت، یک روش متفاوت است. استفاده از مواد پروتئینی که می‌تواند رشد نانوبلورهای آپاتیت را به نحوی که به لحاظ ساختاری مشابه مینای دندان باشد، میسر کند. این بدان معنی است که محققان می‌توانند یک نانومواد مصنوعی را طوری کنترل کنند که به ایجاد ساختارهای مصنوعی که می‌توانند رفتار انواع مختلفی از بافت‌های سخت را تقلید کند، منجر شود.

 

آلوارو ماتا، نویسنده اصلی این تحقیق توضیح می‌دهد: این کشف کلیدی امکان استفاده از پروتئین‌های نامنظم برای کنترل و هدایت روند کانی‌سازی در مقیاس‌های مختلف را فراهم کرده است. ما از طریق این روش، یک تکنیک برای ایجاد ساده مواد مصنوعی توسعه داده‌ایم.

 

شریف الشرکاوی، محقق ارشد این مطالعه می‌گوید: این کشف، هیجان‌انگیز است، زیرا سادگی و تطبیق‌پذیری این پلت‌فرم، فرصت‌های جدید برای درمان و بازسازی بافت‌های دندانی را فراهم می‌کند. برای مثال، ما می‌توانیم باندهای مقاوم در برابر اسید را ایجاد کنیم که می‌تواند از دندان‌های حساس محافظت کند.

 

/ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.