تحلیل داده های کلان فضایی با رایانش ابری/حل بحرانهای زیست محیطی

رئیس سازمان فضایی ایران از برنامه ریزی برای ایجاد زیرساختهای رایانش ابری در جهت تحلیل داده های کلان فضایی خبر داد و گفت: این قابلیت بحرانهای هواشناسی و زیست محیطی را حل می کند.

عصر بانک؛ مرتضی براری در صفحه اینستاگرام خود نوشت: روزانه بیش از چند پتا بایت داده و اطلاعات ارزشمند از فضا به زمین ارسال می‌شود. با این حجم از داده و اطلاعات و دانشی که از طریق پردازش آنها توسط برنامه‌های کاربردی تولید می‌شود، می‌توان ارزش افزوده بزرگی در بخش های توسعه مهندسی و تصمیم گیری های تجاری ایجاد کرد.

 

وی با بیان اینکه امروزه رایانش ابری به عنوان یک پارادایم جدید برای ارائه محاسبات به عنوان یک سرویس نرم افزاری، شناخته می‌شود، تاکید کرد: ارزیابی سیستماتیک کلان داده‌ها، درک اطلاعات جمع‌آوری شده و نحوه ارتباط آن با یکدیگر و همچنین تحلیل تقریبی در زمان واقعی روی داده‌های جمع‌آوری شده، از مزایای اصلی رایانش ابری است. اما چالش اصلی نحوه کنار هم قراردادن، ذخیره سازی و استفاده از این حجم عظیم از کلان داده است.

 

به گفته معاون وزیر ارتباطات، در حال حاضر برنامه‌های کاربردی بی شماری وجود دارند که با استفاده از خدمات مبتنی بر رایانش ابری و با اتکا به داده های فضایی، درصدد حل چالش‌های تجاری و اجتماعی هستند. خوشبختانه سرویس های ابری در حال حاضر مقرون به صرفه هستند و با تکیه بر خدمات و محصولات هوشمند که براساس فناوری کلان داده و فناوری ابری کار می‌کنند، یک کارآفرین پیشرو با استفاده از ایده های جدید کسب وکاری، قادر خواهد بود انقلابی در صنایع مختلف ایجاد کند.

 

رئیس سازمان فضایی ایران خاطرنشان کرد: این سازمان نیز در تلاش است تا با ایجاد زیرساخت های مورد نیاز، بستر مناسب برای انجام رایانش ابری و تحلیل کلان داده های فضایی را ایجاد کند و این قابلیت‌ها را در اختیار کسب وکارهای نوپا بگذارد.

 

براری ادامه داد: کسب و کارهای نوپا می توانند با استفاده از ایده های خلاقانه، از یک سو به حمایت و توسعه کسب وکارهای فضاپایه بپردازند و از سویی دیگر چالش های موجود در حوزه های مختلف اعم از کشاورزی، خدمات شهری، مدیریت بحران، هواشناسی، محیط زیست و… را حل کنند.

 

/مهر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.