از ماجرای پاداش مدیرعامل تا برنامه‌های پیشروی آسان پرداخت در سال 97

آسان پرداخت به عنوان یکی از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت کشور، در چند سال اخیر با اپلیکیشن پرداخت آپ و سرویس‌های متنوع آن به عنوان پیشروی بازار پرداخت موبایلی کشور شناخته می‌شود.

عصر بانک؛در پایان سال 96 فرصتی شد تا در حضور نماینده رسانه‌ها با  آقای جهانشاهلو، معاون مالی، آقای جعفری، مدیر روابط عمومی و  آقای ذوالقدری‌ها، معاون بازاریابی آسان پرداخت در مورد فعالیت‌‌های آسان پرداخت گفتگویی داشته باشیم که در ادامه شما را به خواندن این گفتگو دعوت می‌کنیم:

 

تحلیل شما از وضعیت صنعت پرداخت در سال آینده چیست؟

جهانشاهلو: صنعت پرداخت در ایران با دستگاه‌های  POS آغاز شد و با آمدن استارتاپ‌ها و اپلیکیشن‌های جدید تغییر کرد. در آینده نیز با وجود استارتاپ‌ها و رشد اپلیکیشن‌های موجود، قسمت عمده نیازهای کاربران از طریق اپلیکیشن‌های پرداخت رفع می‌شود. آسان پرداخت نیز در حال ورود به حوزه‌های جدیدی است. با توجه به بیش از 15 میلیون فعال سازی اپلیکیشن و حدود 40 میلیون مشتری شرکت، این حوزه‌ها بسیار جذاب هستند و ظرف چند ماه آینده از چند سرویس جدید رونمایی خواهیم کرد.

تعداد کاربران فعال اپلیکیشن آپ چقدر است؟

 

ذوالقدری‌ها: تا پایان بهمن ماه بیش از 15 میلیون فعال‌سازی اپلیکیشن داشته‌ایم. این عدد از ابتدای رونمایی محصول یعنی از پاییز 93 تا امروز است. البته این به معنای بیش از 15 میلیون کاربر یکتا نیست. در ماه گذشته در روز به طور میانگین یک و نیم میلیون تراکنش موفق هم توسط اپلیکیشن آپ داشته‌ایم. سال 96 برای آسان پرداخت حداقل در حوزه پرداخت موبایلی، بسیار متفاوت بود، با آنکه زیربنای کار از سه سال قبل گذاشته شده بود. ما نسبت به فروردین سال جاری، در حوزه پرداخت بیش از هزار درصد رشد تراکنش داشته‌ایم. این مؤید این است که سال آینده برای ما سال توسعه خدمات الکترونیک بر بستر اپلیکیشن‌ خواهد بود و قطعاً تمامی این خدمات نیاز به عملیات پرداخت دارند و حتماً دنبال این خواهیم بود که راه‌حل‌های متنوع و نوین پرداخت پیاده شود. آسان پرداخت با ارائه درگاه‌های پرداخت درون برنامه‌ای مقدمات این کار را فراهم کرده است. قطعاً سال آینده خدمات جدیدی به بیش از 15 میلیون اپلیکیشن نصب شده ارائه خواهیم داد و جای خالی USSD با قدرت بیشتری بر بستر اپلیکیشن پر خواهد شد. البته با توجه به اتفاقات یکی دو سال اخیر، نمی‌توان به صورت دقیق در مورد USSD اظهارنظر کرد ولی آسان پرداخت، در سال جدید به واسطه ارائه سرویس‌های جدید، تبلیغات و افزایش ضریب دسترسی کاربران به اینترنت همراه، نشان داده که کاربران آمادگی دارند به سرعت اپلیکیشن را جایگزین USSD کنند. امسال از نظر سوئیچ کاربران USSD به اپلیکیشن آمار بسیار خوبی داشتیم و تصورمان این است که این روند با سرعت بالایی در سال آینده ادامه خواهد یافت. با این تفاوت که بسیاری از خدماتی که روی اپ ارائه می‌دهیم، روی بستر USSD ممکن نیست؛ از جمله فروش بلیت قطار، انواع بیمه، انواع بسته‌های اینترنت و صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت و خدمات خودرو و ده‌ها خدمتی که در آینده نزدیک روی اپلیکیشن آپ ارائه می‌شود که درآمد بسیار بیشتری از درآمد حاصل از کارمزد شاپرکی برای آسان پرداخت داشتند.

آخرین آمارهای مربوط به کاربران USSD را بفرمایید.

ذوالقدری‌ها: ماهانه حدود 130 میلیون تراکنش موبایلی از طریق اپلیکیشن و USSD  آسان پرداخت انجام می‌شود که در حال حاضر متوسط حدود 30 درصد روی اپلیکیشن انجام می‌شود و 70 درصد کماکان با USSD.

 

پیش‌بینی شما از سود هر سهم شرکت آسان پرداخت برای سال جاری 1369 ریال بود. تا به امروز چقدر از این مقدار محقق شده و آیا تا پایان سال موفق می‌شوید کل این رقم را محقق کنید؟

جهانشاهلو: تا به امروز بیش از 98 درصد آن محقق شده است و احتمال قریب به یقین به بیش از این رقم می‌رسیم.

در سال 97 زمان تقریبی برگزاری مجمع سالانه شرکت چه زمانی است؟

جهانشاهلو: مجمع معمولاً در اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد برگزار می‌شود.

با توجه به تنوع سرویس‌های آسان پرداخت، لطفاً بفرمایید درصد درآمد آسان پرداخت از هر یک از این خدمات به چه میزان است؟

جهانشاهلو: تقریباً میزان درآمد مساوی است و درآمد اپلیکیشن رو به رشد است. اول اپلیکیشن باید جا بیفتد، دوما USSD برای برخی کاربران سهولت دارد و تا وقتی هست، از آن استفاده می‌شود. تجربه نشان داده است وقتی مردم مسیر راحتی را تجربه کرده‌اند، بار دیگر برای خرید شارژ به مغازه‌ها مراجعه نخواهند کرد و به درگاه دیگری مانند اینترنت و دستگاه POS مراجعه می‌کنند.

سیاست تقسیم سود شرکت را توضیح بدهید.

جهانشاهلو: سیاست تقسیم سود معمولاً 75 درصد است منتهی به شرایط نقدینگی شرکت و سیاست‌های افزایش سرمایه ارتباط خواهد داشت.

پیش‌بینی شما از رشد بازار در سال آینده چیست؟

جهانشاهلو: ما برای سه ماهه اول سال 97 رشدی 20 درصدی را در نظر گرفته ایم. با توجه به خدمات جدید و بررسی بازار، پیش‌بینی ما بیش از این است ولی فعلاً سود 20 درصد را لحاظ کرده‌ایم.

لطفاً در مورد خبر پاداش 5 میلیارد تومانی مدیرعامل آسان پرداخت شفاف‌سازی کنید.

جهانشاهلو: اولاً چون شرکت، پاداش نه ماهه را سریع پرداخت کرد و این عدد حسابرسی نشده بود اشتباهی رخ داد و کارانه شش ماه اول کارکنان هم به آن عدد اضافه شده بود و ما به بورس اصلاحیه زدیم. روال آسان پرداخت این است که بعد از اینکه مجمع سود هیئت‌مدیره را تصویب کرد، اولین هیئت‌مدیره بعد از مجمع، با توجه به اینکه مدیرعامل در آن زمان و سال‌های قبل عضو هیئت‌مدیره نبوده، هیئت‌مدیره و دست‌اندرکاران برگزاری مجمع پاداشی را به او تخصیص می‌دهد و چون اختیار این موضع از طریق روزنامه رسمی، از طرف هیئت‌مدیره به مدیرعامل تفویض شده است، مدیرعامل پاداش تخصیص یافته را با نسبتی که هیئت‌مدیره سر آن توافق می‌کند، آن نسبت بین مدیرعامل، قائم‌مقام و معاونین او، مدیران و سایر کارمندان تقسیم می‌شود. این مورد همه ساله در آسان پرداخت اتفاق افتاده و موردی جدیدی نیست. ولی چون شفاف عمل می‌کنیم و پرداخت‌ها را تحت پوشش‌های دیگر ارائه نمی‌دهیم، این شبهه ایجاد شد. و البته حدود 3 میلیارد و 200 میلیون مصوبه هیئت‌مدیره امسال بود که مدیرعامل بین دست‌اندرکاران تقسیم کرد و عدد 5 میلیارد تومان اشتباه بود.

نظر شما در مورد حذف یو‌-اس-اس-دی چیست؟

جهانشاهلو: USSD خدمتی در ابتدای راه شرکت‌های پرداخت الکترونیک بود و در زمان خود بسیار مفید بود و طبیعتاً خدمات بهتر جایگزین آن خواهد شد و مشکلی ایجاد نخواهد کرد. قطعاً بیش از 95 درصد کاربران به عقب برنمی‌گردند و به سایر درگاه‌ها مراجعه می‌کنند. ما به عنوان پرچم‌دار USSD و اپلیکیشن برای این موضوع کاملاً آمادگی داریم و در این حوزه مشکلی احساس نمی‌کنیم و به نظر من بیش از 70 درصد کاربران فعلی USSD ، اپلیکیشن آپ را انتخاب می‌کنند.

 

همچنین ذوالقدری‌ها در ادامه گفت: در گزارش شاپرک در مورد سهم از بازار موبایلی، حدود 40 درصد، سهم آسان پرداخت است و شرکت بعدی حدود 30 درصد بازار را در اختیار دارد. این تقریباً سهمی است که بازیگران USSD  نیز دارند اما در اپلیکیشن، فاصله آسان پرداخت با رقبا بسیار بیشتر است. لذا با حذف USSD قطعاً به واسطه رشد کاربران آپ افزایش تراکنش خواهیم داشت. در دی ماه 95 حدود 150 میلیون تراکنش از طریق درگاه‌های آسان پرداخت انجام شده است، این عدد در دی ماه 96 به 225 میلیون رسیده است؛ یعنی در یک سال بیش از 50 درصد رشد داشته‌ایم و از متوسط صنعت بالاتر بوده‌ایم. از نظر ریالی رشد ما بیش از 50 درصد بوده و از حدود 78 هزار میلیارد ریال در دی ماه 95 به بیش از 122 هزار میلیارد ریال در دی ماه 96 رسیده‌ایم که این عدد نشان دهنده حدود 56 درصد افزایش مبلغ تراکنش‌ها بوده است. این نشان می‌دهد که سرعت رشد استفاده از ابزارهای الکترونیک روز به روز بیشتر می‌شود و سال 97 سالی پررونق در حوزه پرداخت خواهد بود.

با حذف کدهای USSD کسانی که در مناطق محروم و بدون اینترنت و فاقد گوشی هوشمند هستند، نمی‌توانند از خدمات اپلیکیشن استفاده کنند، شرکت آسان پرداخت به عنوان شرکت پیشرو در ارائه خدمات موبایلی برای این دسته از کاربران چه راه‌حلی دارد؟

ذالقدری‌ها: فعلاً قرار نیست کدهای USSD حذف شود، ولی با فرض بسته شدن USSD، ما هم از این اتفاق خرسند نخواهیم شد اما مدعی هستیم که با رشد شبکه داده قطعاً دورافتاده‌ترین مناطق هم می توانند اپلیکیشن آپ را روی گوشی خود داشته باشند اما ممکن است کاربرانی را داشته باشیم که گوشی هوشمند نداشته باشند. لذا راه‌حل ما فعلاً استفاده از دستگاه‌های کارت‌خوان است که ضریب نفوذ آن بسیار بالاست اما این افراد کمتر از ده درصد جامعه هستند.

 

برنامه‌های شرکت آسان پرداخت در سال 97 چیست؟

ذوالقدری‌ها: در سال 96 و 95 تمام تلاش ما توسعه زیرساخت‌ها برای ارائه خدمات جدید بوده است. خوشبختانه امسال به واسطه همراهی کلیه بازیگران صنعت پرداخت، رشد خیلی خوبی روی اپلیکیشن‌ها داشته‌ایم. در سطح جهان هم همه به سمت ارائه خدمات به صورت آنلاین می‌روند و اپلیکیشن آپ بستر مناسبی برای ارائه این خدمات است و خوشبختانه در سال 96 رشد خوبی داشته‌ایم و این امکان را به ما می‌دهد خدمات را بیش از پیش توسعه دهیم. حوزه‌ای که انتظار داریم در سال 97 مورد استقبال قرار بگیرد، بحث گردشگری است؛ برای نمونه خرید سرویس هواپیمای داخلی و خارجی، رزرو تور، هتل و غیره ارائه خواهیم داد و ما در این حوزه در بحث ارائه محتوای باکیفیت، برنامه‌هایی برای کاربران آپ و کاربران فضای وب داریم. در تمام حوزه‌های گردشگری از دیگر رقبا از جمله علی‌بابا جلوتر هستیم. صنعت بیمه نسبت به گردشگری پیچیده‌تر است اما قطعاً در سال 97 رشد درخواست خدمات بیمه به صورت آنلاین خواهیم داشت. ولی یکی از خدماتی که زیربنای آن توسط آسان پرداخت پیاده شده، سرویس تله پرداز آپ است که بدون نیاز به دستگاه کارت‌خوان و کارت می‌تواند پرداخت انجام دهید. ترکیب تله پرداز، کیف پول و اپلیکیشن آپ کمک خواهد کرد که تجربه جدیدی از پرداخت در سال آینده داشته باشیم که همه این موضوعات برای علاقه‌مندان به حوزه فناوری جذاب خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.