گسترش خدمات پولی موبایل در دنیا با 690 میلیون حساب

GSMA هفتمین گزارش سالانه خود تحت عنوان «وضعیت صنعت خدمات پولی موبایل» را منتشر و چشم‌اندازهایی از وضعیت خدمات پولی موبایل و نیز تاثیر جامعیت مالی بیشتر بر زندگی، اقتصاد و نوآوری را روشن کرد.

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصر بانک؛این گزارش تنها تصویری کلی از خدمات پولی موبایل در سراسر جهان ارائه‌ می‌دهد. امروزه بیش از 690 میلیون حساب ثبت شده در بیش از 90 کشور وجود دارد و خدمات پولی موبایل در بسیاری از بازارهای در حال ظهور، به بستر پرداخت اصلی برای اقتصاد دیجیتال تبدیل شده است.

متز گرنرید ، مدیر عامل GSMA معتقد است:«اهداف توسعه هزاره وارد سومین سال خود می‌شود و فناوری موبایل به دلیل افزایش پیوندها و خدمات نوآورانه‌ای که جوامع گسترده‌تری را توانمند می‌سازند، ابزاری اساسی برای تحقق این اهداف جهانی است.»

 

« خدمات پولی موبایل هم چنان بخش اصلی این ماجراست و در 13 مورد از 17 مورد از اهداف توسعه هزاره تاثیر دارد و دسترسی به خدمات اساسی مانند بهداشت و آموزش را ممکن و از راه ارائه خدمات مالی ارتقادهنده کیفیت زندگی است و در نتیجه آن، ایجاد فرصتهای اشتغال و کاهش فقر، زنان را توانمند می‌سازد.»

جریان‌های تازه

بر اساس گزارش مذکور برخی جریانات اخیر در حوزه خدمات پولی موبایل در سال 2017 عبارتند از رشد سریع همکاری بانکها و کیف پولها، رشد استفاده از تلفن هوشمند، شکوفایی شرکت‌های فین‌تک، دیجیتالی شدن بخش‌های جدید اقتصاد و تلاش‌های اخیر شرکت‌ها و دولت‌ها برای رسیدگی به اقشار آسیب‌دیده و محروم.

 

جنوب صحرای آفریقا مدت مدیدی مرکز خدمات پولی موبایل بوده و اثری از کاهش رشد در این منطقه به چشم نمی‌خورد اما با توسعه این صنعت، خدمات پولی موبایل در سایر نقاط جهان عقب‌‌نشینی کرده است. در سال 2017 برای نخستین بار، رشد این صنعت در مناطقی غیر از آفریقا در صدر بوده است.

 

جنوب آسیا با رشد سالانه 47 درصد بیشترین سرعت رشد از بعد حساب‌های ثبت‌شده را به خود اختصاص داده و 34% حساب‌های ثبت شده جهان را در بر می‌گیرد.

مقیاس دسترسی به خدمات پولی موبایل

افزایش مستمر مشتریان فعال، تراکنش‌ها و درامد مستقیم حاکی از آن است که خدمات پولی موبایل به صنعتی پایدار تبدیل خواهد شد و به ویژه از طریق رسمی‌کردن پرداخت‌ها، افزایش شفافیت و شکوفایی تولید ناخالص ملی، عاملی مهم در رشد اقتصاد در بازارهای در حال توسعه خواهد شد. اکنون خدمات پولی موبایل در بیش از 90 کشور در دسترس است که شامل سه چهارم کشورهای کم‌درآمد می‌شود و به بستر اصلی پرداخت در اقتصاد دیجیتال بسیاری از کشورها تبدیل شده است.

 

ملاحظاتی برای آینده

از آن‌جایی که شرکتهای فین‌تکی خود را در جایگاه ارائه دهندگان خدمات دیجیتال مالی و پولی قرار داده میدهند، برخی ابزارهای سنتی همچنان واجد اهمیت خواهند بود. تداوم اقتصاد نقدی در بازارهای در حال توسعه بدان معناست که شبکه‌های پیچیده توزیع هم‌چنین برای ارتباط خدمات دیجیتال با زندگی حقیقی لازم هستند.

 

همچنین از آن جایی که رگولاتورها با مسائلی حول محافظت از داده، مدل‌های کسب و کار و غیره، روبرو می‌شوند، سیاست گذاری و مشارکت بیشتر باید در درجه اول اهمیت باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.