لازمه حضور پررنگ بانک‌ها در بانکداری باز

لازمه حضور پررنگ بانک‌ها در بانکداری باز ارتباط بیشتر با فین تک‌ها است زیرا بانک ها و فین‌تک‌ها باید این موضوع را با هم حل کنند و در کنار آن حفظ امنیت اطلاعات مشتریان نیز یک موضوع مهم است.

عصر بانک؛ ولی الله فاطمی در پنل بانکداری باز با بیان اینکه مهمترین چالش بانکداری باز نظام بانکداری و مدل کسب و کار بانک‌ها است، اظهار داشت: باید بدانیم که نظام بانکی نمی‌تواند پاسخگوی این تحولات در حوزه کسب و کار باشد بنابراین نظام بانکی بدون هوش مصنوعی و داده‌ها نمی تواند سرویس لازم را به مشتری داده و یا اثر بخشی لازم را داشته باشد.

 

وی ادامه داد: در نظام بانکی نیازمند کسب اطلاعات غیر مالی مشتریان هستیم و در اتحادیه اروپا بانکداری باز 10 سال است که راه اندازی شده ولی در ایران دستور العمل‌های ناقص برای این بانکداری وجود دارد که باید آن را حل کنیم.

این صاحبنظر در نظام پرداخت گفت: از بانک مرکزی خواسته ایم که با ورود به این حوزه و با اجازه مشتری اطلاعات آنها را به فین تک ها ارایه دهد البته همه هنر بانک ها حفظ و امنیت موجود برای اطلاعات مشتریان است و این ترس برای آنها وجود دارد که ممکن است هویت خود را با ارایه این اطلاعات به فین تک‌ها از دست بدهند.

فاطمی تصریح کرد:‌ بر همین اساس باید دید آیا بانک ها آمادگی حضور در عصر اقتصاد دیجیتالی را دارد و اینکه جایگاه بانک ها در این عصر دیجیتالی چیست؟ بانک ها باید بدانند که در ازای ارایه اطلاعات مشتری (با اجازه خود مشتری) اطلاعات غیر مالی مشتریان را از فین تک‌ها دریافت کند.

وی اظهارداشت: در این راستا ابتدا باید بانک مرکزی تصمیمات لازم را برای این تغییرات اتخاذ کند و بر همین اساس استاندارد سازی این روش در داخل یک امر مهم است تا در تله تکنولوژی قرار نگیریم بنابراین اگر بانک ها بدون داشتن ساختار لازم و هماهنگی با فین تک ها وارد این بازار شوند نقش آنها کمرنگ و ضعیف خواهد شد.

این صاحبنظر در نظام پرداخت گفت: لازمه حضور پررنگ بانک‌ها در بانکداری باز ارتباط بیشتر با فین تک‌ها است زیرا بانک ها و فین‌تک‌ها باید این موضوع را با هم حل کنند و در کنار آن حفظ امنیت اطلاعات مشتریان نیز یک موضوع مهم است.

فاطمی با بیان اینکه نباید بانک ها از ترس هم‌زیستی با فین‌تک ها از ورود به این بازار ممانعت کنند، تصریح کرد:‌ بانک ها خود باید وارد عمل شوند زیرا شاید بانک مرکزی ضرورت ورود به این بازار را کمتر از بانک ها احساس کند بنابراین هر چه دیرتر وارد این حوزه شوند ضرر آن برای بانک ها بیشتر خواهد بود.

وی در پایان اظهارداشت: ورود به این حوزه تجربه گران قیمتی برای نظام بانکی است بنابراین باید با احتیاط و تجربه و مطالعه لازم به آن ورود کرد همچنین واگذاری این کار به خود بانک‌ها می تواند ریسک آن را کاهش دهد البته باید بانک ها همه با هم با سرعت یکسان و با آموزش لازم در این حوزه وارد شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.