معرفی پلتفرم یکپارچه ارائه خدمات در نقطه سرویس با رویکرد نوآوری باز

نگهداری اطلاعات، گزارش‌گیری پذیرنده در فضای امن، ارائه گزارش تحلیلی از رفتار مصرف مشتری، ارائه پیشنهادهای مختلف خرید کالا و خدمات، ایجاد هماهنگی میان انبار و فروشگاه و نیاز مشتری، ارتباط با شبکه تامین به صورت هوشمند و امکان ثبت سفارش کالا برای تامین‌کننده از جمله مزایای خدمات مبتنی بر فناوری ابری است.

عصر بانک؛الهام عارف‌نیا، سرپرست تولید نرم‌افزار ترمینال‌های پرداخت شرکت توسن تکنو در کارگاهی با عنوان پلتفرم ارائه یکپارچه خدمات در نقطه سرویس با رویکرد نوآوری باز (POS2) به معرفی این پلتفرم پرداخت. او در ابتدا زنجیره تامین را برای شرکت‌کنندگان در کارگاه توضیح داد و در این باره گفت: «مفهوم زنجیره تامین بدین معناست که یک موسسه چگونه با موسسه های شریک تجاری خود و همچنین مشتریان نهایی ارتباط برقرار میکند و در آن سه جریان اصلی وجود دارد که شامل جریان کالا، جریان اطلاعات و جریان مالی می‌شود. جریان کالا به معنای محصولات فیزیکی در امتداد زنجیره تامین می‌باشد. جریان اطلاعات به معنای داده‌های تقاضا، ارسال سفارش و برگشتی سفارش‌هاست و جریان مالی به معنای پرداخت‌های نقدی و غیرنقدی است.

 

به گفته او زنجیره تامین با چالش‌های متعددی روبروست که برخی از آنها عبارتند از: عدم اطلاع دقیق از رفتار شبکه مصرف، نیاز به هماهنگی میان تعداد زیادی از واحدها در داخل و خارج سازمان، عدم دسترسی به اطلاعات در هر نقطه و هر زمان، عدم همخوانی موجودی انبار با رفتار شبکه مصرف، سطح بالای موجودی‌ها، هزینه‌های بالای تامین و ارسال کالا.

عارف‌نیا بر این باور است که برای رفع این چالش‌ها باید زنجیره تامین را مدیریت کرد و مدیریت زنجیره تامین باعث می‌شود که انتقال مواد، اطلاعات و پول که سه جز اصلی زنجیره تامین هستند با بهره‌وری بالاتر انجام شود و در نتیجه هزینه موسسه و ریسک‌های آن کاهش یابد و خدمات بهتری به مشتریان ارائه دهند.

عارف‌نیا تاکید کرد که مدیریت الکترونیکی زنجیره تامین باعث می‌شود نیاز مصرف‌کننده مشخص باشد و تولید‌کننده‌ها هم بدانند نیاز به تولید چه محصولی است و موجودی انبار هم شناسایی می‌شود. به گفته او در پلتفرم نوآوری باز اشتراک‌گذاری اطلاعات به نحو احسن صورت می‌گیرد و بهترین روش برای این کار فضای ابری است. فضای ابری مکانیزمی را فراهم می‌سازد که مشتری روی حساب مالی خود مدیریت داشته باشد و در عین حال به فروشگاه هم دسترسی داشته باشد.

عارف‌نیا در ادامه از روند رشد خدمات برای شرکت‌کنندگان در این کارگاه گفت و اعلام کرد پیشرفت تکنولوژی باعث شد شرکت‌های خدماتی پرداخت با توسعه خدمات خود روی بستر اندوریدی و گوشی های تلفن همراه رضایت بیشتری از سوی مشتریان خود کسب کنند. در ادامه روند رشد تکنولوژی تلفن های همراه و سرویس های ارائه شده بر روی آن، شرکت های تولید کننده ترمینال های پرداخت نیز به این سمت رفتند که ترمینال های خود را به سیستم عامل اندروید مجهز کنند، به دلیل باز بودن پلتفرم این ترمینال ها امکان توسعه اپلیکیشن های مختلف و کاربردی بر روی آنها آسان تر است.

مدیریت الکترونیکی زنجیره تامین هم اتفاقی است که می‌تواند از طریق به اشتراک‌گذاری اطلاعات در بخش‌های مختلف از طریق فضای سامانه ابری رخ دهد. عارف‌نیا در ادامه درباره خدمات مبتنی بر فناوری ابر توضیح داد و گفت: «نگهداری اطلاعات، گزارش‌گیری پذیرنده در فضای امن، ارائه گزارش تحلیلی از رفتار مصرف مشتری، ارائه پیشنهادهای مختلف خرید کالا و خدمات، ایجاد هماهنگی میان انبار و فروشگاه و نیاز مشتری، ارتباط با شبکه تامین به صورت هوشمند و امکان ثبت سفارش کالا برای تامین‌کننده از جمله مزایای خدمات مبتنی بر فناوری ابری است.

فضای ابری در نقطه فروشگاهی هم خدماتی را ارائه می‌دهد که شامل مدیریت تمامی کالاهای موجود، ذخیره امن اطلاعات، امکان فروش اینترنتی، ساختن فروشگاه مجازی به دلخواه فروشنده(پذیرنده)، سیستم حسابرسی آسان و بسیاری خدمات دیگر است.

 

او در ادامه درباره خدمات ارزش افزوده سامانه ابری برای توسعه شبکه فروش گفت: «از جمله این خدمات بازاریابی ایمیلی، گراف اطلاعات مشتریان، امکان اطلاع‌رسانی به مشتریان از طریق زیرساخت شبکه اجتماعی، امکان صدور کارت هدیه، امکان ایجاد طرح‌های حراج و تخفیف، خدمات وفاداری مشتری، دسترسی در لحظه به اطلاعات مربوط به آیتم‌ها، فروش کارمندان و پرداخت و واریز است.

سرپرست تولید نرم‌افزار ترمینال‌های پرداخت شرکت توسن تکنو اعلام کرد این سامانه برای مالکان کسب‌وکاری کوچک و متوسط، فین‌تک‌ها و شرکت‌های پرداخت و در نهایت خریدار سودمند خواهد بود. در این سامانه روند انتقال برنامه‌های کاربردی به سامانه با عبور از چهار مرحله امکان‌پذیر خواهد بود. در ابتدا باید عضویت در شبکه همکار تجاری ثبت شود. پس از آن یکپارچه‌سازی نرم‌افزار با پلتفرم پرداخت انجام می‌شود و در مرحله سوم، نرم‌افزار ارائه شده اعتبارسنجی می‌شود و در نهایت به سامانه منتقل می‌شود. تامین امنیت نرم‌افزارها با استفاده از مکانیسم امضای نرم‌افزار رخ خواهد داد.

او در پایان تاکید کرد که این راهکاری برای فروشگاه‌های کوچک و متوسط مناسب است و ااگر در فروشگاه‌های زنجیره‌ای یا بزرگ اجرایی ‌شود مزیتی محسوب نمی‌شود.زیرا این روال در حال حاضر در داخل فروشگاه های زنجیره ای به نوعی در حال اجراست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.