پرداخت موبایلی و چالش سیستم ضدپولشویی (AML) و شناسایی مشتری(KYC)

برای ارائه کنندگان خدمات پرداخت موبایلی و دیگرانی که در کانال دیجیتال فعالیت دارند، روش سنتی احرازهویت دیگر یک گزینه مناسب به شمار نمی‌آید.

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصر بانک؛امروزه بدلیل گسترش گوشی‌های، مشتریان نه تنها از گزینه‌های بیشتری نسبت به قبل برای پرداخت برخوردارند، بلکه همچنین انتظارات بیشتری برای تراکنش‌های سریع‌‌تر دارند و خواهان یک تجربه راحت و بی عیب و نقص هستند.

 

با اینحال، روبرو شدن با انتظارات این مشتریان برای شرکت‌های پرداخت می‌تواند چالش برانگیز باشد، زیرا باید از قوانین ضد پولشویی تبعیت کنند و بنابر قوانین امنیتی باید ازهویت تمام کاربران خود مطلع شوند.

 

خوشبختانه، تکنولوژیهای جدید موبایلی کار را برای شرکت‌های پرداخت جهت استفاده از گوشی کاربران به عنوان دستگاه تشخیص هویت آسان کرده است؛ این ویژگی باعث می‌شود قوانین سیستم ضد پولشویی و سیستم شناسایی مشتری حفظ شوند و در عین حال مشتری از تجربه کاربری خوبی برخوردار گردد.

محیطی نظارتی به شدت قانونمند

 

در طول چند سال گذشته، قوانین AML و KYC به شدت محدود کننده شده‌اند؛ این قوانین حوزه‌هایی همچون بانک‌ها، اپراتورهای کارت‌های پیش پرداخت، پلتفرمهای پرداخت فرد به فرد و دیگر موسسات را ملزم ساخته اند که با پولشویی و تامین مالی تروریسم مبارزه کنند.

 

در همین حین، جریمه دنبال نکردن این قوانین نیز رو به افزایش است. در سال 2015، پلتفرم پرداخت و ارائه کننده ارز مجازی، Ripple Labs، به عنوان اولین شرکت در حوزه پرداخت توسط دستگاه قضایی ایالات متحده بخاطر بی توجهی به قوانین ضد پولشویی جریمه شد.

برای دور ماندن از این جریمه‌ها، شرکت‌های پرداخت باید مطمئن شوند که از مشتری که افتتاح حساب کرده، اطلاعات کافی  را در اختیار داشته باشند و بدانند که سطح ریسک هر فرد چه مقدار است.

 

از دیگر موارد این مقوله بحث افزایش هویت‌های جعلی و افتتاح حساب‌های کلاهبردارانه در بازار است.

طبق بررسی‌های Javelin Strategy & Research، ایجاد حساب‌های جدید برای کلاهبرداری در سال 2016 به نسبت 40 درصد افزایش داشته است و در بالاترین سطح ممکن قرار گرفت.

 

بیشتر از 1.8 میلیون مشتری در این سال از یک حساب بانکی جدید یا کارت اعتباری باز شده به اسم خود برخوردار بودند آنهم بدون اینکه از آن مطلع بوده باشند. بخاطر درز کردن داده بیش از حد و در مقیاس بزرگ به بیرون بسیار محتمل است که این مشکل بیشتر شود.

میلیون‌ها  داده از اطلاعات شخصی قابل شناسایی مشتری شامل تاریخ تولد، شماره ملی، آدرس و دیگر موارد برای مجرمانی که از آنها برای ایجاد هویت‌های جعلی استفاده می‌کنند و حساب‌های جدید با نام آنها ایجاد می‌کنند، در دسترس است.

 

در نتیجه، روش‌های متداول برای تایید هویت کاربران جدید در کانال دیجیتال دیگر مثمرثمر نیستند.

بازتعریف احرازهویت در کانال دیجیتال

 

در فضای پرداخت سنتی، متداول‌ترین شیوه برای تایید هویت یک مشتری جدید اینطور بود که مشتری باید به محل شعبه مراجعه می‌کرد و با ارائه گواهی ملی‌اش به کارمند بانک هویت خود را تایید می‌کرد.

اما برای ارائه کنندگان خدمات پرداخت موبایلی و دیگرانی که در کانال دیجیتال فعالیت دارند، روش سنتی دیگر یک گزینه مناسب به شمار نمی‌آید.

خوشبختانه، با پیشرفت‌ در حوزه کامپیوتر، یادگیری ماشینی، بیومتریک و دیگر موارد، راه حل‌های جدیدی وجود دارد که کار را برای کاربر به جهت ارائه مستندات هویتی خود و حتی شناسه‌گرهای بیومتریک برای تایید از طریق کانال دیجیتال آسان ساخته است.

با راه‌حل‌های تایید هویت دیجیتال، شرکت‌های پرداخت می‌توانند کاربران را ملزم کنند تا به سادگی با استفاده از دوربین گوشی‌های همراهشان کارت هویت خود را اسکن کنند.

الگوریتم‌های پیشرفته یادگیری ماشینی قادرند ویژگیهای امنیتی را برای تشخیص آنی اینکه آیا اسناد رسمی هستند یا خیر اسکن کنند.

شرکت‌های پرداخت حتی می‌توانند قدمی فراتر بگذارند و از مشتری بخواهند که از خود سلفی بگیرد.
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.