بهره‌برداری از سامانه و چک‌های صیاد در بانک مسکن

بانک مسکن به منظور حفاظت از حقوق دارندگان دسته‌چک در مقابل انواع جعل و سوءاستفاده و از طریق سامانه صیاد(صدور یکپارچه الکترونیک دسته‌چک)، شفافیت هر چه بیشتر فضای کسب‌وکار را برای پذیرندگان چک‌ها فراهم آورد.

عصر بانک؛ بنابر اعلام بانک مسکن، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بر اساس مصوبات شورای پول و اعتبار و ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی، به منظور ایجاد قابلیت کنترل‌های سیستمی و همچنین در نظر گرفتن الزامات ناظر بر طراحی چک و تکمیل اهداف عالی سامانه ملی چکاوک، پروژه صیاد (صدور یکپارچه الکترونیک دسته‌چک) را به عنوان فاز دوم سامانه چکاوک، طراحی و راه‌اندازی کرده، تا علاوه بر حفاظت از حقوق دارندگان دسته‌چک در مقابل انواع جعل و سوءاستفاده، شفافیت هر چه بیشتر فضای کسب‌وکار را نیز برای پذیرندگان چک‌ها فراهم آورد.

 

در نهایت این امر باعث افزایش مقبولیت و اعتبار چک و کارآمدی مجموعه شبکه بانکی و دستگاه‌های انتظامی، قضایی در حفاظت از اموال مردم و مقابله با بزه و تخلف شود.

 

استانداردسازی جانمایی موارد نوشتاری، طرح ظاهری، محتوا و ابعاد چک با هدف کاهش عملیات کارسازی و مدت زمان ورود اطلاعات و مکانیزه کردن رویه و روال‌های مربوطه از یک‌سو و افزایش دقت انجام کار در امور واگذاری چک‌ها به دلیل فراهم شدن امکان فراخوانی اطلاعات ثابت و از پیش درج شده مشتری توسط متصدی شعبه، با استفاده از بارکد دوبعدی در نظر گرفته شده در متن چک از سوی دیگر از اهداف طراحی سامانه صیاد است.

 

همچنین ارتقای ضرایب امنیتی و اعتباربخشی به برگه چک از طریق طراحی امنیتی و استفاده از مرکب و کاغذ امنیتی همزمان با بهره‌مندی از ماشین‌آلات و نرم‌افزارهای پیشرفته و مطابق با استانداردهای روز دنیا، بررسی صلاحیت دارنده‌ دسته‌چک از طریق اصلاح و ساماندهی چگونگی صدور و اعطای آن به متقاضیان با استفاده از سامانه‌های اعتبارسنجی موجود در بانک مرکزی، ایجاد شفافیت اطلاعاتی و پیشگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی به منظور عدم اختصاص دسته‌چک به متقاضیان فاقد صلاحیت نیز از دیگر اهداف طراحی این سامانه است.

 

به‌ طور کلی، فرآیند سامانه صیاد بدین صورت است که درخواست صدور دسته‌چک از طریق بانک‌های کل کشور به این سامانه ارسال می‌شود. این سامانه پس از دریافت درخواست، اقدام به بررسی درخواست دسته‌چک از سیستم استعلام بانک مرکزی می‌کند. در صورتی‌ که درخواست مورد نظر تایید شود، درخواست پذیرفته شده و یک شناسه منحصربه‌فرد (شناسه استعلام) برای هر برگ چک تولید می‌شود. شناسه تولیدی از طریق این سامانه در اختیار بانک فرستنده قرار می‌گیرد.

 

چنانچه درخواست مورد تایید قرار نگیرد، به وضعیت عدم پذیرش منتقل و دلایل عدم پذیرش درخواست به بانک فرستنده ارسال می‌شود. بنابراین در این حالت صدور دسته‌چک امکان‌پذیر نیست.

 

بانک مسکن اعلام کرد: شعب بانک مسکن از تاریخ 16 دی ماه 1396 در قبول و ارائه دسته‌چک به مشتریان خود از طریق سامانه صیاد به شرح دستورالعمل بانک مرکزی اقدام کرده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.